Eureka Spitfire SUL 2009

Hej !

Jag fick precis ett nytt liten sommar skogstält. Kan endast rekommenderas om man själv kan göre något för att starka områden där end-corner-struts har kontakt med yttertältet. Jag har insydd grejorna från sidsta bilden här, och det syns att funka bättre än utan ;) Gillar vikt, färg och ventiler. Tror dock inte att det är stormsäckert. Vem vet, kanske yttertältet en dag kan modifieras och bli poncho också :) Tältet väger strax över kilot, klar för avgång :) Det er nog inte tyngre än om man skulle bära på dessa "gångstaver" och ett tarptent ?

Hälsninger,

Eagleeye


PS: Eureka Spitfire Solo verkar mycket starkare än detta tält, men SUL är nästan grönt som sommar-vegetationen :)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    17.8 KB · Visningar: 743
  • 2.jpg
    2.jpg
    18.2 KB · Visningar: 702
  • 3.gif
    3.gif
    37.4 KB · Visningar: 735
  • 4.jpg
    4.jpg
    45 KB · Visningar: 737
  • 5.jpg
    5.jpg
    73.9 KB · Visningar: 705
  • 6.jpg
    6.jpg
    25.6 KB · Visningar: 694
Senast ändrad:
Tältet väger strax över kilot, klar för avgång :) Det er nog inte tyngre än om man skulle bära på dessa "gångstaver" och ett tarptent ?

Nåjo... säg 500–700 gram för ett enmans tarptält med likvärdiga utrymmen och 50–100 gram för tältstång om du inte vandrar med stavar.

(Vandrar man med stavar är ju de främst till för att just vandra med och kanske inte ska sättas upp på tältkontot, man kan ju vandra med stavar även om man har ett tält som inte behöver tältstång. Men det är kanske en akademisk fråga.)
 
Nåjo... säg 500–700 gram för ett enmans tarptält med likvärdiga utrymmen och 50–100 gram för tältstång om du inte vandrar med stavar.

(Vandrar man med stavar är ju de främst till för att just vandra med och kanske inte ska sättas upp på tältkontot, man kan ju vandra med stavar även om man har ett tält som inte behöver tältstång. Men det är kanske en akademisk fråga.)

Så du anser att detta är ett forum för vandrare och är den mall utifrån inläggen skall skrivas?
 
Hej !
Jag fick precis ett nytt liten sommar skogstält. Kan endast rekommenderas om man själv kan göre något för att starka områden där end-corner-struts har kontakt med yttertältet. Jag har insydd grejorna från sidsta bilden här, och det syns att funka bättre än utan ;) Gillar vikt, färg och ventiler. Tror dock inte att det är stormsäckert. Vem vet, kanske yttertältet en dag kan modifieras och bli poncho också :) Tältet väger strax över kilot, klar för avgång :) Det er nog inte tyngre än om man skulle bära på dessa "gångstaver" och ett tarptent ?
Hälsninger, Eagleeye
PS: Eureka Spitfire Solo verkar mycket starkare än detta tält, men SUL är nästan grönt som sommar-vegetationen.

Ser ut att finnas fästen för stormlinor. Med de väl förankrade borde det nog tåla en del. Från vad jag tidigare läst i engelskspråkiga forum så har Eureka ganska många besvikna kunder. Så frågan är hur hållbart och regntätt det är. Men för €180 är det kanske värt ett prov. Ser fram emot din recension!
 
Så du anser att detta är ett forum för vandrare och är den mall utifrån inläggen skall skrivas?

Nej. Eller vad menar du?

Jag undrar om du inte missförstår mig. En kortversion av vad jag säger är att en tältstång till ett tarptält väger 50 gram.

(Men om man vill packa ner en vandringsstav som man bara använder till tältstång får man såklart göra det.)
 
Nåjo... säg 500–700 gram för ett enmans tarptält med likvärdiga utrymmen och 50–100 gram för tältstång om du inte vandrar med stavar.

(Vandrar man med stavar är ju de främst till för att just vandra med och kanske inte ska sättas upp på tältkontot, man kan ju vandra med stavar även om man har ett tält som inte behöver tältstång. Men det är kanske en akademisk fråga.)

Min pointe är, att detta er ett lätt tält, nästan like lätt som et tarptent, som ju inte är ett tält, utan en tarp. I övrigt finns det gott om plats i SUL, inget problem med min XL+Long sovsäck.

För många lättviktare gäller ju total-vikten incl. skor, kläder, ryggsäck, tältspikar etc.. och även gångpinnar. ingen akademiker kan väl tala sig ifrån vad ett kilo väger ?

Vad väger egentligen ett tarptent plus en gångstång ?

http://tarptent.com/contrail.html
http://www.leki.com/nordicWalking/poles.php

PS: 00.26 OAO
 
Varför räkna kilon som du inte tar med dig?

