Först måste jag ju notera att valet av lägerplats, om det nu var första eller andra natten, var något originellt. Vindskyddat, men bära vatten? Räckte verkligen 1.5 liter, eller missade jag något?
Sen är det ju intressant att se hur en fjällvandrare reagerar på brantare terräng och högre medelhöjd - förhållandena påminner här tydligen om Alperna. Dock tror jag du efter den erfarenheten inser att 51 (?) inte är någon ålder och att relativhöjden betyder mest, om det inte är höjder över, säg, 3000 meter. Jag gick en lång etapp med 1700-1800 meters stigning på min 63-årsdag i augusti, kan jag så kan andra, och med förnuftig packning lär leder och senfästen härda ut.
Vegetationen! Hur det kan vara i fjällen vet de flesta; i Alperna känner man av den om man råkat tappa bort stigen och kanar fram över rhododendron, blåbär och kråkris (det mest universella som finns, tydligen: fjällen, Alperna, Pyreneerna, Korsika, Amerika!). För något riktigt oframkomligt rekommenderas annars täta bestånd av dvärgtall.
Var du tvungen att rena vatten (hittade inget om det)?