Vårt gemensamma Konsumentansvar!!!
Hej Niklas!
Håller med dig till fullo om det du skriver.
MEN jag vill nog påstå att det här finns ett konsement ansvar här:
Vi måste helt enkelt bli tuffare mot handlarna och kräva att de slutar använda riktpriserna, som inte är annat än en form av kartellbildning, och det är nog lättare att göra när man handlar mycket. Kalla det sedan prutning, rabatt etc.
Personer med insyn i marknaden för frilufsprodukter förklarade för mig ungefär så här, att anledningen butikerna följer slaviskt leverantörernas rekomenderade utpriserlistor, är för att överhuvudtaget få varor levererade, eller att de ägs av leverantören/tillverkaren!!!
Detta system gynnar de större kedjorna, som får lägre inköpspriser då de köper större partier, varför de små "tillåts" att ha ca 5-10% lägre pris att kompencera för tex det mindre sortimentet samt butikens sämre läge.
Resultatet är ju den situation vi har där ingen av de stora kedjorna egentligen konkurerar med varadra om oss som konsumenter av frilufsprylar. Det sker istället med t-tröjjor och jumpaskor som sälj i stora volymer, och där avancerna är så stora att man får tillbaka sina pengar plus några procent, även om det går ut på rea!
Går de små handlarna lägre i pris eller tar in varor från utlandet själva är det inte ovanligt att leverantörer stoppar eller får "leverans problem" av något slag...
Vad jag förstår drabbade denna problematik bla Utsidans butik som tidigare lades ned. De kunde inte få ner sina priser, pgr av den låga volymen och höga inpriser från de sv. leverantörerna, i nivå med konkurenetrna som antingen finns i utlandet eller importerar själva.
Flera av dessa sv. internetbutiker är därav tvugna att ta större delen av sortimentet från utlandet för att få sina varor levererade!
Då paralellimporten nu verkar blivit förbjuden tvingas de att finna alternativa produkter som ofta är ett mindre innarbetat varumärke.
Den andra och största förloraren är förstås vi som konsumerar och betalar för det här "kallaset"!
Den enda lösningen som jag ser är att man strunta i all lojalitet, reklam för märken och butiker, och leta fram det billigaste priset.
Om detta innebär att man tvingas till omaket att beställa från utomlands eller tvingas åka flera mil till tex KG Johnsson i Solna för att finna prutmån,rabatter eller reor "then so be it"!
Detta anser jag är vårt ansvar och ända sätt att få slut på eländet.
Varför du inte gick till en annan butik, det finns ju alternativ i Stockholm samt på nätet, kan ju tyckas märkligt. Men du hade nog dina själ. Tror dock att du hade tjänat några hundra lappar på den där turen till andra änden av stan...
MVH!
Peter