Nödsignaler

hejsan
jag håller på med ett skolarbete om nödsignaler
har hittat lite fakta men undrar om ni är några där ute som vet något om nödsignaler,som själv kanske har använt sig av dom?
vore till stor hjälp

// tack :)
 
SQD vet jag inte vad de är för något men SOS och andra signaler som man gör själv, inte något man köper. :)
helst på land..

boken som Karolina tippsade om har jag faktist, fått av min kära mor, men jag har för tillfället inte tillgång till den nu
 
Senast ändrad:
Vanligt på sjön är att sträcka ut armarna rätt ut från sidorna och vifta sakta upp och ner.

/Ulf
 
Enligt Sten Rambergs "Fritidsskepparen" (Nautiska förlaget, 2001) är följande nödsignaler:

* kannonskott/knallsignaler avlossade ungeför en gång i minuten.
* oavbrutet tutande i mistlur
* raketer eller bomber som kastar ut röda stjärnor, avskjutna en och en, med korta mellanrum
* signalen ...---... sänd med vilket verktyg som helst (radiotelegrafi, blinkande ljus, ljud...) [Uffes kommentar: Observera att signalen är en enda 'bokstav', inte tre skilda enligt Morsealfabetet.]
* "Mayday" i radiosändare
* signalflaggorna "NC" hissade, N överst.
* Eldflammor på fartyget
* raket med fallskärmsbloss eller handbloss, som visar rätt sken
* orangefärgad rök
* upprepade sakta höjningar och sänkningar av raka armar

Dessa signaler gäller till sjös, och får inte användas i annat än nödsituationer. Alla som obeserverar/hör dem är enligt lag skylldiga att hjälpa, om de kan utan att sätta det egna fartyget i fara.
 
Ett exempel på nödsignal, det som inte syns på bilden är det flygplan som flög över och som klargjorde att jag var väl synlig. Kläder i röd orange färg är inte alltid fel att bära, om man inte vill synas för väl kan keps/mössa eller halsduk vara bra komplement och är saker som syns bra. Många andra färger smälter bara in...

falt_7.JPG
 
I vår patrullscoutavdelning har vi döpt patrullerna efter nödsignaler (avdelningen heter Katastrof).

Mayday, SOS, NC och Panpan heter de.

(De två förstnämnda har över 20 år på nacken, men så här efteråt så inser man ju att det är lite opraktiskt med patrullnamn som man inte törs använda över radio:)

Panpan är det yngsta patrullnamnet, vi övervägde CQD men tyckte det var för svårt att säga.
 
Rökpelare syns bäst från flygplan. Tre är accepterart som kastastrofsignal, tre eldar, tre skott, tre blås i visselpipan etc.
//J
 
tack så jätte mycket för alla svar, jag kommer verkligen ha använding för en del av dom :):):) känner lite panik eftersom de blev beslutat idag att min redovisning sker nästa torsdag