Jag minns en mycket ung men kreativ TVM:are, som smugglade med en kartong tårbottnar, en påse frysta skogsbär, riven choklad, rostade mandelspån, och en sån där gräddflaska som sprutar ut färdigvispad grädde, och när den dagen kom, mitt på fjället fixade världens lyxigaste födelsedagstårta till en kompis, som råkade fylla år
Mina barns storfavorit har annars varit "äppelpaj", eller rättare sagt äppelfras:
Blanda i en plastpåse: en del farinsocker, två delar mjöl, två delar havregryn, rejält med kanel och en knivsudd salt, samt efter tycke och smak, även sönderdelade valnötskärnor, hackade hasselnötter e.d.
Blanda i en annan plastpåse: torkade äppelskivor, kanel och/eller vanilj, samt efter behag även russin, tunt skivade katrinplommon, e.d.
Ta med rejält med smör
.
Väl framme:
Blötlägg frukten en stund i minimalt med vatten.
Fräs under tiden gryn/mjöl/socker/nötblandningen i smör, t ex i Trangiakökets teflonpanna. Räkna med att behöva fylla på med smör! Rör om flitigt.
Skjut den så småningom härligt knastriga och karamelldoftande "smulpajen" åt sidan i pannan, lägg i en ny smörklick, häll i i fruktblandningen, , fräs en stund till, tills det mesta av vattnet ångat av, skyffla "smulpajen" i ett jämnt lager ovanför frukten.
Ät varm, helst innan fraset mjuknat av äppelsaften.
Med en flaska "sprutgrädde" enligt ovan, eller vaniljsås (färdig eller gjord på pulver), blir det riktigt kalas.
Den som (i likhet med mig) inte gillar kanel, kan naturligtvis skippa den helt eller ersätta den med kakaopulver, men då inte färdigblandat i gryn/mjöl/sockerblandningen.
Spelar inte vikten så stor roll, går "pajen" mycket väl att göra med färska äpplen.
Skall ni göra upp eld, är det ju jättegott med färska äpplen som man bara steker i bitar på var sin grillpinne. Ställ fram en skål med honung, en med smör och en med smulade valnötter, som var och en kan doppa/"panera" bitarna i efter behag, så har ni ett lagom långsamt och trevligt pill vid brasan
.