Krock med vilda djur?

På väg hem från jobbet igår kväll blev jag nästan rammad av ett rådjur i full karriär som korsade den asfalterade vägen från vänster. Hade jag inte haft skivbromsar hade nog rådjuret sprungit in i mitt framhjul med en hastighet om närmare 40 km/h. Nu passerade djuret ca 50 cm framför mitt framhjul.

Har rådjur ingen uppfattning om hastigheten hos en cykel? Jag cyklade ca 30 km/h i en svag utförsbacke och cykelns strålkastare och eller baklyktan + gatubelysningen gjorde rimligen att jag syntes bra.

Vet att det förekommer att cyklister krockar med hjortdjur. Någon av er som råkat ut för något liknande?

Thure
 
På väg hem från jobbet igår kväll blev jag nästan rammad av ett rådjur i full karriär som korsade den asfalterade vägen från vänster. Hade jag inte haft skivbromsar hade nog rådjuret sprungit in i mitt framhjul med en hastighet om närmare 40 km/h. Nu passerade djuret ca 50 cm framför mitt framhjul.

Har rådjur ingen uppfattning om hastigheten hos en cykel? Jag cyklade ca 30 km/h i en svag utförsbacke och cykelns strålkastare och eller baklyktan + gatubelysningen gjorde rimligen att jag syntes bra.

Vet att det förekommer att cyklister krockar med hjortdjur. Någon av er som råkat ut för något liknande?

Thure

Borde inte vara helt omöjligt... Kolla lite gamla trådar.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=21088&highlight=d%F6da+djur

Det finns mer på Happy om du orkar leta där...

/Stellan
 
Minigris - nästan

En dag då jag svängde runt en häck så stod mitt på vägen en förrymd minigris. Mindre än en halvmeter ifrån var jag. Tänk vilka roliga saker man får uppleva då man cyklar till jobbet. En dag i veckan cyklade jag tre meter bakom en räv som sprang under E4 vid Stallmästaregården.

/Patrik
 
En bekannt till mig cyklade på en antilop i New Mexico, det slutade på sjukhus för cyklisten och med avlivning av antilopen. Obra är väl sammanfattningen.
//J
 
Vet att det förekommer att cyklister krockar med hjortdjur. Någon av er som råkat ut för något liknande?
Detta gäller bilar också. Blev sånär påsprungen av en älg (har ni hört den förr om viltolyckor?). Nä men, rullade i 20-30 på en slingrig skogsväg, varvid en älg kom brakande ur skogen från höger (två veckor in på jakten, så den var nog stressad). Jag uppfattade att skärningspunkten hade inneburit att jag fått älgen genom baksätets högra passagerardörr, men pallnitade och älgen strök framför huven.

Men, det behöver inte gå fullt så fort. Var ute och sprang/lunkade med hunden i ett villaområde utanför Uppsala, varvid ett rådjur skuttade upp från vänster och sprang rakt mot oss, panikvände 90 grader och satte av i vår riktning, framför oss. Jag unnade nästan min svarta jycke att jag skulle "tappa" kopplet så han fick jaga det korkade klövdjuret en stund, han var naturligtvis helt elektrisk.
 
Ingen har påstått att djur är smarta...

Att tro att ett djur kan förstå att det kan springa in i något annat som rör sig är nog att överskatta djurens förstånd.

Själv har jag nästan lyckats springa in i en älg som korsade skogsstigen jag sprang på i 12 års ålden, vi missade varandra med mindre än 1 meter, fan vad stora älgar är.

Nästa krock som höll på att ske var 2006, jag var ute och plockade svamp och gick på en stig, från andra hållet kommer en älgko med två kalvar i full fart, det var bara att snabbt stiga åt sidan, det var lite för nära för att vara kul... Men åter igen kunde jag nu som 38 åring konstatera, älgar är jävligt stora!
 
Har rådjur ingen uppfattning om hastigheten hos en cykel? Jag cyklade ca 30 km/h i en svag utförsbacke och cykelns strålkastare och eller baklyktan + gatubelysningen gjorde rimligen att jag syntes bra.

Nä jag tror inte att cykelkunskap är prioriterat hos en rådjursmamma;)

Cyklar har funnits ganska kort tid och att rådjuren skulle hunnit anpassa sig under denna korta tid vore ganska otroligt. Rävar, igelkottar och grävlingar har tex väldigt dålig pejl på bilars hastighet också. Mycket av deras beteende ligger i det genetiska arvet och det ändrar man inte på så snabbt. Människan har de senaste 250 åren haft en tendens att 'utvecklas' bra mcyekt snabbare än sin omvärld, till omvärldens nackdel oftast.

Christian
 
"vilda djur"

Hej,

närapå-krock när man cyklar ensam på en väg på fullmånsnatten och avstår från ljus, det kan händer.

Men några år sedan upplevde jag det mest fascinerande jag har varit med om i samband med djur.

Cyklade tidigt på morgonen bredvid en sjö, en stormdag, äntligen sol emellan efter många regndagar. Vattnet blåstes på mig och jag njöt av för fullt, kände mig levande och skrattade. Det var så varmt, vilken lovande dag!
Återigen en liten utförsbacke, ingenting jämfört med blåsten, koncentrerad upp, lite svårt att hålla balansen i det hela.

Uppe var det tvärstop. Jag befann mig plötslig i en rådjurshjord. 30-40 djur betade framför mig och när jag var färdig med att vara helt förbluffad fanns dem även bakom mig. En overklig, spöklik situation och jag djupt tacksam att få vara här bland dem även om dem inte lade märke på mig.

Tillbaka? Alternativsträcka låg för långt borta. Igenom? Vad händer då? Mycket tid fanns inte så jag bestämde mig att gå med cykeln igenom. Slalom runt den ena, förbi den nästa över stock och sten. Inga små djur. Dem flyttade lite på sig när jag kom.
En otrolig känsla som inte går att beskriva.

Samtidigt som jag var jätterädd och klamrade mig nästan på min cykel. Vad om dem får panik och trampar på mig i sin flykt...men det hände absolut ingenting den morgonen.
Bakom hjorden steg jag lite darrig på min cykel och cyklade långsam och andaktsfull vidare. Efter runt 200m började dem lukta eller höra mig och flydde.

Solen försvann den dagen ganska snabbt och regnvädret började igen.
 
Jag har en känsla av

att rådjuren senaste veckan är lite spattiga och orädda. Brunst på gång? Normalt brukar de hålla ett viss respektavstånd när jag kommer med samojeden Totte. Oftast är jag då cykelburen med hunden kopplad via Walky Dog till cykelsele och halsband / koppel.

Nån som har länk till YouTubefilm med rådjur eller älgar som har bristande trafikvett?

Här kommentar från Totte
http://www.youtube.com/watch?v=yx1I8cFbqtk

Kanske ser en del djur en cykel som ett annat icke rovdjur medans en människa på två ben är mera läskigt att möta. Min fru och min mor red i Zimbabwe 1993 och kom mycket nära en flock av afrikanska bufflar något som knappast hade gått att göra till fots.

Thure
 
Min arbetskamerat krockade med en hare då han cyklade. Haren sprang till skogs och arbetskameraten slutade med bruten arm.

En annan kamerat krockade med en älg då han körde motorcykel. Inte lika roligt, han överlevde men tror han bröt varenda ben i kroppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Nästan krock med räv Långcykling 26
IslandTraveller Trafikdöda djur med cykel? Långcykling 38

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg