svaret är kanske gasol och bensin/fotogen
Det är antagligen med kök som med allt annat, smaken är olika. Trangias koncept är genialt enkel, efter att det kom gasolbrännare till köket för ca 20 år sedan kan den användas med olika bränsle. Jag tror att om Du provar gasol så kommer Du inte att gå tillbaka till T-röd. Snabbheten och möjligheten att reglera lågan samt bristen på sot blir nog avgörande. Sotet kan avhjälpas med methanol, men den är ju ganska otäck. Problem med gasolen vintertid är välkänt, jag har haft problem med den även på sommarfjället när temperaturen har krupit under noll och man har kommit in en bit på gasolbehållaren. Jag kan inte förstå det på annat sätt än att propanet som är lättare går åt först, hur som blev uppkokningstiderna betydligt längre. Där kommer bensin/fotogen och Primus MFS in i bilden. Som enda kök för tillfället som kan drivas med bensin och gasol på samma brännare och munstycke. Nackdelen är förstås priset och i någon mån vindskyddet. Jag använder MSR alu skydd, det är inte lika bra som Trangia men fördelarna för mig övervägde klart totalt sätt. Har använt köket två säsonger ca. 4 veckors effektiv användning per säsong utan några problem. Bensin användningen är mycket enkel. Om man enbart använder bensin klarar man sig med liten flaska (ca. 6 dl per person/vecka) under sommaren. Torde vara det lättaste alternativet.
Stefan