Tältkåta

Tygfunderingar

Hej!

Jag skissar på att sy en egen kåta då jag inte kommer ha budget för att köpa en färdig dom närmsta studieåren.
Jag har beställt några tygprover från fabricuk.com.

Planen är att kunna elda med öppen eld i kåtan och såklart att det inte ska regna in.
Mitt huvudbry är då att det finns "fire retardant" tyg och "waterproof" men inte nåt som är båda.

Är det då bäst att ha "fire retardant" och impregnera mot väta eller tvärtom.
Ha ett "waterproof" och impregnera mot brand? Vad har ni använt för tyg som gjort egna?

Om man har inner och yttertält så löses det väl med waterproof på utsidan å fire retardant på insidan? Men helst vill man ju kunna flexa å bara ta med en duk ibland. Vad kan rekomenderas? Klarar man sig med en duk eller är innertält ett måste?

Dock är inte vikten så kinkig då skoter eller skidpulka får bära den till ett basläger på expeditioner..

Alternativ 1.
http://www.fabricuk.com/showspecial.php?id=18

http://www.fabricuk.com/fabrics.php?fabric_type=435&fabric_type=435#dataform

Alternativ 2.
http://www.fabricuk.com/showspecial.php?id=42

http://www.fabricuk.com/fabrics.php?fabric_type=279

eller yttertältsduk?

http://www.fabricuk.com/fabrics.php?fabric_type=234

ripstop
http://www.fabricuk.com/fabrics.php?fabric_type=218#dataform

Övriga synpynkter,kritik och tips tages tacksamt emot! :)

Alternativ 2, med brandbeständiga poly/bomullsduken skulle jag ta av dina alternativ, men med sprayen utbytt mot riktigt impregneringsmedel så som Acapella som stryks på. Spray är inte mycket att hålla på med till en kåta, lägger sig ytliigt också.

Ren bomullskåta blir än mer eldtålig än med polyblandningen, men min kåta i bomull/poly har max någåt litet pyttehål, efter mer än decennielång användning och jag har eldat en hel del.

Tycker du först ska bestämma dig för om du vill ha en vattentät syntetduk som du inte behöver impregnera och som även är lufttät, eller en i bomull/poly som du måste impregnera och som är mer luftig och tålig. Mycket info finns det i denna tråd, exempelvis om "nödvändigheten" med innertält i kåtan.

Raskesven

Sy en tältkåta !

Hejsan !

Roligt att du skall ge dig på ett stort syprojekt. Det största jag själv sytt var ett innertält till tältkåtan. Se på tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46072

Mitt första tips handlar om att spara pengar? Tror du att det kommer bli billigare att sy eget än att köpa något som är sytt i Kina ? Den billigaste tältkåta jag skådat är på http://www.mamut.net/scoutshop/subdet16.htm för 1950:- Norska kronor. Om det är den kvalitet och ändamål som du söker vet jag inte, men det tar tid och är inte gratis att sy själv. Särskilt om man vill ha kvalitet i material och utförande. Jag kan nästan lova dig att du inte kommer att spara pengar, men du kommer bli väldigt nöjd över att du gjort den själv.

Andra tipset handlar om val av tyg. Skaffa en massa tygprover till att börja med. Prova sedan att dra, slita, sy, elda och allmänt misshandla provet för att se om det är vad du förväntade dig. Själv gillar jag att sy med silikonbehandlad polyester för det är lätt och regn- och vindtätt. Men...det är svårt att få riktigt bra om man syr längre sträckor med raksöm. Enklare och tyngre är det då att sy med en bomull/polyesterväv. Den tål i gengäld mer men måste impregneras. Själv köper jag tyg från http://www.extremtextil.de/ och http://www.shelby.fi/catalog/default.php

Tredje tipset handlar om hur du skall sy. Använd bomullsomspunnen polyestertråd och sy med fällsöm om du orkar eller fransk sömn om du är bekväm av dig. Tänk på att om du syr ihop två tyger över en lång sträcka så kommer undertyget att bli klart före övertyget. Nåla så har du bättre koll.

Sista tipset handlar om brandhärdning av textilier. Bromerade och Halogenerade flamskyddsmedel har i allt fler undersökningar visat sig vara störande på människans reproduktionsförmåga. Dessutom kan man fråga sig vad som är behovet i en tältkåta. Det är långt till duken och du kan test själv på en bit hur lätt den tar eld. De flesta tyger som jag har testat brukar bara smälta utan att brinna med öppen låga. Självklart går det att få eld på såväl silikonbehandlad polyester som impregnerad bomull/polyester men är man försiktig med elden kommer man långt.

Lycka till i systugan.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza

Instämmer med ovanstående! Tundra 8 var vår första kåta. Den duger. Tung som bly och svår att få torr om man inte har möjlighet att hänga upp den. Vi vandrar med vår och bytte därför till Tinde 5. Den ventilerar märkbart sämre och är eldkänsligare - men tio kilo lättare. Billigare lär du inte sy!

