Nu har jag varit ute i helgen och testat säcken.
För mig som är 183 lång och ca 74kg tung är den perfekt. Bra med justeringsmöjligheter, så att den går att anpassa för uppför respektive nedförslut och när jag helt enkelt ville ha lite variation. Den går att ställa från att sitta klistrad mot ryggen/höften till att hänga relativt fritt på höftbältet. Med 25kg var det senare inte så bekvämt på grund av balansförskjutningen, men med lättare packning kan det nog vara skönt att kunna släppa vikten mot axlarna korta stunder, om inte annat för att lufta ryggen.
Höftbältet verkar mjukt, men jag hade inga problem med stasning eller liknande, var sig i lår eller stuss, något jag har erfarenhet av från min gamla McKinley (som visserligen är 14 år gammal).
Det är bra att rygglängden går att variera snabbt, tack vare kardborre infästning som faktiskt fungerar. Jag var lite fundersam när jag såg det, men som sagt, det funkar lika bra som andra lösningar.
Metalltrekanterna på axelremmarna funkar på det sätt klättermusen hävdar, att avlasta axelmusklerna och låta kroppen bära "med ben". Jag upplevde det som att min hållning var bättre nu när jag bar tungt med den här säcken jämfört med min gamla säck, där jag ofta sköt fram axlarna för att kompensera tung packning.
Observera att jag inte betat av speciellt många säckar och detta är uttalanden gjorda efter 36 timmar med säcken. Men sammanfattningsvis måste jag säga att jag är nöjd och jag ser fram emot 2 veckor i fjällen tillsammans med säcken.