Jag började mitt s.k. "friluftsliv" i jeans, tygskor modell antik tennisbana, päronryggsäck utan avbärarbälte och ett genomskinligt plastskynke till "regnställ". Jag var en rännstensunge från en sotig miljonstad, som aldrig ens varit ute på picknick i förortsskogen. För mina föräldrar innebar en ryggsäck inte "uteliv" utan krig och flykt.
Så "väl förberedd" hamnade jag i Höga Tatra, en utpräglat alpin terräng med lömska väderomslag typ isstorm mitt i sommaren. Där rände vi, några tolv-trettonåringar utan vuxen uppsikt, runt bland hala klippstup och gjorde allt fel - och jag lever än.
Första gången jag drog iväg till fjällen hade jag min alpina erfarenhet i ryggmärgen och trodde jag visste hur jag skulle bära mig åt. Insåg snabbt den hårda vägen, att detta handlade om en helt annan sorts terräng, natur och klimat. Min packning var så urbota fel att jag fick vända för att åtminstone skaffa myggstift och gummistövlar, samt lägga ifrån mig mängder med helt meningslös alpin utrustning
. Jag har uppenbarligen överlevt även detta.
Så strunta i STF-kurser, ge dig av i eget tempo, ställ inte upp några prestationsmål, njut på vägen och bygg dina egna rutiner och utrustningslistor. Alla har inte samma prioriteringar, och på en veckas sommartur längs markerade leder kan du få det mer eller mindre bekvämt, men får anstränga dig duktigt att det skall bli livsfarligt.
Att gå en provtur i hemmaterrängen, med minst en övernattning och exakt med de kläder, packning och matsedel man plockat ihop för fjällvandringen, är naturligtvis alltid till fördel. Det gör även jag trots lång rutin, om jag skaffat någon ny, mer kritisk pryl (ryggsäck, skor, regnställ, kök, tält...).
Man får chansen att fånga upp diverse små förtretligheter, som man vill slippa dras med i en hel vecka. Men man dör ju inte av en inte helt perfekt eller onödigt tung packning - man får det bara lite mindre trivsamt på turen.
Jag tycker du lägger dina förberedelser på en meningsfull nivå och ställer helt relevanta och strukturerade frågor på forum. Kanske skulle du också ha nytta av vår samlade
tråd med packlistor.
Mycket inspiration för hur man fixar god, lättlagad och "lättviktig" mat finns i forums avdelning "Friluftsmat" och även en del artiklar, t ex (men inte endast)
denna.
Ta allt med en kritisk nypa salt och anpassa efter eget tycke och smak. Du kommer att revidera/justera dina rutiner många gånger, och det är som sagt inte så blodigt, om det inte blir perfekt
PS till jannej: flera av dina utbytesförslag ökar, snarare än minska, packvikten och/eller -volymen.