Alternativ 2, med brandbeständiga poly/bomullsduken skulle jag ta av dina alternativ, men med sprayen utbytt mot riktigt impregneringsmedel så som Acapella som stryks på. Spray är inte mycket att hålla på med till en kåta, lägger sig ytliigt också.

Ren bomullskåta blir än mer eldtålig än med polyblandningen, men min kåta i bomull/poly har max någåt litet pyttehål, efter mer än decennielång användning och jag har eldat en hel del.

Tycker du först ska bestämma dig för om du vill ha en vattentät syntetduk som du inte behöver impregnera och som även är lufttät, eller en i bomull/poly som du måste impregnera och som är mer luftig och tålig. Mycket info finns det i denna tråd, exempelvis om "nödvändigheten" med innertält i kåtan.

Raskesven

Japp, det är nog riktigt att välja en bättre impregnering. vad jag funderade på var hur eldfarlig en impregnering blir, men det eldtåligheten kanske är mer mekanisk än kemisk..

Jag är nog mest sugen på en bomull/poly. har hyrt syntetdukskåta några gånger och tycker att bomull/poly känns ut trevligare.

Är det vettigt att ha bomull/poly i både yttertyg och innertyg om man kör med innertält?

Hejsan !

Mitt första tips handlar om att spara pengar? Tror du att det kommer bli billigare att sy eget än att köpa något som är sytt i Kina ? Den billigaste tältkåta jag skådat är på http://www.mamut.net/scoutshop/subdet16.htm för 1950:- Norska kronor. Om det är den kvalitet och ändamål som du söker vet jag inte, men det tar tid och är inte gratis att sy själv. Särskilt om man vill ha kvalitet i material och utförande. Jag kan nästan lova dig att du inte kommer att spara pengar, men du kommer bli väldigt nöjd över att du gjort den själv.

Jag har räknat på att ytterduken kan kosta ca 1000-1500kr i material + övrigt dock men jämfört med tex tentipi för 10000 känns det ut hyffsat billigt ändå..

Men dessa lågpriskåtor har jag aldrig sett! tål ju att kikas på! :)

Andra tipset handlar om val av tyg. Skaffa en massa tygprover till att börja med. Prova sedan att dra, slita, sy, elda och allmänt misshandla provet för att se om det är vad du förväntade dig. Själv gillar jag att sy med silikonbehandlad polyester för det är lätt och regn- och vindtätt. Men...det är svårt att få riktigt bra om man syr längre sträckor med raksöm. Enklare och tyngre är det då att sy med en bomull/polyesterväv. Den tål i gengäld mer men måste impregneras. Själv köper jag tyg från http://www.extremtextil.de/ och http://www.shelby.fi/catalog/default.php

Jag har beställt några tygprover från fabricuk.. men jag är ju inte så insatt i varken tälttyg eller sykonsten så det är svårt säga om det är bra eller inte. Men dom jag frågat säger att det verkar gå bra sy i dessa tyger iaf. Kommer nog att anlita nån bekant som hjälp vid själva tillverkningen..

Tredje tipset handlar om hur du skall sy. Använd bomullsomspunnen polyestertråd och sy med fällsöm om du orkar eller fransk sömn om du är bekväm av dig. Tänk på att om du syr ihop två tyger över en lång sträcka så kommer undertyget att bli klart före övertyget. Nåla så har du bättre koll.

Tack tack för tipsen! ska se över det där med trådsorter och sömtyper!

Sista tipset handlar om brandhärdning av textilier. Bromerade och Halogenerade flamskyddsmedel har i allt fler undersökningar visat sig vara störande på människans reproduktionsförmåga. Dessutom kan man fråga sig vad som är behovet i en tältkåta. Det är långt till duken och du kan test själv på en bit hur lätt den tar eld. De flesta tyger som jag har testat brukar bara smälta utan att brinna med öppen låga. Självklart går det att få eld på såväl silikonbehandlad polyester som impregnerad bomull/polyester men är man försiktig med elden kommer man långt.

Lycka till i systugan.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza

Får testa elda lite på dom prover jag har hittils! :)

Var bor du Johan? Vi är några med olika Bisonkåtor här på sidan. Du kan säkert både få titta och provlåna. Vår står till förfogande i Katrineholm. Brorsan, som ärvde den stora, bor utanför Borås. Tror fler ställer upp!

Var bor du Johan? Vi är några med olika Bisonkåtor här på sidan. Du kan säkert både få titta och provlåna. Vår står till förfogande i Katrineholm. Brorsan, som ärvde den stora, bor utanför Borås. Tror fler ställer upp!

Det hade varit riktigt bra att få kika på en i verkligheten! Snällt av dig att ställa upp med visning! :)
Men jag bor i Luleå så det blir nog lite för lång tur ner till Katrineholm även för en norrlänning.. :/
Tack ändå!

Men ni har varit nöjd me dessa kåtor alltså? Testat vintertälta? Elda? positivt/negativt? Du får gärna berätta om dina erfarenheter!

Jag har en bisonkåta och har vintertältat i den. Viss kondensation blir det, men det blir det i fintält också. Efter jag bytte ut markspiken så tycker jag den är lätt om man räknar per person. Jag har eldat med eldlåda i min, tyvärr blev inte luftspalten så hög så det är inget jag rekommenderar.

