Ullsulor.

Halloj i lingonskogen!
Efter en förfrågan av "Nattvandrare" (Mats Person) tänkte jag göra en så enkel beskrivning det bara går hur man tillverkar ett (eller flera) par ullsulor. Ullsulorna är mycket användbara i alla sorters skor/kängor/stövlar. Enkla att göra och du kan anpassa dem så som du vill ha dem!

1.

Börja med att skaffa ull (fördelaktigt om den är kardad). Den ull jag använder mig av kommer från en lokal bonde som jag sedan kardat själv. I mitt fall var bonden så trevlig att jag fick en säck med ull gratis. Självklart går det också att beställa på internet.

Här är en bild på ullen jag har använt mig av. Cirka 60 gram ull till ett par normaltjocka sulor i storlek 43. Såpan blandas sedan med vatten i tex en Colaflaska. Blandningen såpa/vatten kommer användas vid tovning av ullen.
61e30cf830c0c421cb585d02c197c7bb.jpg


2.

Börja tova! Nu är det dags att börja tova. Tovningen går till på så sätt att en blandning av såpa och vatten hälls (några cm såpa i en 50 cl flaska, resten varmt vatten) på ullen och sedan "masseras" in i ullen. Små mjuka rörelser tills ullen verkar ha tovat ihop sig till en enhet. Var INTE rädd för att hälla på för mycket vatten/såpa blandning. Har ni tagit er så här långt är det bara att köra på! Gnugga, gnid, mosa ihop osv ni kommer märka hur ullen drar ihop sig och blir mer och mer kompakt. Gnuggar ni mycket=kompakt sula, gnuggar ni lite=fluffig sula.
Bilden som följer är hur ullen ser ut efter den blivit tovad till en enhet/platta.
7affff63ed2795a729563a8b80ddabfe.jpg


Ullen kan gnuggas mot en räfflad yta för snabbare ihoptovning
98cdfa8a808eb62439481f2a620fc995.jpg

Skölj ur den ihoptovade plattan så all såpa försvinner.

3.

Ta ur sula ur valfri känga/stövel och lägg på den ihoptovade ullen, klipp i samma form.
023bc62dae674896ed1b0fda352350af.jpg


4.

Sicksacka runt sulan ni klippt ut för att undvika att den nöts sönder så fort. KLART!
918a0b36ca8e25b9ce3ace2ef0fa676d.jpg


Nu kanske det verkar som att det här är något svårt att göra men det är det verkligen inte! Ett par sulor tar 5-10 minuter. Är något oklart i min beskrivning, något ni till att jag ska skriva mer om eller bara vill att jag ska beskriva mer ingående, säg bara till! Ett tips kan också vara att googla på hur man tovar ull. Principen är den samma som i detta fall.

Mvh!
 
Tips:

Ett tips är att sy på ett tunt tyg-foder t.ex. av lin, bomull eller något syntettyg över ullsulan så blir dom mera tåligare mot slitage...

Mvh troswe
 
Ett tips är att sy på ett tunt tyg-foder t.ex. av lin, bomull eller något syntettyg över ullsulan så blir dom mera tåligare mot slitage...

Mvh troswe

Ska man ha syntet bör den vara gles. En annan fördel med att ha något tyg att qvilta mot är att sulan inte blir så sladdrig. Mina egna filtade hade tidigare en tendens att vilja följa med foten upp ur skon/kängan. När jag qviltat på en linnelärft så stannar de kvar bättre.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg