Pårtemassivet

Jag ska i sommar vandra från Staloluokta till Kvikkjokk via Alajavre - Njåtsåsvagge - Luottolakho - Lullihavagge - Stuor Jiertta - Pårek.
Frågor: Måste man gå ner genom Noajdevagge och sedan upp i Lullihavagge? Kan man inte runda topp 1544 och sedan österut gå ner i sänkan mot Lullihavagge, eller är det för brant? (Jag är ingen klättrare och ingen glaciärvandrare.)
Jag skulle också vilja gå på bergskammen från Pårektjåkkå till Pårtetjåkkå som en dagstur från ett basläger. Känner någon till en lämplig plats för ett sådant basläger? Vilken väg är bäst upp respektive ner?
 
Tror det funkar.

MAJJEN; sa:
Frågor: Måste man gå ner genom Noajdevagge och sedan upp i Lullihavagge? Kan man inte runda topp 1544 och sedan österut gå ner i sänkan mot Lullihavagge, eller är det för brant? (Jag är ingen klättrare och ingen glaciärvandrare.)
Jag skulle också vilja gå på bergskammen från Pårektjåkkå till Pårtetjåkkå som en dagstur från ett basläger. Känner någon till en lämplig plats för ett sådant basläger? Vilken väg är bäst upp respektive ner?

Hej!

Första frågan får du nog svar på här: http://www.rapadalen.de/2004/del13/index.htm

Vad jag förstår har dessa gossar använt sig av den vägen.

Andra frågan: Det finns fina tältplatser nedanför Pårteglaciärens tunga. Jag har själv haft basläger där vid bestigning av Pårtetjåkkå. Senast är ca 15 år sedan, så glaciären är säkert annorlunda nu.

Vi gick hela vägen upp vid södra sidan av glaciären på fina snöfält den gången. Bara vid några passager gick vi på sten. Nergången blev också enkel när vi tog hjälp av snöfälten som den gången var lagom mjuka för att vi skulle kunna småspringa ner.

Har inte gått kammen till Pårektjåkkå, men har en känsla av att det inte är något svårighet, förutom den sista biten mot toppen där kammen är smal. Man får gå samma väg tillbaka för att ta sig ner igen, eller fortsätta längs hela massivet förbi 1805 och sedan snedda ner mot lägret igen.

God tur!
Bert
 
1544 / Noajdevagge

MAJJEN; sa:
[...] Måste man gå ner genom Noajdevagge och sedan upp i Lullihavagge? Kan man inte runda topp 1544 och sedan österut gå ner i sänkan mot Lullihavagge, eller är det för brant?[...]

Hej Håkan, vi gick 1544-passaget i motsatt direktion i början av oktober 2004 (och tog bilderna Bert redan hänvisade till).

Redan 2002 funderade vi 1544-passaget, men vi var osäker om det skulle gå bra. Kartan räcker inte till för bedömningen, och ovissa passager går jag gärna uppåt, inte nedåt.

2004 hade vi alltså möjlighet att göra det, och det gick bra. Vi hamnade i brant terräng bara eftersom vi försökte att hålla höjden alltför mycket när vi kom från Lullihavagges pass. Men även i branten mellan 1200 och 1300 rakt under kammen där på kartan står '58' var det möjligt:

11-(30)-A.jpg


Nu skulle jag föredra att överstiga 1200linjen där bäcken är inritad. Det ser enklare ut där än på bilden. Jag har tyvärr ingen foto. Högre upp (1300-1544) är det enkelt. Hela passagen var ett av höjdpunkterna under vår vandring, särskilt snösituationen bidrog till detta. Vyn mot söder därifrån...

Även Noajdevagge behöver man inte tvivla på i min uppfattning, det är bara i övre delen där sluttningen går rakt ned mot bäcken, där på kartan finns 'jde' blir det enkelt igen. Vi tältade på 1300 over den lilla sjö vid Nåites fot, bestig därifrån, och tog oss ner i Noajdevagge längs sjöns avlopp. En halvtimme lite stressade, särskilt när marken är frusen. Dalen har ett egen karaktär, den direkta förbindelsen mellan Luohtolahkos ödslighet och Sarvesvagges växtlighet bidrar, ochså avlägsenhet i dalens mellersta del, där den är ganska bred, men ändå utan fri sikt i nån riktning. Inte på samma sätt spektakulär kanske, men ändå interessant.

En rekommendation: om ni har tid och ork bestig Nåite. Enkelt, men spektakulära vyer:
http://www.rapadalen.de/2004/del07/index.htm
http://www.rapadalen.de/2004/del08/index.htm

Och en variant Njåtsåsvagge - Luottolakho. 2002 gick vi upp imellan Bulkas och Tjågnåristjåhkkå - grandiosa moment när vyn mot Pårte öppnar sig och Sveonius glaciär framträder. Tältmöjlighet rakt öster om Luohttojavrre.
http://www.rapadalen.de/2002/del07/index.htm

Mvh Lukas
http://www.rapadalen.de
 
Suverän hjälp!

Tack båda två för att ni rätat ut några av mina frågetecken. Jag har hört talas om att det ska finnas skapliga tältplatser i närheten av glaciärtungan. Skönt med besked från någon som faktiskt varit på plats. Vägen upp på kammen verkar vara den smartaste. Tack Bert.
Vilken suverän dokumentation av dina vandringar Lukas! Och tack för fina förslag. Måtte tiden gå fort...
Håkan
 
Pårek

MAJJEN; sa:
Jag skulle också vilja gå på bergskammen från Pårektjåkkå till Pårtetjåkkå som en dagstur från ett basläger. Känner någon till en lämplig plats för ett sådant basläger? Vilken väg är bäst upp respektive ner?

Kammen Pårektjåkkå - Pårtetjåkkå är lätt hela vägen. Ingen klättring behövs, det är bara att gå.

Nordkammen upp mot Pårektjåkkå (1805) är bred och lätt i början men smalnar av längre upp. På den övre delen finns en kort klätterpassage, ca 5 höjdmeter neråt när man är på väg upp. Lätt klättring om jag minns rätt, motsvarande kanske klippklättringsgrad II+ eller III-.

Peter
 
Klippklättringsgrad??

Tack för upplysningen! Finns någon lämplig sida på nätet där jag kan lära mig om klippklättringsgrader?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axel_broman Pårtemassivet runt Fjällvandring 18
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30

Liknande trådar