Nej till vargjakt 2011!

Det kan hända...men tro inte för mycket på wikipedia...där finns en massa olika sanningar beroende på vem av internets 1,6 miljarder användare som sitter bakom skrivbordet och skickar in sin sanning till wikipedia...

Helt sant. Är bara lite fascinerad över hur lätt många hävdar att vargen är helt ofarlig.
500+ vargar, nedanför renmarker... En riktigt jävlig vinter = problem.

Ja det var en nyhet för mig.
-Här är en källa som anger antal valpföryngringar 25-27

http://www.jagareforbundet.se/svens...t-begar-omprovning-av-vargjaktbeslut-1.15641/

Om man ska tolka Liberg kort så räknar man in revirmarkerande par så hamnar man på
ca 60 revir.
Det stärker bara teorin om att tillväxten av antalet av våra "utrotningshotade" djur är enorm.
Vargjakten nästa år torde bli jobbig.
Kanske utveckligen blir som USA: Antalet skenade iväg 8-10 ggr den planerade målet.
Inte helt otroligt eftersom tillgång på föda är obegränsad just nu.

Vargkramarföreningarna kommer även dom att skena iväg med sina krav, precis som USA.

I norra dalarna som är ett av Sveriges björnrikaste område dödas 20-25 % av älgkalvarna av björn...som jag ser det så har björnen lika stor rätt att äta älg som vi har....att Rättvik har problem är är en sanning som kan kan innehålla osanning ?...det är Rättviks jägare som har problem ,med att dom BARA får skjuta tjurar...

Ditt inlägg speglar problemet i debatten.
Du har inga problem med avskjutningen i Rättvik, det är dom som har det.
Alltså: Inga problem enligt ditt perspektiv.

Vem var här först?

Ett argument som man hör ibland är att vargarna var här före oss.
-Är det nån som vet?

Jag kan ju spekulera: När inlandsisen drog sig tillbaka norrut över skandinaviska halvön så var öresund väldigt brett. Kanske hela skåne var under vatten?
För 8-10.000 år sedan tog sig människorna över med båt? -men var kom vargen ifrån?
Knappast över isen på norra sidan.
När isen försvann så var ju fältet fritt runt bottenviken.
Stora däggdjur kan simma långt men vargen är knappast någon storbadare.

-Är det nån som vet?

Jag kan ju spekulera: När inlandsisen drog sig tillbaka norrut över skandinaviska halvön så var öresund väldigt brett. Kanske hela skåne var under vatten?
För 8-10.000 år sedan tog sig människorna över med båt? -men var kom vargen ifrån?

Är det inte dags att kliva ur sandlådan nu? Tråden började med en uppmaning till de som är mot vargjakten, till vilka jag hör, men har nu nått samma sandlådenivå som debatten i tidningarna.

Calle

Från DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio-ganger-fler-vargar--men-ingen-jakt.

En vargstam på 2000 individer tycker jag vore en lämplig ambition på halvlång sikt. Så slipper vi låsa oss vid siffran 210. Det skulle självklart leda till intressekonflikter, men det är det som politik handlar om.

Gränsen anser jag ska vara om människors säkerhet är hotad, eller det påverkar viktig industri. Det är tex rätt att bekämpa barkborren (hotar skogsindustrin) men inte varg.

Är det inte dags att kliva ur sandlådan nu? Tråden började med en uppmaning till de som är mot vargjakten, till vilka jag hör, men har nu nått samma sandlådenivå som debatten i tidningarna.

Calle

... du trodde inte att debatten skulle bli osaklig, dryg och tjafsig när du startade tråden?

Tycker det är en bra start i tråden dock: den som värnar om mångfald i vår natur. Denna mångfald bygger på att vi inte har mångfald i Sverige - alla ska vara storstadsmänniskor som bygger sina naturkunskaper genom att titta på dokumentärer och får sina känslor till djuren förmedlade via Disneyfilmer... Sen äter man sin lunch på doncan... och fnyser åt "de där djävla varghatarna".

Rädda Bambi! ;)

Edit: var ju inte du som startade tråden såg jag... men ändå ;)

-Är det nån som vet?

För 10 000 år sedan var det en fast landförbindelse mellan Skandinavien och det europeiska fastlandet. Öresund uppstod i samband med en landsänkning för ca 7000 år sedan. Inte för att det spelar någon som helst roll för vare sig "vem som var här först" eller jaktdebatten, men rätt ska vara rätt. Men det tycker tydligen inte du? :)

För 10 000 år sedan var det en fast landförbindelse mellan Skandinavien och det europeiska fastlandet. Öresund uppstod i samband med en landsänkning för ca 7000 år sedan. Inte för att det spelar någon som helst roll för vare sig "vem som var här först" eller jaktdebatten, men rätt ska vara rätt. Men det tycker tydligen inte du? :)

Ska vi då komma överens om att dom kan ha varit här samtidigt?
Ska vara med i vargdebatten så måste man kunna sandlådespråket.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg