Precis som flera är inne på: det mesta du behöver har du antagligen redan hemma, fr a vad gäller kläder.
Du behöver, inifrån och ut räknat:
1. något hyfsat svettavledande närmast kroppen
2. något värmelager, dvs något fluffigt som innehåller mycket luft
3. något tunt, men hyfsat vind- och myggtätt (utan att det blir för "svettigt") längst ut
3a. ...samt, om det regnar, något regntätt. 3 och 3a kallas ibland tillsammans för "skalplagg" och kan, men behöver inte, vara samma plagg. Se nedan.
Som 1. kan du använda vilken stickad, hyfsat kroppsnära långärmad tröja och långkalsingar som helst, som inte innehåller bomull. Ett bra syntetunderställ för 100 kr finns dock t ex att köpa
här, så det är kanske lika bra att skaffa direkt - det blir ändå bättre än hemmaimproviserat. Har du lite mer pengar, satsa på tunt underställ av ull, men nu är vi inne på lyxavdelningen
.
Som 2. kan du använda din vanliga gamla ylletröja - IMHO fortfarande oöverträffad som värmelager, eftersom ull värmer även om den råkar bli våt. Äger du ingen, finns massor på Myrorna, Erikshjälpen etc för inga pengar alls. Välj någon fluffigt stickad, blir varmare och lättare.
Ett mycket fint, mellantjockt värmelager/underställ av ull, som kan utgöra dina sovplagg och förstärkning vid extra kallt väder (ovanpå det vanliga understället), kan du köpa märkligt billigt
här.
Som 3. använder jag själv, efter flera decenniers luffande i alla möjliga fjäll och berg, helst min pappas tunna men tätvävda polyester/bomulssskjorta och ett par tunna 3/4 öken/cargobyxor, även de i polyester/bomull - ett loppisfynd från någon av all världens arméer. Om du inte tänkt dig till något mycket varmt land och står ut med camo-mönstret, så funkar svenska försvarets M90-brallor ypperligt, billiga begagnade går att hitta på loppis eller någon av alla webbsidor med militärt överskott. Men du kan använda allt som är hyfsat slitstarkt och skönt att röra sig i, samt antingen mycket tunt eller med stor andel syntetfiber. Dvs
inte jeans eller andra tjocka bomullsbyxor - de suger fukt, kyler och torkar aldrig.
Impregnera gärna brallorna i tvättmaskin före turen för att få en vattenavvisande yta.
Som sagt kan 3 och 3a vara samma plagg, men det är just då man hamnar bland dyra "skalplagg" med avancerade lamineringar, som både skall vara regntäta och ånggenomsläppliga ("andas") samtidigt. Själv har jag hittills inte hittat några sådana, som inte blir dyra och dåliga kompromisser - antingen alldeles för "svettiga" att röra sig i, eller inte tillräckligt regntäta. Jag kör därför med ovanstående enligt punkt 3., när det inte regnar, och drar på mig ett tunt, renodlat regnställ när det gör det. Det behöver inte vara tyngre sammanlagt, och man vinner både pengar, komfort och flexibilitet.
Du äger säkert redan något regnställ du använder när du cyklar, eller i alla fall en regnjacka - då kan du bara komplettera med enkla regnbyxor. Det behöver inte heller vara dyrt, eftersom man kan sänka kraven på "andningsbarhet".