Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor

Jag funderar på att gå en veckotur genom Jämtlandsfjällen, från Bydalen till Ramundberget via Oviksfjällen, Lunndörrsfjällen och Helags enligt den här skissen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=276920

Eller eventuellt Bydalen till Ljungdalen, enligt den här skissen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=276929 , eftersom det verkar vara lite halvdåligt med bussar från Ramundberget.

Det är cirka 11-12 mil. Jag tycker att det borde hinnas på 7 dagar i relativt lugnt tempo. Det verkar vara lätt terräng överallt, utom möjligtvis sträckan på tvärsen över dalarna i Lunndörrsfjällen. Och om man upptäcker att man ligger för långt efter planeringen så kan man ju alltid gå rakt ner till Ljungdalen från i princip var som helst i Lunndörrsfjällen istället för att ta extrasvängen till Helags.

Är det någon som har gått den här sträckan eller liknande förut? Verkar planen rimlig? Är det några delar som man borde hoppa över eller göra om (är det t.ex. väldigt blött och tråkigt mellan Oviksfjällen och Lunndörrsfjällen) ?

Jag kommer till kartor över USa när jag klickar på länkarna...

Dalarna i Lunndörrsfjällen är fina att gå igenom om man inte vill korsa dem. Det skulle jag nog föredra, även om jag nu inte kunnat se din färdväg mer exakt.

/Andreas

Länkarna funkar för mig. Först är det USA, men efterhand så tonar Jämtlandsfjällen in.

Angående bussar i Ramundberget så är det väl sommaruppehåll för dem till mitten av augusti eller så, men man kan beställa taxi som kör till samma pris som bussbiljetten (dvs 20 kr?).

Jag har kommit med buss till Funäsdalen och sedan åkt taxi till Tänndalen samt Ramundberget, och då är faktiskt taxin gratis eftersom det bara är en förlängning av bussresan, men jag vet inte hur det funkar om man ska åka *från* Ramundberget.

Taxi måste man boka senast vardagen innan, om jag minns rätt.

Vad jag hört så går det få bussar från Ljungdalen också, typ en om dagen, klockan sju på morgonen, men om du sett något annat, säg till! Jag är intresserad av hur man kan ta sig därifrån ;)

Jo, det har jag också sett (en buss om dagen, utom på helgerna, från Ljungdalen). Från Ramundberget går taxi/bussarna bara tre dagar i veckan (måndag, onsdag, fredag) vilket innebär att om man kommer en dag för sent så får man vänta en dag till.

larsl; sa:
Jag funderar på att gå en veckotur genom Jämtlandsfjällen, från Bydalen till Ramundberget via Oviksfjällen, Lunndörrsfjällen och Helags enligt den här skissen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=276920

Är det någon som har gått den här sträckan eller liknande förut? Verkar planen rimlig? Är det några delar som man borde hoppa över eller göra om (är det t.ex. väldigt blött och tråkigt mellan Oviksfjällen och Lunndörrsfjällen) ?

Jag gick en liknande tur förra sommaren:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=277112

Tyckte det var skönt att skippa Oviksfjällen och gå direkt på Anaris så vi fick skjuts av någon snubbe till Hosjöbottnarna och började där. Ja, det är rätt blött där (kring sjöarna). En kompis sjönk ner och fastnade 60 cm ner i en "torv-myr".

Runt Lunndörren är det väldigt kuperat, vet inte hur kul det är att ta sig upp för branten efter Lunndörrspasset. Men vackert, det är det!

Under nästan hela vår tur gick vi på leder vilket var skönt men kanske inte så spännande...

oskarlin; sa:
larsl; sa:

Jag gick en liknande tur förra sommaren:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=277112

Tyckte det var skönt att skippa Oviksfjällen och gå direkt på Anaris så vi fick skjuts av någon snubbe till Hosjöbottnarna och började där.
Men jag gillar Oviksfjällen! Jag har gått kortare svängar från Arådalen till Dörrsjöarna och runt Hundshögen tidigare, och vill gärna se hur det är på andra sidan.

Ja, det är rätt blött där (kring sjöarna). En kompis sjönk ner och fastnade 60 cm ner i en "torv-myr".
Hm, OK. Fast det ser ut som att ni gick betydligt längre norrut än vad jag hade tänkt - förhoppningsvis kan det vara mindre blött längre söderut. Det är åtminstone färre sjöar och ser ut att vara mindre växtlighet också.

Men Arådalen med Angelikasjön är ju ett riktigt sumphål, och där ska jag förbi på något sätt.

Runt Lunndörren är det väldigt kuperat, vet inte hur kul det är att ta sig upp för branten efter Lunndörrspasset. Men vackert, det är det!
OK. Det blir spännande att se hur/om det går. =)

Under nästan hela vår tur gick vi på leder vilket var skönt men kanske inte så spännande...
Det blir ungefär 50/50 för mig. Jag håller mig gärna utanför lederna, men den här turen blir jag antagligen ensam (har aldrig gått själv tidigare) så det kan ju vara smart att åtminstone passera några vindskydd och dylikt där man kan skriva in sig i böckerna.

crazy; sa:
larsl; sa:
Eller eventuellt Bydalen till Ljungdalen, enligt den här skissen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=276929 , eftersom det verkar vara lite halvdåligt med bussar från Ramundberget.

Man kan åka till/från Ramundberget med SJ. Köper man tågbiljett så ingår taxi i biljetten. Sjukt bra.
Det är väl vanliga resplusbiljetter, med Jämtlands länstrafiks busstaxi sista biten? Jag kommer i alla fall inte åka tåg (kommer redan vara i Jämtland).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
saxman74 Storulvån-Holkendurrie-Storådörren Fjällvandring 1
k elias Två tältnätter i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0

Liknande trådar