Andrew Skurka, som vi tidigare skrivit om på Fjäderlätt, har just stuckit iväg på en 750 mils tur genom Alaska och Yukon, som beräknas vara klar i oktober.
Hans utrustningslista är intressant, och grejorna lätta.
Kolla här och kommentera gärna. Kommer killen att överleva? Behöver man mer och tyngre utrustning för svenska vinterfjäll?
Jörgen
Som alltid finner jag det omöjligt att överblicka sådana här detaljerade packlistor.
Vikterna är väl angivna i ounces, antar jag, vilket inte underlättar.
När jag räkna på min vikt brukar jag dessutom inkludera bränsel i basvikten, eftersom
jag i regel räknar med att ha allt från start. Vilket gör det svårare för mig själv.
Huruvida "man" kan översätta till svenska vinterfjäll är väl inte en helt relevant fråga - "man" är väldigt olika, och rätt många
går/skidar nog inte enbart för den sakens skull. Turerna är förstås i regel inte halvårslånga
heller.
Skurka har framhållit att extrem lättpackning kräver uppövade färdigheter, vilket jag är beredd att tro. Fr a har han ju skaffat erfarenhet från andra långa turer och verkar vara inställd på at vara i rörelse nästan hela sin vakna tid.
Jag tror alltså inte man ska basera sina packningar på andras. Man utgår från sina behov och hittar smidigast tänkbara lösning, helt enkelt.
Jag blev lite konfunderad av en sak. En tung post på mina beskedliga vandringar på kontinenten är kartor. Det kan bli bortåt ett kilo för knappt två veckor!
Kan inte minnas att jag såg något om den posten. Jag vet faktiskt inget om GPS
eftersom jag aldrig drömt om att skaffa - är det en fullgod ersättning?