Kallaktjåkkå

Hej!

Funderar på att utforska Kallaktjåkkåmassivet i sommar. Undrar om det går att (utan klättringsutrustning) ta sig längs kammen runt glaciären från toppen 1810 bort mot Svalåive? Och hur ser det ut med tältplatser ungefär vid sjöarna mellan Kallaktjåkkå och Raivotjåkkå?

häpp / Filiokus

Hej.
Ja, såhär... det är ingen svårighet alls. Kammen runt är väldigt bred och lättgången. Kallaktjåkkå är ett väldigt lättbestiget fjäll och den där kammen är väldigt lättgången dessutom. Lättast tar du dig upp ifrån sluttningen just söder ifrån.

Sedan kan du gå ned, typ i den klyftan mot Svalåive. Det kan du göra som en lätt dagsetapp ifrån en utvald tältplats.
Dalen mellan där och Rajvotjåkkå är inge bra att tälta i, bara sten och blött. Den är inget märkvärdig heller..

Men, enormt fina tältplatser finns just innan du går i i den lilla dalen och sedan på slätten och hyllan runtom. Om du sedan går runt upp i passet mot Gappertjåkkå finns en liten sjö (1150)..Violá! Där har du ett paradis.. Gå sedan på norra sidan, Njut av Teusadalen.. Ingen går här.

Utsikten ifrån toppen av Kallaktjåkkå är i mitt tycke på tio i topp listan! Du ser ner på Akka, Niak och du ser i princip allt du drömt om.

Du kan ägna typ en vecka till Kallaktjåkkå, sedan ta båten över till Sarek, eller fortsätta upp genom övre Kaitum vart du vill.
Fjället ligger så bra till att du kan kombinera det med annat. Själv gjorde jag det med Norska sidan och Norkallottenleden ifrån Vaisaluokta upp till Sitasjaure i somras.

http://www.utsidan.se/blogs/terraincognita/index.htm?tag=259

Bilagor

• kallaktj (2).jpg
    kallaktj (2).jpg
    76.9 KB · Visningar: 2,052
Mellan Kallak och Raivotjåkka har jag ingen aning om tältplatser. På Maukojaurehs högre plättar är det en annan sak. Själv campade jag vid N 67 39.324 E 17 57.839 - det är en utmärkt plats för att slå upp tält modell större.

Bara en heads up, utifall du får anledning att gå några kilometer österut.

Svalåive sedd från nämnd plats - http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=42716

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg