Jag har inte provat detta praktisk i stark kylan ännu - men det är ganska mycket som talar för att Sievert 2208 fungerar med användbar fart i en trangia gasbrännare ned till -25 grader (1 bar övertryck, såpass att lågan rinner lite över grytbottenkanten på en trangia 27 och med 3 minuter och 15 sek för en halvliter vattenuppkok från +14 grader vattentemp), ekonomisk fart (bäst verkningsgrad) till -32 grader C och med 4 min 15 sek och vid -37 grader så går det lite segt med 5 min 15 sek. Om jag jämför med novan så känns det som att gassköket jobbar snabbare med uppvärmningen i jämförelse med Novan även om man startar med MF-köket uppvärmt och klar - dock har jag inte klockat tiderna ännu[1]. situationen kan vara annan med Trangia 25 med vidare gryta och förmodligen kan nyttja Optima-brännarens uppvärmningspotential bättre.
Obs ovanstående beräknat på Propanets temperatur i flaskan - när man eldar så går det ju ned några grader pga. avdunstning och det är en sådan grej som man måste prova praktiskt i stark kyla för att se om det är hanterbart eller inte.
Jasså, det är beräknade koktider du anger, inte uppmätta koktider?
F.ö. brukar ju ofta koktiden anges vid 1 liter vatten i kökstester. Alltså får dina angivna koktider dubbleras för att bli jämförbara med angivna koktider för andra kök.
Skall man smälta snö och därefter koka upp så är det lite drygt dubbla tiden.
Jo, den mängd energi som åtgår för att omvandla nollgradig is till nollgradigt vatten är ju lika stor som den mängd energi som krävs för att värma vattnet 79,9 grader. Sedan åtgår det knappt 6,8 gånger så mycket energi för att förånga vattnet.
Ni som har lagat mat vid -25 - -37 grader C kan ju räcka upp en hand - tror inte speciellt många av oss som skriver här har gjort det och ännu mindre på regelbunden basis ;-)...
Jag har i alla fall lagat mat inomhus när det varit 25 minusgrader utomhus
/Niklas
Senast ändrad: