karta över västerbotten

Den nya kartan (baserad på 1:50 000) kommer på SD-kort om ett par veckor. SporTrak Color har såvitt jag vet inte SD-kortläsare, så det blir kanske lite klurigt. Annars är det nog bara den mindre sexiga WorldWide Basemap.

haraldn; sa:
GilbertK; sa:
Jimmy_L; sa:
Den nya kartan (baserad på 1:50 000) kommer på SD-kort om ett par veckor...

Här i norr får vi nog hålla till godo med kartor baserade på 1:100000.

Det beror väl på var i norr. Terrängkartan täcker ju större delen av Västerbotten och Norrbotten. Det som saknas är väl Lappland och västra delarna av Jämtland och Härjedalen.

Det verkar inte riktigt så..
http://www.magellansweden.se/product.asp?page=viewitem&id=15

Jimmy_L; sa:
Ja det stämmer tydligen det. Men det måste ju vara en teknisk begränsning (brist på underlag) från LM. Jag kan aldrig tänka mig att dom skulle göra olika skalor bara för att det är kul.

Brist? Nja jag vet inte. Terrängkartan har aldrig varit rikstäckande och kommer troligen inte att bli det med nuvarande försäljningsvolymer i norrlands inland.

terrang.jpg

Bilden visar terrängkartans nuvarande utbredning där databaserna håller tillräckligt hög kvalitet. Grå områden är antingen sådana där kartorna inte hunnits med att uppdaterats till rätt kvalitetsnivå, eller fjälltrakter där det enligt nuvarande planer inte blir några terrängkartor i 1:50000. Något kommer de gröna ytorna att utökas det närmaste året, men för fjällen blir läget detsamma.

I områden utan terrängkarta finns Vägkartan och Fjällkartan som alternativ.

Så, de som utformat kartorna för Magellan har valt att göra länspaket.

Jag antar att de då gjort valet att använda den kartskala där materialet täcker hela länet, och inte blanda kartmaterial från olika allmänna kartserier i en och samma länskarta.

Verkar rätt förnuftigt resonerat i så fall. Då får varje län en homogen kvalitet, och risken för överraskningar bör minska.

Undantaget tycks vara delen Dalarna/Värmland, men utan att ha sett produkten kan jag inte bedöma vilket underlag som ingår.

Den som studerar http://www.geolex.lm.se/ kan sannolikt hitta fler förklaringar till varför vissa områden i Sverige inte har täckning av kartor av den ena eller andra sorten.

Det skadar inte med litet research innan en del inlägg...

/torbjörn

jonasolof; sa:
Men andra har varit hjälpsamma och gjort kartor över Västerbotten:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25646
[Ändrat av jonasolof 2005-08-21 kl 10:04]

Jonas inlägg påminde mig om en episod jag hörde från en kollega:

En mindre delegation (2-3 personer) från Lantmäteriet besökte en av kartorganisationerna i Ryssland (jag tror det var efter Sovjetunionens fall, men är inte säker).

Den ryske värden förklarade stolt hur kartproduktionen bedrevs. Täckningen var ju minst sagt imponerande, vilket andra vittnat om tidigare på Utsidan.

Hos en tjänsteman pågick rengöring av ritfilm som var ett dyrt material (matterad polyester) på den tiden, men som användes för att rita tuschoriginal inför reproarbete och tryckning.

En av svenskarna frågade varför de rengjorde filmen.

- Jo det är för att kunna återanvända materialet till fler kartor, svarade den ryske guiden.

- Men den karta som fanns på filmen innan rengöring, vad gör ni om ni vill göra om en mindre del inför nästa upplaga?

- Då ritar vi om alltihop!

Materiella resurser var det knappt om, men personal fanns det gott om.

---

Jag konsultade en del i Ryssland för Lantmäteriets räkning i mitten av 90-talet och då i St. Petersburg.

