OM jag nu tyckte att det var meningsfullt med sådana experiment:
- Mest möjligt koncentrerat matfett av en sort du gillar (9000 kcal/kg), gärna vegetabiliskt med tanke på de essentiella fettsyrorna. Äckligt? Valnötsolja är gudarnas föda! Du kan också tugga på rökta baconstrimlor och blanda chokladpulver i kokosfettet...
- C-vitamin.
- Salt.
- Hjärnan vill ha en sked socker om dagen. Hör du till dem som har svårt att ställa om till egen fettnedbrytning, så ta också med druvsockertabletter för de första dagarna.
Nu på allvar. Packar du 400 g torrskaffning/dag à 600 kcal/100g är det hur enkelt som helst att få i sig 2400 kcal/dag - välsmakande och allsidigt sammansatta till skillnad från ovanstående lista
.
PÅ 4 kg medhavd mat kan du alltså må gott i 10 dagar. Alternativt, utan nämnvärt lidande, klara en acceptabel grundförsörjning minst dubbla tiden. Vad är vitsen med att spara tre kilo på 20 dagar?
Solrosfrö som exempel ger 600 kcal/100 g och innehåller 50 g fett, 23 g högvärdigt protein, 12,5 g långsamma kolhydrater och en lååång rad av nästan alla essentiella mineraler och vitaminer, med undantag av C-vitamin. Valnötter ger ännu mer.
Jag skulle alltså packa ner 3-4 kilo matförråd, bestående av upp till hälften blandade frö- och nötsorter (solrosfrö, valnötter, mandel), någon fjärdedel torkat kött och/eller sojamjöl, linser och andra baljväxter (som sänker kalorisnittet men höjer andelen kolhydrater), i övrigt rent matfett (som höjer kalorisnittet), samt toppa med choklad, chalva, torkad frukt och annat godis.
Det enda som saknas i denna diet är C-vitamin och kanske lite fibrer, men å andra sidan är det de som lättast går att komplettera med i naturen - med allt från barr-te till frusna tranbär.
Men jag kanske missar poängen med experimentet...