Klippet

igår köpte jag en tunnare dunjacka på Cubus 499kr men de hade 20% rabatt.
90% premium dun och 10% fjädrar så tror den kan matcha Itabs Raminez Mens Down Jacket.
ville ha en utan huva och kunna byta lite mellan Itab jackan och denna
infon på lappen som följde med var bla performens down, super lightweight, ultra-compact.
det jag reagerade på var att när man kände på nylontyget så kändes det lika gott som tyget på min sovsäck Marmot Helium Long som har det säkert dyra Pertex Microlight Shell and Lining Fabric.
Jag kollar den nya jackans lapp igen och där står det, super lightweigt: Lightweight nylon shell is both soft and durable.

mer info om Pertexen här http://pertex.com/fabrics/microlight/

jaja är vi lurade lr vad tror ni? är märkes dunjackorna för runt 2000kr bätte?
är det rent av samma material i dem men med olika namn ?
för under halva priset kan man köpa 2 ( yttern storleken större) och bära när det blir svinkallt t ex

Låt konspirationerna flöda nu

Mvh / Lonelywolf

Alla kedjor säljer "dun-jackor" för 500:- nu mera.

Dressman, Stadium, Intersport, Kapp-Ahl, Lindex, Cubus., Decathlon, XXL, H&M, Jack&Jones osv.

Jag kan rabbla hur många svenska butiker som helst, alla har samma sak.

Även Ica Maxi där jag handlar har dunjackor för 500:-

Alla är så gott som likadana.

Menar du denna "Jacka"?

Hur mycket "gram" dun är det i jackan och vad är totalvikten på jackan?

Mvh troswe

Hej Troswe!

jovisst är det jackan du länkade till :)

Gram Dun i står ingenstans men totalvikten inkl packpåse(8g) är 280g.
Ang dun mängd så hittar jag inga tomma rum i kanalerna.
Bonus info....... Packmått i Medföljande packpåse L 22cm omkrets 40cm .

Häls Lonelywolf

Alla kedjor säljer "dun-jackor" för 500:- nu mera.

Dressman, Stadium, Intersport, Kapp-Ahl, Lindex, Cubus., Decathlon, XXL, H&M, Jack&Jones osv.

Jag kan rabbla hur många svenska butiker som helst, alla har samma sak.

Även Ica Maxi där jag handlar har dunjackor för 500:-

Alla är så gott som likadana.

Hej!

Du har alldeles rätt ang pris. Men tips är att alltid kolla dun kvaliteten noga i alla dun varor (Dunsovsäckar,dunjackor,duntäcke,dunsockar m.m.)
Här är en tråd som säkert ger lite tips http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30456&page=2
Många Jackor i den prisklassen har så lågt som 70/30 dun blandning . vissa 80/20.
Så alla har tyvärr inte samma sak är att tänka på.
Sen kan man ju alltid tänka på att bojkotta vissa Bolag som har slavliknande arbetstider och löner för sömmerskorna .
Även vilken policy de har ang dunets ursprung läs artikel http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/dun-fjadrar kan ju intressera vissa .

Häls Lonelywolf

Julklapp

igår köpte jag en tunnare dunjacka på Cubus 499kr men de hade 20% rabatt.
90% premium dun och 10% fjädrar så tror den kan matcha Itabs Raminez Mens Down Jacket.
ville ha en utan huva och kunna byta lite mellan Itab jackan och denna
infon på lappen som följde med var bla performens down, super lightweight, ultra-compact.
det jag reagerade på var att när man kände på nylontyget så kändes det lika gott som tyget på min sovsäck Marmot Helium Long som har det säkert dyra Pertex Microlight Shell and Lining Fabric.
Jag kollar den nya jackans lapp igen och där står det, super lightweigt: Lightweight nylon shell is both soft and durable.

Mvh / Lonelywolf

Hejsan!

Jag håller på att kika på packbara jackor till min pojkvän i julklapp. Blev lite tagen på sängen av de dyra priserna på märkesjackorna i kategorin, då jag är student, och efter lite google sökningar hittade jag Raminez jackan och följaktligen denna tråd.

Så nu funderar jag på Raminez-jackan eller Cubus-jackan, vilken känns bäst efter några veckors användning? Tror inte att han är så förtjust i huva men kan verkligen en jacka ifrån Cubus vara något att lägga under julgranen?

Länken i ett senare inlägg fanns inte kvar men jag misstänker att det är denna jacka https://cubus.com/sv/7135223_F560

Tacksam för svar!

Maetharanel

Läges rapport Lätt dunjacka

Tänkte berätta att efter några månader med cubus jackan så lämnade jag tillbax den pga av att den "svettades" dun så mycket att det blev ohållbart.Fick pengarna tillbax .
Itab Jackan har inte släppt något dun alls (inte vad jag sett iallafall) .
köpt 2012-10-31 och väl använd.inget sönder ännu.

Stadium säljer ut sin billiga Everest dunjacka för 349:- just nu.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg