Det är inte heller så uppenbart att det inte är ett faktiskt lagbrott det är frågan om. Tidigare så har jag tjatat om "moral-tyckande", det har egentligen aldrig varit tal om att det skulle ha varit ett lagbrott, men det kanske är dags att faktiskt börja se om det egentligen är lagbrott.
´
Ryggsäcken
http://www.xxl.se/sport-bollspel/ry...ight-legend-medium-ryggsack/p/1106647_2_style
Tight Legend Medium, ryggsäck 399:-, -300kr enligt annonsblad (Rek. 700
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2884485
XXL Sport & Vildmark 2015-08-20 -80:- 399:- Haglöfs Tight Legend Medium, ryggsäck
Skridskorna
http://www.xxl.se/vintersport/hocke...700-ishockeyskridsko-senior/p/1110127_2_style
Vapor X700, ishockeyskridsko senior 2 999:-, -1200kr enligt annonsblad, (Rek. 4 200
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3090719
XXL Sport & Vildmark 2015-08-20 +10:- 2 999:- Bauer Vapor X700, ishockeyskridsko senior
Tidigare så har det räckt att färga priserna röda vid Tretti.se för att det ska kunnas uppfattas som REA. XXL både uttrycker "TILL EXTRA EXTRA LÅGT PRIS" och anger att priset är sänkt med ett belopp.
Ingenstans i den rena lagtexten går det att finna att en färg anger om det är REA, ändå så anser Konsumentverket att det är REA. Det räckte då att de använde sig att ett visuellt uttryck som kunde uppfattas som att det var REA.
http://www.svd.se/reafiffel-pa-trettise
”Konsumentverket/KO har observerat att det frekvent förekommer marknadsföring med överstrukna priser i svart och prisangivelse i rosa på webbplatsen. Konsumentverket/KO vill att Tretti AB styrker att de överstrukna priserna som tillämpas på webbplatsen avser bolagets ordinarie priser. Är de överstrukna priserna rekommenderat pris från tillverkare är marknadsföringen otillbörlig.”
En liknande kampanj från ITAB.
Reklamombudsmannen anser att marknadsföringen är otillbörlig då ITAB inte kunnat påvisa att det rekommenderade priset används, att leverantören styrker duger inte. De nämner ö.h.t. inte något om REA utan de hänvisar enbart till den prisjämförelse som ITAB presenterat i reklamen.
Varken skridskorna eller ryggsäcken säljs på marknaden enligt prisjakt för det rekommenderade priset, en butik säljer ryggsäcken till det rekommenderade priser och för skridskorna så liggar alla minst en tusenlapp under det rekommenderade priset.
http://reklamombudsmannen.org/uttalande/itab
Annonsören har i sitt yttrande med bilagor styrkt att det rekommenderade cirkapriset verkligen har rekommenderats av leverantören. Däremot har annonsören inte genom de två bifogade prisuppgifterna från andra återförsäljare, varav den ena inte tillämpar det rekommenderade priset, styrkt att priset inte i endast oväsentlig mån tillämpas på marknaden. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 första stycket i ICC:s regler.
Vidare så beskriver:
http://ec.europa.eu/justice/consume...-it-fair/is-it-unfair/misleading_false_sv.htm
Hur vet man om en affärsmetod är otillbörlig?
* om den på något sätt, även genom den allmänna utformningen - även om informationen är korrekt i sak - vilseleder eller sannolikt kommer att vilseleda genomsnittskonsumenten
och
* medför eller sannolikt kommer att medföra att denne fattar ett affärsbeslut som han annars inte skulle ha fattat.
Man behöver inte bevisa att en konsument faktiskt har vilseletts. Möjligheten att bli vilseledd kan anses vilseledande i sig, om de andra faktorerna också föreligger. Man behöver inte heller bevisa att konsumenten lidit någon ekonomisk skada.
Löparskokampanjen
http://www.xxl.se/skor/herrskor/loparskor/asics-gel-nimbus-17-loparsko-herr/p/1105546_1_style
GEL-NIMBUS 17, löparsko herr 1 499:- (Rek. 1 800
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2909532
XXL Sport & Vildmark : 2015-08-20 : +300:- : 1 499:- : Asics GEL-NIMBUS 17, löparsko herr
2015-08-18 : Nytt pris : 1 199:- : Asics GEL-NIMBUS 17, löparsko herr
Det kan ju bli intressant på vilket sätt XXL kommer att ändra priset på löparskorna imorgon, samtliga löparskor, en prekär situation.
http://ec.europa.eu/justice/consume...cklist/blacklist-items/blacklist_item4_sv.htm
Oriktigt ange att en produkt kommer att vara tillgänglig enbart under mycket begränsad tid, eller att den kommer att vara tillgänglig enbart på särskilda villkor under en mycket begränsad tid, för att få konsumenten att fatta ett omedelbart beslut utan att ha tillräcklig tid eller möjlighet att fatta ett välgrundat beslut.
Vilket då enligt länkarna från Europeiska kommissionen också för det upp på en annan nivå då affärsmetoder som faller in på "svarta listan" alltid är förbjudna.