Ingen frisk fjälluft i Funäsdalen

Jag mailade Funäsdalsfjäll i söndags. Ska bli spännande att se om de svarar. Frågorna kan sammanfattas som "kan man överhuvudtaget åka skidor 'fritt' längre".

Visst f-n har jag råd men jag behöver inte det de erbjuder och vill därför inte betala.

Kanske dags att vidga sina vyer efter att ha tillbringat de flesta av sina "svenssonsemestrar" i just Tänndalen?

"Ibland får vi frågan om inte kommunen kan betala.
Jodå, de betalar driften av elljusspåret, 7 km långt vid Funäsdalens IP. Där kan alla åka fritt. Precis som det är i de flesta andra kommuner, där det finns snö."
http://www.funasdalsfjall.se/index.php?option=com_content&view=article&id=494&Itemid=449

Dä ä' bar' å åk!

Att ett företag kan ta avgift för 300 km spår och konstsnö och intensiv preparering, det tycker jag är ok (inom rimlighetens gränser), men kommunal spåravgift är ingen höjdare. Det finns sån tur är inte här.

I Oslo är det kommunen och skiforeningen som samarbetar om det. Med dugnad och frivilligt medlemskap i skiforeningen samt kommunala medel behövs ingen spåravgift.
Så borde det vara i varje kommun.

EDIT:

Det bästa vore ju om spåravgiften ersattes/utkonkurrerades med antingen en turistskatt till kommunen eller täcktes av frivilliga medel.

Sjusjöen (norskt, motsvarande, längdmetropol):
http://www.bevarefjellet.com/html/skiloypene.html

"Den sterke allemannsretten er unik for Norge (og Sverige). Bomavgift for oppkjørte skiløyper i terrenget er både urealistisk og antagelig ikke juridisk mulig å innføre. Jeg har sett at ulike modeller for å kreve inn løypeavgift er brukt i en del hytteområder rundt om i landet. Lovligheten kan sikkert diskuteres for noen metoder, men faktum gjenstår: Ingen bidrag - ingen løypekjøring. "

Turistskatt:
http://www.bi.no/Content/Article____64486.aspx
 
Senast ändrad:
Fler saker;

http://www.radron.se/templates/Artikel____2376.aspx
"Sveriges Konsumenter anser att den här avgiften är olaglig.
– Det är inte förenligt med svensk allemansrätt och man kan heller inte avvisa någon som åker i spåret och som inte har betalt, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...pageArt810544=0&lid=puff_1402998&lpos=extra_0
"-Man kan inte ta ut spåravgifter i ett naturreservat och vasaloppsspåret är ett naturreservat. Det är ett brott mot allemansrätten, säger morabon Arne Pettersson som är den som överklagat beslutet."

http://op.se/harjedalen/1.924845

http://www.mora.se/Kommun--politik/Nyheter-Kommun--politik/Faq/

Tja, det verkar som det är en väldig "gråzon".

Det är förbjudet att hindra fri färdsel, men man verkar kunna ha fri färdsel brevid spåret enligt Mora kommun:

"Med anledning av att Mora skidstadion anses vara en anläggning med betydande kostnader för elljus, spårdragning, underhåll och skötsel mm skall ägaren kunna ta en inträdesavgift. Inget hinder finns för andra att åka i samma terräng,"
 
I Norge är det som sagt i stället vanligt med avgifter på mindre vägar och eller avgifter för parkering, men det är det ju privat mark, så det är ju helt OK.

Kanske skulle man prova i vinter att ploga ett spår över isen vid Roparudden, och sedan kräva betalt av alla som passerar min anläggning
 
Frågan har tydligen varit uppe i riksdagen, och svaret från Miljöminister Andreas Carlgren är ju tämligen klart:


"Det förhållande att lagstiftningen inte ger stöd för uttag av generella inträdesavgifter till allemansrättsligt tillgänglig mark utesluter inte markägarens möjlighet att ta ut en avgift för användande av anläggningar som markägaren bekostat, till exempel anlagt hopptorn och trampoliner eller när lägerplatser iordningställts för allmänheten. Enbart förekomst av preparerade leder och skidspår har inte ansetts kunna jämställas med sådan anläggning. Den avgift som tas ut ska vara skälig och högst motsvara kostnaderna för anläggningens inrättande och underhåll"

Mora kommun tar ut spåravgift på elljusspår med belysning, och de gör det på egen mark, trots det är det gränsfall som skall avgöras i länsrätten. Men de som inte äger marken, och som bara kör upp ett spår i snön har ingen anläggning, och kan således inte ta betalt.


http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&dok_id=GW11532
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dtyp=frs&rm=2008/09&dok_id=GW12532&nr=532
 
Jag undrar hur det är i Funäsdalen:

Betalar bolaget de enskilda markägarna för att nyttja marken till sin "anläggning"?
Om inte, och de gör sitt spår för att allemansrätten ger de tillåtelse, borde det inte kunna gå att betrakta det som en "anläggning"?

