Byxa i schoeller?

Äntlingen verkar plånboken tillåta en Schoellerbralla, men vad ska man välja. Rescensionsbanken ger inget entydigt svar. Byxorna verkar vara uppskrivna mycket just pga materialvalet, inte så mycket beroende på hur de är sydda. Klättermusens mithril har funnits länge och är omtyckt. Mammut Champ pants verkar också som ett alternativ. TNF Tibetan hiking vet jag inget om. Någon som har några tänkbara tips till mig?

Användningsområde: I huvudsak klättring, klippa och alpint, men även en del vandring och vårskidåkning hade jag tänkt mig.

Mitril eller Mammut Champ?

Jag har bägge dessa byxor och Mammut Champ är bättre för vinteraktiviteter i och med att det finns förstärkningar nedtill och blixtlåset och den inbyggda damaskfunktionen är bra. Mammut champbyxorna finns i massor av storlekar och är snyggare skurna än Mithril som mer är raka skaft. Mammut Champ har också bättre fickor varav de flesta har blixtlås. Jag föredrar hängslen till bägge byxorna.

För att få byxorna att sitta optimalt så kan det behövas lite symaskinsfix speciellt med Klättermusens Mithril. Klättermusen hade tidigare Schoellermaterial men jag tror att de har bytt till en annan tillverkare.

Mithril är något lättare.

Hur som helst är bägge byxorna bra och är mina två favoritfriluftslångbyxor.

Hälsningar Thure

Jag har ett par Mammut Champ som jag tycker väldigt bra om så dom kan jag rekommendera. Dom övriga har jag dock ingen erfarenhet av. Mina Mammut köpte jag f.ö. på Hägglunds (såg att du bor i Luleå).

/D

Lundhags Dynamic

Själv har jag ett par Lundhags Dynamic Stretch Pant. Dessa är huvudsakligen sydda i Schoeller Dryskin, knä och stuss är förstärkta i Schoeller Dynamic WB och bensluten i Schoeller Keprotec. I början av året så provade jag alla olika byxor i Schoeller som jag kunde hitta. Jag trodde att jag hade bestämt mig för ett par Klättermusen Mithril. Ända tills jag fick möjlighet att prova Dynamicen. Helt oustandning enligt mig. Dessa fungerar bra att vandra i, men även utförsåkning (om det inte blåser för mycket). Riktigt smart kombination av ventilation/fickor på sidorna. Enda minuset är att de inte går att dra åt vid benslutet, men detta vägs upp av att man får med avtagbara snödamasker. Du bör helt klart prova dessa.

/Martin

Tierras brallor

Har ett par klättermusen och ett par Tierra, jag upplerver Tierras mycket mer välskurna och framförallt bättre gylf. Är supernöjda med dessa, rekommenderat köp!

Chalten!

brandmansmicke; sa:
Tack för inläggen, men är det ingen som har koll på Tierras brallor? De ser fina ut (har inte provat ännu).

Couloir trouser är en grymt trevlig byxa!
Dock (min personliga åsikt) så känns det som att den byxan blir lite väl varm under sommaren varför jag tycker att Chaltenbyxan är ett bättre året runt alternativ i och med dragkedjan längst med utsidan av benet. Lätt att ventilera om det blir för varmt.

Lycka till med vad du än köper.
/ Lars

Ps. Annars är den skönaste "shoeller-byxan" jag haft på mig Mammut Castor pant. Fast jag uppfattar det som så att det är inte en skalbyxa du är på jakt efter?
Konstigt att schoeller har kommit att bli ett uttryck för material som inte är vatten/vindtäta trots att dom faktiskt har material som är just det. Som t.ex. WB-formula som sitter i Castor pant.

Re: Chalten!

Ps. Annars är den skönaste "shoeller-byxan" jag haft på mig Mammut Castor pant. Fast jag uppfattar det som så att det är inte en skalbyxa du är på jakt efter?
Konstigt att schoeller har kommit att bli ett uttryck för material som inte är vatten/vindtäta trots att dom faktiskt har material som är just det. Som t.ex. WB-formula som sitter i Castor pant.

tja, det kan bero på att den största revolution de åstadkommit är relaterad till mjuka skal och inte hårda. men visst stämmer det du säger, när folk säger Schoeller tänker man oftast på Dryskin eller Dynamic.

Dynamic

Håller med langby"", Dynamic är en otroligt bra och genomtänkt byxa!! Jag har inte slitit så mycket på min ännu men den är tveklöst ett bra köp, för blandade aktiviteter./MVH Niclas,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
acr32 Byxa fjällräven vidda vs Domines ? Kläder 2
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
jomic3 Haglöfs T-mark Combo byxa.. Kläder 0
Jonik Byxa till allt (nästan) Kläder 14
spiff byxa för långa Kläder 2
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
airgab Klättermusen Megin byxa till salu Kläder 2
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
mafr Klättermusen Mithril byxa ! Kläder 13
Byxa Tierra Cassin Ridge? Kläder 10
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
Aico Schoeller skifans Kläder 1
langby Hur vindtätt är Schoeller WB400? Kläder 0
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg