jonasolof; sa:
Men andra har varit hjälpsamma och gjort kartor över Västerbotten:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25646
[Ändrat av jonasolof 2005-08-21 kl 10:04]
Jonas inlägg påminde mig om en episod jag hörde från en kollega:
En mindre delegation (2-3 personer) från Lantmäteriet besökte en av kartorganisationerna i Ryssland (jag tror det var efter Sovjetunionens fall, men är inte säker).
Den ryske värden förklarade stolt hur kartproduktionen bedrevs. Täckningen var ju minst sagt imponerande, vilket andra vittnat om tidigare på Utsidan.
Hos en tjänsteman pågick rengöring av ritfilm som var ett dyrt material (matterad polyester) på den tiden, men som användes för att rita tuschoriginal inför reproarbete och tryckning.
En av svenskarna frågade varför de rengjorde filmen.
- Jo det är för att kunna återanvända materialet till fler kartor, svarade den ryske guiden.
- Men den karta som fanns på filmen innan rengöring, vad gör ni om ni vill göra om en mindre del inför nästa upplaga?
- Då ritar vi om alltihop!
Materiella resurser var det knappt om, men personal fanns det gott om.
---
Jag konsultade en del i Ryssland för Lantmäteriets räkning i mitten av 90-talet och då i St. Petersburg.
Det som slår en är den utomordentligt höga utbildningsnivån hos de flesta tjänstemän, och deras teoretiska skolning som slår oss i Sverige med hästlängder (genrellt sett).
Däremot var åtminstone då knappheten på tekniska resurser slående. Trots att 70% av industrin i St. Petersburg innan Perestrojka hade koppling till det militärindustriella komplexet, verkade alla resurser vara som bortblåsta bara några få år senare.
Chansen att det skulle gå att köpa ryska vektordata för konvertering till Magellan GPS-er betraktar jag som mikroskopisk.
Men kartorna är fina.
/torbjörn
Jag strulade nyss och lyckades radera inlägget. Lägger in det på nytt.