Min pointe är, att detta er ett lätt tält, nästan like lätt som et tarptent, som ju inte är ett tält, utan en tarp. I övrigt finns det gott om plats i SUL, inget problem med min XL+Long sovsäck.

Jag ser nog de flesta tarptält som tält, särskilt i din sommarskog. Jag skulle hellre bo i ett Six Moon Designs Lunar Duo än ett Spitfire i de flesta situationer. Vikten är snarlik men Lunar Duo är rena palatset i jämförelse. Om utrymmet i ett Spitfire räcker så finns som sagt enväggstält som väger ett antal hekton mindre.

För många lättviktare gäller ju total-vikten incl. skor, kläder, ryggsäck, tältspikar etc.. och även gångpinnar. ingen akademiker kan väl tala sig ifrån vad ett kilo väger ?

Vad väger egentligen ett tarptent plus en gångstång ?

Absolut. Totalvikten är totalvikten och vandringsstavar väger kring 400-500 gram. Nu handlade det dock om att jämföra tält för dig.
Vad jag förstår vandrar du inte med stavar. Varför i hela fridens namn ska du då räkna med 500 gram stavar när du jämför tält? Jag förstår inte.

Om du inte vandrar med stavar reser du ett stångrest tarptält med en eller två tältstänger som väger 50 gram. Dem ska du räkna in. Bor du i skogen (vilket ju var meningen) kan du hitta pinnar på marken att resa tältet med.

(Och omvänt: om man vandrar med stavar så finns de där i totalvikten oavsett om man väljer ett att sova under bar himmel eller i en medburen husvagn. De gör varken himlen eller husvagnen tyngre när du står i valet och kvalet vilket du ska välja.)
 
Nej. Eller vad menar du?

Jag undrar om du inte missförstår mig. En kortversion av vad jag säger är att en tältstång till ett tarptält väger 50 gram.

(Men om man vill packa ner en vandringsstav som man bara använder till tältstång får man såklart göra det.)


Ursäktar om du uppfattar min fråga som ett ifrågasättande. Ville bara ha ett klarläggande då jag har för mig att din kollega i en tidigare tråd inte ansåg att stavar skall räknas in när man jämför tarptent och tält. Blir lite svårt att diskuttera då och mindre nogranna läsare får lätt en helt skev bild av vikter osv. Tacksam för att du har en mindre exkluderande inställning!

Min pointe är, att detta er ett lätt tält, nästan like lätt som et tarptent, som ju inte är ett tält, utan en tarp. I övrigt finns det gott om plats i SUL, inget problem med min XL+Long sovsäck.

För många lättviktare gäller ju total-vikten incl. skor, kläder, ryggsäck, tältspikar etc.. och även gångpinnar. ingen akademiker kan väl tala sig ifrån vad ett kilo väger ?

Vad väger egentligen ett tarptent plus en gångstång ?

http://tarptent.com/contrail.html
http://www.leki.com/nordicWalking/poles.php

PS: 00.26 OAO

Håller helt med dig EagleeyeIn! Då jag bara vandrat med de stavar naturen erbjuder vore det intresserad av att höra mer om "köpe-stavar". Vilka är bra, vad för egenskaper skall man tänka på vid köp, vikter och hur mycket de egentligen används resp. mest hänger med för att resa tarpen.
 
Stavar

(Kanske litet på sidan om den egentliga tråden.) Har vandrat med 2 stavar i ca 15 år nu och skulle aldrig gå utan. Perfekt vid vad, svåra passager och som extra resurs när det blir brant uppför. Känns som att ha 4 ben i stället för 2. Dessutom blir en och annan glad och undrar var skidorna är!
 
Helt enkelt:

Mitt nya tält väger totalt 1.038 gram, ungefär samma totalvikt som hade jag gått med gångpinnar och tarptent. Så kan det nog inte uttryckas tydligare !

Eagleeye
 
Senast ändrad:
Helt enkelt:

Mitt nya tält väger totalt 1.038 gram, ungefär samma totalvikt som hade jag gått med gångpinnar och tarptent. Så kan det nog inte uttryckas tydligare !

Eagleeye

Din matematik har jag förstått från början. Det är snarare din logik som jag gång på gång misslyckas med att förstå.

Ditt tält väger ca 1,5 kilo om du räknar med gångpinnar.
 
Ville bara ha ett klarläggande då jag har för mig att din kollega i en tidigare tråd inte ansåg att stavar skall räknas in när man jämför tarptent och tält.

Det anser jag alltså inte heller. Vandrar man inte med vandringsstavar använder man alltså en eller två tältstänger som väger 50 gram styck. De femtio grammen är alltså lämpliga att räkna in när man jämför med ett tält.

Den som jämför tält ska alltså räkna ut vad tältet kommer att väga för det egna bruket. Annars är det ju inte en jämförelse.

Jag känner mig extremt tjatig, men det beror på att jag känner att jag misslyckas med att föra fram följande:

Tarptält kräver inte vandringsstavar för att resas. Strunta i vandringsstavarna!