1,5V kontra 1,2V
Jag antar att du läst tråden jag startade för några dagar sedan "Batterilivslängd Garmin eTrex Venture" En del av dina frågor är besvarade där.
Men jag ska utveckla detta med 1,5V kontra 1,2V. Att jämföra detta är som de berömda äpplena och päronen. För alkaliska batterier är 1,5 den nominella tomgångsspänningen, dvs den spänning som finns mellan + och – polen när det inte är inkopplat till någon last, det går ingen ström genom batteriet. Nu är det inte riktigt sannt, ett helt oanvänt batteri har tomgångsspänning ca 1,6V men den går snabbt ner till 1,5V. När det gäller NiMh så har ett fulladdat batteri nästan 1,4V tomgångsspänning. Tomgångsspänningen ligger sedan över 1,2V till det är urladdat. Nu är ju inte tomgångsspänningen så intressant, vi vill ju använda batteriet till att driva något. Då är skillnaderna mellan alkaliska och NiMh batterier ännu större. De har helt olika urladdningskarakteristik. Jag letade lite på nätet i kväll och hittade lite instruktiva kurvor på energizers website. Titta på
http://data.energizer.com/datasheets/library/primary/alkaline/energizer/consumer_oem/e91.pdf för alkaliska AA batterier och på
http://data.energizer.com/datasheets/library/rechargeables/consumer/nimh/nh15.pdf för NiMh AA.
Det första man ska observera är att kapaciteten definieras olika. För NiMh anges kapaciteten till 1700mAh vid 340 mA urladdningsström, alkaliska till 2850mAh vid 25mA urladdningsström. Laddar man ur ett alkaliskt batteri med 340mA är kapaciteten betydligt lägre.
Nästa sak som är iögonfallande är att urladdningskurvorna ser helt olika ut. För NiMh sjunker spänningen snabbt till strax under 1,3V men sedan är den i stort set konstant under hela urladdningen (vid 170mA ungefär vad en eTrex drar). Faktum är att 1,2V nås inte förrän efter 90% av urladdningstiden. För alkaliska batterier nås 1,2V efter 40% (enl. kurvan för 3,9 ohm 1h/dag) av urladdningstiden. Dvs under mer än halva urladdningstiden har NiMh högre driftspänning än alkaliska!
Denna skillnad visar sig också på batteriindikatorn på eTrexmodellerna. Med alkaliska batterier är stapeln full när man sätter i nya batterier ock den sjunker sedan kontinuerligt när den är på. Sätter man i fulladdade NiMh direkt från laddaren så är stapeln nästan full. Den sjunker sedan snabbt till halv stapel och ligger sedan kvar där hela tiden. När stapen börjar sjunka neråt igen har man inte lång tid kvar.
Om jag inte kommer ihåg fel så försvinner batterivarningen om man klickar en gång med klickpinnen.
Urladdningskurvorna är inte uppmätta på samma sätt heller. Kapaciteten på alkaliska batterier är lägre vid kontinuerlig urladdning jämfört med 1h/dag.
Det finns en kurva för alkaliska med 1A kontinuerlig urladdning. Den kapacitet man får ut då är bara 670mAh. För NiMh finns en kurva med 1,7A kontinuerlig urladdning, kapaciteten är då fortfarande 1700mAh.
Allt detta tycker jag bekräftar de resultat jag redovisade i "Batterilivslängd Garmin eTrex Venture".
En annan sak när det gäller NiMh och NiCd batterier är den sk. minneseffekten. Jag såg i ett annat forun här om dagen denna länk
http://www.ssaclub.f9.co.uk/Reference/F_NiCd_Memory.htm
Vad tror ni om det?