Många bra tips här på saker att torka. Men jag funderar nu på att slå till o köpa en mattork så man slipper köra ugnen.. Några tips på bra maskin?måste man köpa en dyr ? Vad är det man får mer för det dyra priset? Funkar det att torka tex kött i en enkel svamptork?
Tacksam tips ifall ngn har erfarenhet.
Jag körde till en början med OBH:s första modell, vilken visserligen fungerade men var både liten och ineffektiv. Hålen i ollornas nät var för stora för småbitar så jag kompletterade med finmaskigt metallnät.
Hade man fler än två sådana nät i begränsades luftflödet så mycket att det blev för varmt (det var ingen termostat på den).
En OK tork för mindre projekt, men inte mer.
Flyttade sedan till ett hus med varmluftsugn, som jag torkat ganska mycket i.
Tyvärr ryms det ju bara 4 plåtar, luftflödet är lågt så det tar långt tid, och ugnen går inte att använda till annat.
Dessutom verkar inte fläkten i den tycka om att gå så länge. Jag är orolig för ett lagerhaveri helt enkelt.
Förra veckan slog jag till och beställde en Excalibur med 9 ollor, och igår eftermiddag laddade jag den för första gången.
Förutom att den sväljer otroligt mycket så är det en helt annan torkeffekt jämfört med det jag testat tidigare.
Jag köpte ingredienser till 4 olika rätter á 4portioner.
Ca kl1700-1730 startade jag torkningen av köttet (65C):
*Två ollor med totalt 500 g strimlad lövbiff.
*En olla med en burk tonfisk.
*En olla med krabba.
*En olla med musslor.
*Två ollor med totalt 500 g köttfärs.
KL22 var allt utom lövbiffen knastertorrt.Lövbiffen var nästan klar. Hälften av bitarna gick att "klicka" av, och den andra hälften var något sega.
Jag insåg då att jag hinner torka grönsakerna också.
*En olla med lövbiffen som inte var klar.
*Två ollor med totalt 6 paprikor
*En olla med totalt 2st stora lökar
*En olla med 6st tomater
*En olla med 250g wokgrönsaker
*En olla med 225g tomatpuré
*En olla med en burk sötsur sås med grönsaker á 450g.
*En olla med svarta bönor.
Torkstart KL0000 (50C).
KL0605 imorse dansade jag in i köket och kontrollerade torkningen.
Lövbiffen var såklart klar. Bönorna var knastertorra.
Några klumpar med lök var något fuktiga. Likaså med paprikan och tomaterna.
Tomatpurén gick att dra av från papperet, men var inte helt klar.
Wokgrönsakerna var med undantag för minimajsen klar.
Burken med sötsur sås gick inte riktigt att lossa från papperet, och var den ingrediens som var blötast.
Jag ställde timern och gissar på att allt utom såsen var klart kring kl09. Gissningsvis var allt klart kl1200 idag.
Alltså har jag med lätthet torkat 16 portioner mat på 19-20 timmar. Imponerande!
Var den dyr? Ja, det var det.
Var den värd det? Ja det var den.
Livslängden lär vara över tio år på en sådan enkel konstruktion, och det som eventuellt kan strula (fläkt och termostat) skulle vara enkelt att byta.
Med en dyr tork får du kapacitet, rätt luftflöde och temperatur, samt torkeffekt. Du torkar mycket, det går fort, och det blir bra.
Excalibur finns i andra modeller med färre ollor också.
Jag har inte sökt land och rike runt efter bästa pris o.s.v., utan köpte av ett mindre svenskt företag som det samtidigt kändes kul att stödja.
En tork med 4 ollor och utan timer kostar 2500kr (4 ollorsmodellen har dessutom mindre ollor än 5 och 9 ollorsmodellerna).
En tork med 5 ollor med timer kostar 3500kr.
En tork med 9 ollor kostar 4000kr.
Utan timer går bort för mig.
Jag lade mellanskillnaden och gick direkt på 9 ollors-modellen.
Tiden får utvisa hur kvaliteten på produkten är, men jag har svårt att tänka mig att den kan strula.
Torkning var tills nu ganska omständligt. Nu känns det lätt!
På bilden, ovanifrån:
Lövbiff (ej synligt)
Paprika
Paprika
Lök
Tomat
Tomatpure
Sötsur sås med wokgrönsaker
Wokgrönsaker
Svarta bönor