Nägra kommentarer för att väga upp den svartvita bilden som förmedlas.
-Weight = canister. (Visst ca 100g mindre på pulkan för brännaren. Har man däremot mer än en flaska bränsle kan man använda plastflaskor eller dunkar till bensinen och sparar därmed vikt på förpackningen. Dessutom är säkert nån av gasflaskorna bara halvfull från början, eller kastar ni halvfulla flaskor efter turen?)
-Ease of use = canister (Om man ska värma flaskan innan samt under gång samt vända på flaskan när köket är varmt och innan man har tänkt stänga det, så har jag svårt att se att det blir enklare med gas i kyla.)
-Usability in tent = canister (Om man vänder på tuben finns det en risk att gasköket flammar upp på samma sätt som när man förvärmer ett bensinkök. Skillnaden är att för bensinköket blir man inte överraskad.)
-Works well in extreme cold = white gas (Bingo)
-Fuel consumption = canister (Energiinnehållet är det samma. Bensin använder lite till förvärmning. Gasen lämnar en slatt vid kyla. Svårt att se en generell fördel, men det kan säkert skilja mellan olika modeller)
-Mechanical reliability = canister (Bensinköket är gjort för att kunna fixas i fält och det ingår ofta reservdelar i kitet. Mitt eget bensinkök har aldrig krävt underhåll i fällt. Jag har däremot varit med om en krånglande gasbrännare till ett trangia som nästan förstörde en tur eftersom det inte var gjort för att kunna tas isär. Desutom har man troligen inte med reservdelar till gasköket Att vända på gastuben kan oxå leda till att vätska som inte är bränsle och därmed inte ämnat för brännaren hamnar i brännaren, vilket kan ge problem.)
Får en känsla av att fjäderlätt har större erfarenhet av gaskök än av bensinkök. Kanske lite rädsla för det okända kan förklara vinklingen i artiklen? Jag välkomnar nytänkande och ifrågasättande, men tråkigt vinklade artiklar med förutfattade åsikter orkar jag inte med. Lägger därför in en brasklapp om att jag inte orkade läsa allt.