Det finns nu en artikel på Fjäderlätt om alternativ till Sealskinz. Kom med era erfarenheter.
Jörgen
Jörgen
jag tror att det är betydligt mer skrock om strumpor, två par på , byta under etappen, etc.
Jagbharn ingen erfarenhet av Sealskinz, det enda jag har provat är de Berghaus GoreTex Socks (det står så på dem) som jag hade tur att hitta i en outletbutik för en massa år sen (till samma pris som neoprensockarna som låg i samma korg). Det fanns tyvärr bara tre stycken GT-sockor i korgen så jag fick hålla tillgodo med lite för trånga sockor (men för 30 spänn var det inte mycket att fundera över).
Den nackdel jag upplevt är just att eftersom storleken är för liten så blir det trångt (och värk efter ett tag) vid tårna. Men täta är de.
Och de är ganska elastiska, så de liknar nog de där andra som Jörgen skriver om (inte Sealskinz alltså). Känns mer som trikå än plast.
I turens början hade jag Merrellkängor, i dess slut hade jag aningen lägre Technica, 1120 gram
tror jag paret vägde. Inte besvärande klumpiga. Kan inte inse att jag haft något att tjäna på
vattentäta strumpor.
...har jag, men bara använt dem vid cykling och löpning där de fungerar riktigt bra.
Planerar att testa dem med löparskor vid lättvandring framöver.
Vikt strl 43/44 82gr/par, strl 45/46 86gr/par.
De vattentäta sockarna använder jag vid turer och i sammanhang då jag behöver dem. Ungefär som regnkläder. Det vill säga jag vill inte gå i regnkläder när det inte regnar. Eller i vattentäta skor/sockar när det inte är blött. Så hade du inget att tjäna på vattentäta sockar under den beskrivna turen så hade de kunnat stanna kvar i ryggsäcken. Det är ju 5 ggr lättare att bära dem där än på fötterna.
Jörgen
Snälla hjälp mig med butiker där jag kan köpa vattentäta sockar (ej sealskins)!
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Montanes vattentäta jackor? | Lättpackning | 0 | ||
Vattentäta ganska lätta ryggsäckar | Lättpackning | 21 |