Mitt köttintag är idag mycket begränsat då jag enbart äter fisk, skaldjur och vilt. Det innebär att jag större delen av veckan lever helt vegetariskt. Hur svårt tror ni att det skulle vara för någon med min kosthållning att gå över till pemmikan för en period på några veckor?
Jag tänker då helt på hur kroppen skulle reagera. Att jag efter sex-sju år nästan får kräkreflex av den mentala biten av att äta kött får jag helt enkelt hantera.
Erfarenhet av mångåriga icke-köttätare i familjen säger mig, att en så radikal omställning kan bli onödigt jobbig - både fysiskt och mentalt. Jag skulle i ditt ställe överväga att - såvida du inte är nötallergiker - helt eller delvis satsa på den vegetariska motsvarigheten, dvs frön, mandel och nötter. Ungefär samma andel fett och därmed samma energiinnehåll per viktenhet, något högre andel protein och fibrer (sammansättningen av fett- och aminosyrorna är självklart en annan än i animaliska produkter). Hållbart och extremt lätthanterligt - det krävs ju ingen tillagning. Det går dock att åstadkomma variation, om man vill. Man kan blanda och/eller växla sorterna, hacka och rosta till "frukostflingor" (med helfett mjölkpulver eller kokosmjölkpulver till sänker man inte snittet på energiinnehåll/viktenhet), mala till mjöl att baka med, mala än finare till "smör", pressa till "bars" med t ex kokossmör, tahina (sesamfröpasta) eller kakaomassa (finns sockerfri) som bindemedel, med mera.
Möjligen krävs en viss tillvänjning även till en sådan diet, om man äter kolhydratikt och fiberfattigt hemma, men åtmistone för mig som även till vardags äter mycket nötter/frön/mandel, nästan inget kött utöver fisk och skaljur, ingen mjölmat, lite andra kolhydrater och mycket grönsaker, har den funkat helt problemfritt även under längre vandringsturer.
Med detta sagt: jag inser inte vitsen med "ett enda livsmedel"- modellen. Om man nu bevisligen kan proviantera med variation, och ändå hålla samma samma höga snittvärde på dryga 600 kcal/100 g som nötter/frön och/eller pemmican ger, så känns det som en helt onödig uppoffring av trivsel och njutning.