Jag har en bisonkåta och har vintertältat i den. Viss kondensation blir det, men det blir det i fintält också. Efter jag bytte ut markspiken så tycker jag den är lätt om man räknar per person. Jag har eldat med eldlåda i min, tyvärr blev inte luftspalten så hög så det är inget jag rekommenderar.

Vad menar du med att luftspalten inte blev så hög?

Rekomenderar du inte alls att man eldar i den?

Är det vettigt att ha bomull/poly i både yttertyg och innertyg om man kör med innertält?

Jag har nu haft "lite" tid över och plöjt igenom hela denna eminenta mastodonttråd!

Har jag förstått det hela rätt att ni som kör med B/P kåtor använder inte innertält. och eldar friskt på alla vis i dessa.

Om man köper ett innertält från tex tentipi, vad är dessa i för material?
Finns det inte B/P innertält alls?
Bör man inte ha öppen eld i ett innertält överhuvudtaget så det bara är att glömma?

Varför jag frågar är för att de kåtor jag hyrt tidigare (syntetkåtor) har haft innertält(i syntetmaterial) Så det har känts ut som att man ska ha ett.. men det kanske inte behövs då?

I syntetkåtan hade vi en heatpal som värmekälla nu i höstas. Men med -12 grader ute och nersänkt innertält liggandes i -12graders sovsäck var det inte direkt varmt iaf..vaknade av att jag hade tappat känseln i foten som var mot utsidan till.

Ursäkta om mina frågor blir lite röriga!

Vi har eldat i båda våra Bisonkåtor, både i Tundra och Tinde. Inga problem övehuvudtaget, bara men ser till att det finns inluft nog.
Tinden blir en lätt kåta om man byter markspik, men Tundran har en dukvikt som inte går att dela upp. Enda nackdelen jag ser med den.
Tundran är lätt att ändra detaljer i. Vill man fixa en topphatt som går att reglera inifrån, bör man dock göra den i ett annat tyg än originalet (inte modifiera befintlig alltså). Gjorde två "fel" när jag sydde ny: Tog den hatt som följde kåtan. Det tyget var för tungt och för styvt för att göra en reglerbar, fästena rök. Köpte för stumma resårer. De behöver vara ganska mjuka för att inte krafterna på topphatten ska bli alltför stora. I Tinden var detta inga problem.
Enda innertält vi använt har varit myggnät.
Upplever (men kan ha fel) att Bisons kåtor är större än Tentipis i samma storlek. Möjligen kan detta bero på att de är något högre, så man har större yta med fungerande takhöjd.
Tror bara du ska överväga att sy om du vill ha toppklass, men inte har ekonomiska ramar. Köpa enkelt och modifiera känns tryggare. Skulle inte ge mig på kåtasömnad själv, trots att jag syr hyfsat. Bisonkåtorna håller, de är hårdtestade av mina tre "galna" ungar!
Tinden är några hundralappar billigare än Tundran. Tundran ger dock trevligare inneklimat.

Senast ändrad:
Jag har nu haft "lite" tid över och plöjt igenom hela denna eminenta mastodonttråd!

Har jag förstått det hela rätt att ni som kör med B/P kåtor använder inte innertält. och eldar friskt på alla vis i dessa.

Om man köper ett innertält från tex tentipi, vad är dessa i för material?
Finns det inte B/P innertält alls?
Bör man inte ha öppen eld i ett innertält överhuvudtaget så det bara är att glömma?

Varför jag frågar är för att de kåtor jag hyrt tidigare (syntetkåtor) har haft innertält(i syntetmaterial) Så det har känts ut som att man ska ha ett.. men det kanske inte behövs då?

I syntetkåtan hade vi en heatpal som värmekälla nu i höstas. Men med -12 grader ute och nersänkt innertält liggandes i -12graders sovsäck var det inte direkt varmt iaf..vaknade av att jag hade tappat känseln i foten som var mot utsidan till.

Ursäkta om mina frågor blir lite röriga!
Yes, korrekt uppfattat, med b/p kåta använder inte jag och inte de flesta innertält. Eldas friskt på olika vis.

Jag skulle ta det väldigt försiktigt med eldning med innertältet uppspänt. Innertält är större poäng med om man använder en ren syntetkåta, men innertält och eld tycker inte jag utgör någon bra kombination. En tältkåta i enkelduk av bomull/poly tycker jag är mer kåta än tält, medan jag tycker att en ren syntetkåta + innertält är mer tält än kåta.

Moskoselkåtan har även "brandbeständiga" tyger, dvs. i 100 procent bomull, för de fall regelverk i andra länder kräver det i tält som det ska eldas i. Tyngre och dyrare.

Själv har jag komit fram til att til minus 10 grader räcker den trevliga lilla öppna ljusa elden, helst i en eldspis, och kallare än så är det kamin som gäller. När det ska sovas har vi ingen eldpost. Värmen som ackumulerats av sten under eldspisen håller ett tag, likaså glöden i kamin, men ordentlig sovsäck gäller även med kåta.

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg