• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

UL: Kapa julfläsket

Mången god Utsidanmedlem har nog (liksom undertecknad) i efterdyningarna av den gångna julen tänkt sig att kapa bort en del av det julfläsk man (medelst julskinkor, sillsallader, revbensspjäll och feta julkorvar) just har lagt på sig.

Mitt eget tips (som en gång fick mig att kapa bort 15 kilo) är: Ät precis som vanligt, men bara hälften!

Är det nån annan som sitter och håller på ett särskilt gott tips för att (i sann UL-anda) komma tillbaka till sin matchvikt?

/ G
 
Packa ryggan för en vandring bort från julkorvarna naturligtvis;) Trevligaste bantningsmetod som jag känner till. Tji lyxiga korvar, hej torkat/torrfoder samtidigt som kroppen får arbeta bort julfläsket:)

Raskesven
 
Jäklar, den var inte dum! ;)

Enda problemet är väl i så fall (för min egen del) att viktkurvan skulle bli ganska svajjig: jobbveckor - fläsket ökar; helgvandring - fläsket minskar. Snacka om jojobantning!

/ G
 
Det där med att äta som vanligt men bara hälften ligger väl närmast de väl fungerande metoderna (t.ex. viktväktarna). Den vedertagna uppfattningen är ju att övervikt beror på att man stoppar i sig mer energi än man gör av med. (Sen finns det dussintals teorier om att det handlar om att det är fel sorts mat man äter, men de är alla lika omstridda.)

Ett problem med att äta mindre är att man lätt går och känner sig småhungrig hela tiden. Grönsaker och frukt är lösningen där (de innehåller mest vatten och fibrer, det vet ju alla som torkat mat själv:).

Att röra på sig mer kan väl också vara vettigt för att få ner energi-nettot. De klassiska knepen: Gå av bussen en hållplats tidigare, ta trappan istället för hissen etc. Jag går istället för att ta bussen (10 minuters promenad istället för 2 minuters bussresa) till/från stationen både vid jobbet och hemma. Ger mig 40 minuters extra promenad om dagen alltså.

Man kan ju bära sin ultralätta packning till vardags? :) Blir några kilo extra på ryggen så man bränner lite mer energi.

Det behövs inte mycket för att det ska gå åt fel håll. Jag konstaterade förut att en extra macka om dagen påverkade min vikt märkbart. Efter att ha slutat ta en macka till lunchen är jag "tillbaka" på min stabila "klenisvikt" (som jag legat på de senaste 15 åren).


Fast egentligen är ju de där extra kilona den bästa energikällan att ha med sig när man vandrar, massor med fett som är bra förpackat och gör att man inte behöver lika mycket mat med sig:) Satsa på att ha blivit av med fettet efter sommarens vandringar istället!
 
nermander; sa:
Fast egentligen är ju de där extra kilona den bästa energikällan att ha med sig när man vandrar, massor med fett som är bra förpackat och gör att man inte behöver lika mycket mat med sig:) Satsa på att ha blivit av med fettet efter sommarens vandringar istället!

Återigen, inte dumt alls! Men just det fettet skulle jag ju vilja vara utan under själva vandringen (eller cykelturen, löprundan för den delen)... Inte stor mening med att vara UL först när turen väl är över eller hur? ;)

Ingen som kör med sauna, vitlök, trollkonster, kanelbullar eller något annat udda? :)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Ingen som kör med sauna, vitlök, trollkonster, kanelbullar eller något annat udda? :)

/ G

Kanelbullsbanta vore trevlig för ett kakmonster som mig... ;-) Jag lovar att titta i damtidningarna hos frissan, där brukar de mest orginella bantningstipsen finnas.
Tyvärr är det ju så illa ställt att man måste minska energiintaget till att motsvara det som man förbrukar. Jag brukar trösta mig med att det försvinner under vinterns långfärdsskridskoturer och senare när racern kommer fram.
/Stina
 
tigertamjaren; sa:
Återigen, inte dumt alls! Men just det fettet skulle jag ju vilja vara utan under själva vandringen (eller cykelturen, löprundan för den delen)... Inte stor mening med att vara UL först när turen väl är över eller hur? ;)

Det beror väl på hur du räknar. Om du ska väga lika mycket när du slutar vandringen som när du börjar så måste du ha mer mat med dig än om du planerar att gå ner. Frågan är då som sagt var om man vill ha den extra vikten av maten på ryggen heller än att ha den sitta på kroppen?

Fast 15 kg fett är 135000 kcal, det går man kanske inte ner på en veckas vandring... Men om man tar med sig ungefär 2000 kcal "för lite" mat per dag så blir det i alla fall 14000 kcal man kommer att bränna på en vecka(och med 9 kcal/g blir det i alla fall 1,5 kg:).
 
Maginfluensa = säkert kort

Hade sett fram emot första svenska julen pà 10 âr med dels julbordets alla láckerheter, inklusive allt hembakad julgott, samt dels däremellan litervis med filmjölk etc.. hade säkert gâtt upp en 10 kilo under de knappa tvâ veckorna, om det vore för min snálla mage, som just lágligt inför matorgien bestämde sig för att sluta fungera som den ska, varför jag under jul och nyâr levde pà fisk och ris.. ett bra sätt att inte bara undvika viktökning under kritiska helger, utan áven för att t.o.m. tappa lite överflöds-fett..

Dock ganska trist..

Mvh / Mats
 
cykelstina; sa:
tigertamjaren; sa:
Ingen som kör med sauna, vitlök, trollkonster, kanelbullar eller något annat udda? :)

/ G
Kanelbullsbanta vore trevlig för ett kakmonster som mig... ;-) Jag lovar att titta i damtidningarna hos frissan, där brukar de mest orginella bantningstipsen finnas.

Damtidningar brukar ju kunna sånt där med banta, det ser vi fram emot!!! ;)

cykelstina; sa:
Tyvärr är det ju så illa ställt att man måste minska energiintaget till att motsvara det som man förbrukar. Jag brukar trösta mig med att det försvinner under vinterns långfärdsskridskoturer och senare när racern kommer fram.
/Stina

Huff, jag längtar till vårvarma landsvägar kantade av tussilago och tofsvipor! Men några bensträckare på Brunnsviken kan aldrig vara fel för fläsket under tiden! Då kan man kanelbullsbanta på Sjöstugan också, de har uunderbara, saftiga kanelbullar... Två flugor i en smäll alltså!

Nu börjar vi komma nån vart!

;)

/ G
 
Re: Maginfluensa = säkert kort

malindo; sa:
Hade sett fram emot första svenska julen pà 10 âr med dels julbordets alla láckerheter, inklusive allt hembakad julgott, samt dels däremellan litervis med filmjölk etc.. hade säkert gâtt upp en 10 kilo under de knappa tvâ veckorna, om det vore för min snálla mage, som just lágligt inför matorgien bestämde sig för att sluta fungera som den ska, varför jag under jul och nyâr levde pà fisk och ris.. ett bra sätt att inte bara undvika viktökning under kritiska helger, utan áven för att t.o.m. tappa lite överflöds-fett..

Dock ganska trist..

Mvh / Mats

Man får i det här fallet verkligen beklaga din uteblivna viktökning! (Å andra sidan slipper du ju nu sysselsätta dig med de viktbryderier som en annan i dessa tider har att brottas med...) Maginfluensa är ju en gammal radikal och väl beprövad metod för att gå ner i vikt, snabbt ska tilläggas. Minns en tågluff från Portugal till Spanien (tidigt 90-tal) i överfulla tågvagnar och nersnuskade toaletter som behövde besökas var tionde minut. Jösses vad vikten rasade! Dock såg jag ut som Mannen utan ansikte (Roberto Laiseka) väl hemma i Estocolmo igen. Ingen vacker syn. ;)

0403_laiseka100.jpg


/ G
 
FDH

FDH (Friss Die Hälfte), dvs Frossa Hälften, är välbekant (åtminstone i fruns familj). Av nån anledning lyckas försöken sällan. Svärfar kräver efterrätt är nog det vanligaste (heder åt svärfar!).

Ett annat alternativ är ju att säga till sig själv: "Jaja, jag är ju lite väl fet. Jag ska fixa det. Senare!" Och så knaprar man vidare på ytterligare en bockwurst.

/Håkan
 
Choklad-diet

Min syster meddelade mig häromsist att hennes läkare genomfört en lyckad choklad-diet. Enligt honom kan ett begränsat men regelbundet intag av mörk choklad (minst 70% cacao)leda till viktminskning.

Detta làter ju alldeles underbart i mina öron, och jag har faktiskt sedan denna information nàdde mina öron intensifierat mitt dagliga intag av 70%-cacao-choklad-kakor.

Är det nâgon som kánner till nâgot mer om detta? Är det sant eller ännu en "I had a dream"?

Mvh / Mats