Håkan K; sa:
Jag har tröttnat på Utemagasinet! Vad ska jag prenumerera på istället? Följande krav:
- Tidskrift
- Svenskspråkig
- Den kan innehålla nåt (eller flera) av följande ämnen (reportage, nyheter, prylar osv):
* Friluftsliv (allmänt)
* De skandinaviska fjällen (vandring, klättring, skidåkning)
* Skidåkning utförs
* Längdskidåkning
* (Mtb)
* Alpinism
* Et c
Jag har tröttnat på Utemaggans ganska enahanda reportage och vill ha nåt nytt. Förslag? Brant? Outdoor? Åka skidor?
Några personliga reflektioner kring de tidningar som jag har erfarenhet av:
* Brant - för mycket utförsåkning för min smak
* Åka skidor - ännu mer utförsåkning
* Outside - bättre än det amerikanska originalet men knepig layout och litet väl mycket åt det hippa hållet för min smak men ändå ett ganska OK alternativ.
* Friluftsliv (Friluftsfrämjandet)- intressant mix och klart läsvärd, tyvärr kommer den alldeles för sällan...
Bra medlemstidning
* Bergsport (Svenska Klätterförbundet)- bra, dock med kraftigt klätterfokus men det ska det nog vara...
Bra medlemstidning
* Fjället (Svenska Fjällklubben) - huvudsakligen vandring men även en del historik, klättring, kultur, naturvård och annat. Bra medlemstidning.
* Glid (längdskidåkning) - smal tidning om längdskidåkning men om det är det man helst vill läsa om så är det Glid eller Vasalöparen som gäller...
* Utemagasinet - bäst upplägg och klart mest allround av de svenska tidningarna. Visst återkommer liknande reportage med jämna mellanrum men det gäller faktiskt alla tidningar som är tillräckligt smala för att vara intressanta att prenumerera på, oavsett område!
Om du kan tänka dig att läsa något osvenskt så är nog norska Fjell og Vidde (DNT) och brittiska TGO (The Great Outdoors) de som är intressantast.
De tidningar som handlar om "etc." vet jag inte så mycket om...