Elljusspår på kvällstid och konstsnö då snön i övrigt ej räcker till borde i alla fall kunna avgiftsbeläggas.

Om det ändå fanns lite mer norsk dugnadsanda (vilket det finns på många ställen) och ett SMART sätt att stödja spåren frivilligt skulle sådant här aldrig uppkomma.
 
Alla som har svårt för att förstå principen kan väl tassa in på en golfbana och kräva att få spela gratis och hänvisa till allemansrätten;)
 
Alla som har svårt för att förstå principen kan väl tassa in på en golfbana och kräva att få spela gratis och hänvisa till allemansrätten;)

Hur allemansrätten gäller på golfbanor är väl ganska väletablerat idag och har inte mycket att göra med situationen i preparerade skidspår vad jag kan se. Följande stycke är en relativt vanlig formulering som återkommer, med små variationer, hos naturvårdsverket, svenska golfförbundet och i flera kommunala utredningar:

"På golfbanor gäller Allemansrättens regler med vissa begränsningar.
Greener och tees (utslagsplats) betraktas som växande gröda och får
därmed inte beträdas. Även vintertid kan greenen ta skada av skidåkning
och gångtrafik, därför måste avspärrningar respekteras. På spelytor
utanför green och tee är det i allmänhet tillåtet att vara när det inte
pågår spel."
 
Om du inte förstår min liknelse (vilket du uppenbarligen inte gjort) så skriv ut det som enligt dig är praxis och gå sen till en golfbana och slå runt en boll med en klubba (men undvik greener och tees) och se sen om nån annan kan tolka allemansrätten på nåt annat sätt..
Min liknelse är till för att beskriva situationen för dom som inte alls verkar förstå hur det kan gå till.
inom exempelvis klättring har det i många år varit så på vissa platser att markägare som uppenbarligen inte kan ta betalt för att man klättrar på deras mark istället "gör" en parkering och tar betalt för det istället.
Den utvecklingen är väl inte så "kul" men å andra sidan passar den väl in i världen i övrigt.
 
Min poäng var väl snarare att en golfbana påverkar inte mina allemansrättigheter särskilt mycket jämfört med tex åkermark, medans att avgiftsbelägga miltals med stigar som tidigare varit tillgängliga gratis gör en väldig skillnad.

Exemplet med parkeringar tycker jag är mer relevant.
 
Min poäng var väl snarare att en golfbana påverkar inte mina allemansrättigheter särskilt mycket jämfört med tex åkermark, medans att avgiftsbelägga miltals med stigar som tidigare varit tillgängliga gratis gör en väldig skillnad.

Exemplet med parkeringar tycker jag är mer relevant.
Vem har avgiftsbelagt miltals med stigar, handlar det inte om preparerade skidspår?
 