Det som slår en är den utomordentligt höga utbildningsnivån hos de flesta tjänstemän, och deras teoretiska skolning som slår oss i Sverige med hästlängder (genrellt sett).

Däremot var åtminstone då knappheten på tekniska resurser slående. Trots att 70% av industrin i St. Petersburg innan Perestrojka hade koppling till det militärindustriella komplexet, verkade alla resurser vara som bortblåsta bara några få år senare.

Chansen att det skulle gå att köpa ryska vektordata för konvertering till Magellan GPS-er betraktar jag som mikroskopisk.

Men kartorna är fina.

/torbjörn

Jag strulade nyss och lyckades radera inlägget. Lägger in det på nytt.

Nu gled vi ifrån Västerbotten men det var ju mitt fel.

Den höga utbildningsnivån i Ryssland och det faktum att många är duktiga programmerare gör att det finns en hel del enskilt gjort kartmaterial i form av vektorkartor. Jag har dock aldrig sett någon vektoriserad topografisk karta över icke ryskt område gjord privat i Ryssland. Kommersiell framställning av vektoriserade sjökort för utländska vatten finns ju men det är en annan sak.

Skulle någon (hypotetiskt) vilja beställa en vektoriserad karta för Garmin eller Magellan ginge det nog att ordna via Ryssland inte till alltför förskräckliga kostnader. Programvara finns ju tillgänglig.

Tillbaka till de svenska fjällen. Under en tur i trakten av Hemavan i april begrundade jag en gammal väggkarta över de lokala fjällen som satt på högfjällshotellet och jämförde men den aktuella fjällkartan. Väggkartan föreföll vara en uppförstoring av en äldre fjällkarta. Höjdkurvorna innehöll avsevärt mer detaljer på den gamla kartan. På den nya verkar det utslätat (ekvidistanserna var lika).

Är det så att man sorterar bort topografisk information på de moderna fjällkartorna som tidigare funnits med?

Vid skidåkning i fjällterräng är det rätt bra att veta var även små stup finns. På den via Lm nedladdade versionen av fjällkartan var stupande branter gråtonade (sett på PDA) men inte på papperskartan.

Om höjdkurvor

jonasolof; sa:
Är det så att man sorterar bort topografisk information på de moderna fjällkartorna som tidigare funnits med?

Tyvärr är detta ett resultat av modern produktionsteknik.

På äldre allmänna kartor användes höjdkurvor som framställts på manuell väg via mer hantverksmässiga fotogrammetriska metoder.

De äldre höjdkurvorna var i mina ögon bättre, då de redovisade fler detaljer. Kurvorna var mer formkurvor än strikta höjdkurvor, ungefär som på orienteringskartor av idag.

I takt med att en rikstäckande höjddatabas framställdes, kom denna att användas för att generera höjdkurvor med automatiska metoder.

Dagens höjddatabas är framställd från styrdata avsedd för Lantmäteriets produktion av ortofoton. Då tätheten i höjdgittret endast är 50 meter, så blir kurvorna mer schematiska än de äldre höjdkurvorna.

De nya och mer generaliserade höjdkurvorna får successivt genomslag på nyare kartor, och det är förmodligen den skillnaden du noterat Jonas.

Det finns dock tröst i bedrövelsen för oss som kan orientera på kurvbilden och som uppskattar fler detaljer.

Lantmäteriet bedriver för närvarande förstudiearbete inför uppbyggnad av en ny rikstäckande höjddatabas. Tätheten mellan punkterna i denna kommer att bli högre, men riktigt vilken upplösning den kommer att få och när den beräknas vara färdig vet jag inte. Men jag kan fråga när jag får tillfälle.

Med högre densitet i höjdgittret bör det gå att krama ut fler detaljer och skapa mer detaljerade höjdkurvor. Sedan gäller det att vi kartanvändare ställer krav på att få kartor med den kvalitet som går att producera från befintliga data.

/torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg