En nackdel i Ozi är det förenklade transformeringen mellan RT 90 och WGS 84, vilket ger ett litet fel i vissa delar av landet. Syns egentligen bara på Fastighetskartan.
Det är sant att Ozi har sämre noggrannhet än Fugawi då Ozi använder ett förenklat transformeringssamband mellan lat/long (WGS84) och Rikets näts koordinater (RT90). Enligt beräkningar som jag gjort under veckan medför detta ett fel på mellan 2 och 32 meter vilket givetvis är oacceptabelt om man använder gula kartan eller dylikt. Felet är minst i Medelpad, medan felet i Stockholm är ca 9 meter, mestadels i Y-led.
Som ”korrekta” koordinater har jag använt koordinater som jag beräknar (med Excel) enligt algoritmer som finns beskrivna på lantmäteriets hemsida. Dessa beräkningar ger samma värden som lantmäteriets on-line program GTRANS. Ozi’s koordinater fås genom samma formler men man sätter rotationsfaktorerna till 0 och använder de translationsfaktorer som är angivna i Ozi (Visa – kartdatum.
Det innebär dock inte att Ozi är diskvalificerat för användningar med gula kartan. Genom att istället använda ett Eget Rutnät (User Defined Grid) i Ozi istället för Swedish grid/RT90 kan felet minskas till endast 0.1 – 0.7 meter (också det enligt mina beräkningar). Vid kalibreringen väljs då Transverse Mercator som projektion och WGS 84 som kartdatum. Kartprojektionens parametrar finns redovisade under ” Förbättrat samband till RT 90 med User grid” på sidan
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4953#Förbättrat samband,%20RT90
Nackdelen med att använda Eget rutnät är att man måste skriva in dessa projektionsparametrar vid varje kalibrering (de sparas bara i den individuella kartans map-fil).
Ulf N.