Spårkort i funäsdalen

Jag heter Anders Blomquist och jobbar som tusan tillsammans med 4 spårgrupper för att driva världens bästa längdspårsystem.
Det är en avvägning att bestämma sig för vilken nivå spåren/Spårsystemet ska hålla: Ju bättre standard - desto högre kostnader och omvänt ju sämre standard - desto lägre kostnader. Oavsett vilken nivå vi väljer kommer några att tycka att standarden borde vara ännu bättre, och andra som helst skulle se en lägre standard. I våra gästundersökningar har vi funnit att gästerna verkligen uppskattar spårsystemet, kvaliteten och alla möjligheter som spåren ger. Med det som stöd så har vi beslutat att fortfarande framåt erbjuda världens bästa skidåkning. Konsekvensen av detta beslut är att detta också måste finansieras. Förutom kostnader för ren spårkörning ska underhåll, stugor, broar, skyltning, kartor, arrende till alla markägare som upplåter mark m.m. finansieras - totalt ca 3 miljoner kronor per säsong. Hitintills har spåren finansierats till huvuddelen av de företag som bedriver verksamhet i funäsdalen, till mindre del av fritidshusägare och personer som frivilligt lämnat bidrag för att de tycker det varit så bra. Problemen med den finansieringen är tudelad; dels så är det en väldig arbetsinsats som måste till för att genomföra en sådan utfakturering/bearbetning, och dels (och absolut viktigast) så har för många fritidshusägare valt att inte vara med och betala för spåren. En del nyttjar kanske inte spåren eller sina fastigheter - men för många har åkt "snålskjuts" på andra - och en sådan modell håller inte i längden. Därför har vi bestämt oss för att det är den som vill njuta och nyttja tjänsten som ska betala för den. Ingen orättvisa, utan rakt och enkel koppling till betalning och nyttjande: Obligatoriskt spårkort för alla som nyttjarspåren. Spårkorten är inte dyra och det finns flera varianter för att försöka passa olika önskemål.
Överenskommelsen är egentligen rätt enkel; spårgruppen arrenderar marken, betalar all drift och rapportering - gästerna betalar när de nyttjar tjänsten. Om det innebär att jag bara nyttjar en km eller två mil gör ingen principiell skillnad. Men vi som ansvarar för spårsystemet och de spårvärdar som ska kolla att man köpt spårkort samt hjälpa våra gäster i spåren, vi gillar våra gäster och är verkligen stolta över vårt spårsystem. Om någon behöver åka 100 meter för att komma in på ett eget spår, så kommer ingen att hävda spårkort - men är det en längre bit gäller samma regel för dig som för alla.

Vill gärna förmedla en bild som ibland kan vara bra för att förstå
skidmöjligheterna i funäsdalen:
300 km spår som prepareras till högsta möjliga standard (som nu kräver
spårkort)
450 km turleder i en av Sveriges vackraste fjällområden.
450 km skoterleder som prepareras med pistmaskin.

Om man rullar ut dessa genom Sverige med start i funäsdalen så kommer man
med en vit härlig snösträng genom ett allt gråare och brunare vinterSverige
ner förbi Göteborg, förbi Malmö och en bit över vattnet på väg mot Tyskland!
Det utbudet finns ingen annanstans i världen. Men det är ju inte samma sak
som att det är bäst för alla skidåkare, och vi respekterar att andra behov/önskningar.

I funäsdalen kan man åka fritt överallt vid sidan om de arrenderade lederna, på de ca 450 km markerade leder som finns samt på de 450 km skoterleder som finns, prepareras med pistmaskin och betalas av skoteråkarna (som vanligt med respekt för varandra där man visar hänsyn).

Har vi rätt att kräva spårkort för de som nyttjar spåren?

Ja, vi hävdar att det finns rättsutfall som ger stöd för det. Marken arrenderas och det investerars stora belopp för att grundarbeta och preparera dessa. Spåren är i detta fall att jämföra med en idrottsanläggning. Under vintern kommer vi att, självklart vänligt - men också bestämt, kolla att gäster i spåren har giltigt spårkort. samma regler måste gälla för alla om detta sätt att finansiera driften ska fungera.
Alla delar av att hålla ett spårsystem som vi gör har skenat. Att bygga detta på en modell som inte är rättvis fungerar inte i längden. Vill vi kunna erbjuda bra skidåkning, så har vi funnit det lämpligast att de som nyttjar spåren också betalar för tjänsten. Och att ingen annan (för någon måste ju betala - oavsett vilken nivå vi lägger oss på) ska betala åt andra. För vår del är det inte med någon utgångspunkt att kommersialisera funäsdalen. Ingen kommer att tjäna pengar på att preparera spår med denna modell. De avgifter som kommer in ska klara driften.

Hjärtligt välkomna till världens bästa skidåkning, i preparerade spår (med spårkort) eller fritt på fjället!
 
Jag blir alldeles lyrisk när jag hör talas om Funäsdalen och liknande ställen med så fantastisk skidåkning.

För det är stor skillnad i att gå på tur med tält, ryggsäck och Åsnes skidor när man skråar uppför fjäll, följer några skoterspår eller pulsar i djup snö, mot att få valla sina nyslipade längdskidor, dra på sig ett par tunna tights och ge sig ut och träna i ett par timmar.

När jag tränar älskar jag ny(!)preppade spår, betalar gärna en slant för att ngn vågar satsa på ett stort spårsystem.

När är systemet igång i Funäsdalen i år? Mna kanske ska boka tågbiljetter redan nu...