need some help!

Hej!!
Det är långt kvar men tänkte redan börja planera... jag bor nu i Östersund men framåt sommaren ska jag hem till Båstad i nordvästra skåne igen! Har planerat att ta cykeln... det är ungefär 100 mil men träningen är i fullfart så jag är på G! Nu behöver jag lite tips... är ju ingen långfärdscyklare sen innan precis! Ska man ta de stora vägarna eller välja de lite mindre/krokiga/mysiga vägarna i stället? Har en bra cykel och jag tänkte tälta men vad behöver jag ha med mig... det lär väl ta två veckor med stopp hos vänner och så.
Hade upskattat all hjälp!! tack!!

ha det så bra!!!

Små vägar!

Mindre asfalterade vägar är det som gäller. Du kan t ex ta Sverigeleden Västgötaleden m fl och i Halland Ginstleden utmed kusten.

Varför inte skippa tält kök etc och satsa på kreditkortstouring?

Thure

Små och stora vägar

De små krogigare vägarna är roliga att cykla men kan ge långa färdsträckor. Så välj efter vad du vill för dagen. Cykla långt så ta en större väg. Ha mer roligt välj de mindre vägarna.

Jag har en packlista på min hemsida som kan ge en del tips:

http://www.hmarkstrom.se/packlist.htm

Många av mina vänner har haft roligt åt att packlistan innehåller grejer som är vägda till på grammet när. Jag har gjort det dels för att få en bra uppfattning om vad saker väger och dels för att visa att tillverkarnas uppgifter på vikter inte alltid stämmer.

larot; sa:
Hej!!
Det är långt kvar men tänkte redan börja planera... jag bor nu i Östersund men framåt sommaren ska jag hem till Båstad i nordvästra skåne igen! Har planerat att ta cykeln... det är ungefär 100 mil men träningen är i fullfart så jag är på G! Nu behöver jag lite tips... är ju ingen långfärdscyklare sen innan precis! Ska man ta de stora vägarna eller välja de lite mindre/krokiga/mysiga vägarna i stället? Har en bra cykel och jag tänkte tälta men vad behöver jag ha med mig... det lär väl ta två veckor med stopp hos vänner och så.
Hade upskattat all hjälp!! tack!!

ha det så bra!!!

Här kan du hitta all information du behöver http://www.cykelturist.com

Vilken väg du ska ta är väldigt svårt att säga... Planera vägvalet efter var dina vänner bor. Om du köper en bra vägkarta över Sverige så bevöver du inte följa några av cykellederna. Jag gillar själv att följa de små krokiga vägarna.

/Stellan

Kul idé!

Som sagt en kul idé. Jag gjorde en liknande grej när jag bodde i Umeå och cyklade hem till Västerås när jag fick sommarlov. Det blev 70 mil och tog precis en vecka. Tält, sovsäck och vanliga campingutrustningen såklart. Någon extra vatten flaska (utöver cykelflaskorna) som du kan fylla inför kvällslägret. Sätt på ett extra flaskställ så du har minst två cykelflaskor på ramen. Mat behöver man inte ha med så mycket eftersoim man kan handla efter vägen. Men jag gillar att alltid ha en dags reservmat om man inte skulle hinna/orka handla en dag. Öppettiderna på matbutikerna är inte som man är van vid från stan (hur många gånger har man inte räddats av hemköp öppet till 22 i Östersund?) och det är inget kul att bli utan mat för att det inte finns någon öppen affär i närheten. Cykelväskor är också bra att ha såklart. Bäst är det nog att ha både fram och bak. Jag hade bara bak och en liten styrväska och det gick bra men belastningen på bakhjulet blev nog onödigt stor samt att cykeln kändes dåligt balanserad. Lämna som vanligt allt onödigt hemma.

Sedan ska man såklart ha hjälm när man cyklar. Reflexväst är nog inte fel heller. Ett par cykelbyxor är inte heller så dumt.

Hoppas du fick några tips där i alla fall.

Läs igenom Frida Mangs trådar från förra sommaren. Där finns mycket läsvärt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31736

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33157

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34154

/Andreas
[Ändrat av ala 2006-01-31 kl 12:04]

Re: Re: Små vägar!

larot; sa:
thureb; sa:
Varför inte skippa tält kök etc och satsa på kreditkortstouring?

Thure

Vad menar du kreditkortstouring? Jag e ju fattig csn student så pengar finns det inte gott om!

mvh Emma

Kreditkortstouring går ut på att man i princip bara tar med sig betalkortet när man ger sig ut på tur. Man köper mat färdig och sover på vandrarhem eller liknande. Lätt packning och rolig cykling. Dessvärre ingen bra lösning för en fattig student.

/Andreas

Personliga förutsättningar

Det finns inget vad man ska göra. Inga rätt eller fel. Fråga dig själv vad du vill. Vilka förutsättningar du har, bla tillgänglig tid, vilken cykel, fysisk kapacitet, ekonomiska förutsättningar, var dina vänner bor osv.

En fattig student kanske ska bo hos vänner och/eller sova i tält. Har man ont om tid kanske man ska hålla sig till de raka och snabba vägarna. Är man otränad kanske man ska ta det lite lugnare tempot (personlig erfarenhet).

Peronligen vill jag ta gott om tid på mig och inte "tokcykla" massor av mil varje dag. Har jag möjlighet väljer jag de små vägarna framför de större.
Tältar gärna. Å andra sidan är det lättare att träffa folk och nya vänner om man håller sig till vandrarhem och campingar.

Vad det gäller utrustning är det samma sak här. En fattig student kanske ska vara oberoende och ska ha både "kök och hem" med sig. Har man lite mer pengar och kan bo hos vänner kanske man slipper dra på massor av packning. Även om din "totala frihet" försvinner så blir det både roligare och lättare att cykla med lite packning.

Du bör i alla fall ha med så du kan laga en punktering. Regnkäder och vattenflaska är också bra.

Lycka till!!
Mattias

Re: Personliga förutsättningar

Mattias71; sa:
Det finns inget vad man ska göra. Inga rätt eller fel. Fråga dig själv vad du vill. Vilka förutsättningar du har, bla tillgänglig tid, vilken cykel, fysisk kapacitet, ekonomiska förutsättningar, var dina vänner bor osv.

En fattig student kanske ska bo hos vänner och/eller sova i tält. Har man ont om tid kanske man ska hålla sig till de raka och snabba vägarna. Är man otränad kanske man ska ta det lite lugnare tempot (personlig erfarenhet).

Peronligen vill jag ta gott om tid på mig och inte "tokcykla" massor av mil varje dag. Har jag möjlighet väljer jag de små vägarna framför de större.
Tältar gärna. Å andra sidan är det lättare att träffa folk och nya vänner om man håller sig till vandrarhem och campingar.

Vad det gäller utrustning är det samma sak här. En fattig student kanske ska vara oberoende och ska ha både "kök och hem" med sig. Har man lite mer pengar och kan bo hos vänner kanske man slipper dra på massor av packning. Även om din "totala frihet" försvinner så blir det både roligare och lättare att cykla med lite packning.

Du bör i alla fall ha med så du kan laga en punktering. Regnkäder och vattenflaska är också bra.

Lycka till!!
Mattias

Ett mycket bra inlägg! Särskilt det där med utrustning för att laga punktering :) Det glömde jag helt.

Det är lätt (i alla fall för mig) att man börjar titta på vad för utrustning som behövs men det går att lösa det mesta billigt och enkelt. Utbudet på cykelväskor är ganska stort och det finns många billiga alternativ till Vaudes eller Ortliebs vattentäta. Sen kan man ju kanske låna av någon man känner.

På min första cykelsemester som förvisso bara varade i tvådar använde jag två stycker papperskorgar i glest stålnät som jag fäste i pakethållaren med buntband. Stoppade sedan i mina grejer i "väskorna" i en stor plastpåse. Funkade utmärkt men visst är det smidigare och nog även driftsäkrare med riktiga väskor. Men det är ju bara att ta med fler buntband!

/Andreas

tack

Tack så jätte mycket för alla tips! Nu vet jag vart jag ska börja men jag återkommer nog med fler frågor längre fram när det börjar närma sig!!

Ha det så bra tills dess!!

MVh Emma

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg