En intressant tid på året
Om du med frågan menar att du vill veta mer om Kebnekajse fjällstation så kan jag inte bidra med nått, eftersom jag i möjligaste mån bor i tält när jag är ute.
Jag har däremot varit ute på två nyårturer i Kebnekajse fjällen med start i Abisko bägge gångerna. Det som framför allt utmärker årstiden, förutom det ständiga mörkret är det nyckfulla vädret. Jag har varit med om allt från ösregn till temperaturer en bra bit under 30 minus. Trots det har det varit mycket lyckade turer framför allt eftersom man får fjällen i princip för sig själv och slipper skotrar och annat som stör.
Det som man bör vara medveten om när man planerar sin tur är att det inte är ovanligt med lite snö uppe på kalfjället där det mesta blåser bort. Så det är en klar fördel om man lägger upp turen så att man kan hålla sig nere i björkskogen. Skogen är också en trevlig tillflycktsort när de obligatoriska snöstormarna drar fram. Annars är risken stor att man blåser fast uppe på fjället, det är svårt att hinna fram innan det blir mörkt.
Det hände mig under den andra turen då vi försökte skida genom lapporten och överraskades av en storm mitt uppe på fjället. Dessutom hade vi vinden i ryggen så det enda alternativet var att fortsätta framåt mot Rantasjaure. Allt eftersom mörkret föll blev det svårare och svårare att se nått över huvud taget och till slut tvingades vi att slå upp tältet. Som tur var så blåste det värsta bort över natten så vi kunde forsätta nästa dag. Annars hade det blivit en tråkig tillställning, att ligga stilla i ett tält som envisas med att vara nästan platt är inte lika roligt som det låter.
Men redan nästa kväll var det helt klart och vi kunde sätta oss ute och se hur norrskenen fläddrade över topparna. Det är vid såna tillfällen som man känner sig som en vinnare.
Ha en trevlig tur.
/ Stefan