Julprojektet

Sömtätningsmedel som man slabbar med läste jag att du använder, gro. Flytande form alltså, är det bättre än tejpprodukter?

Som jag har förstått det så måste man regelbundet bättra på flytande sömtätningsmedel, medan tejp håller längre, rätta mig någon om jag har fel.

Å andra sidan är det bra mycket krångligare att täta med tejp... Tror jag höll på 45-60 minuter med en enda söm (rund sådan) förra helgen.
 
Jag fick en idé när jag läste ditt inlägg: Jag skulle kunna göra kamerainatsen som ett rätblock- eller låda- helt vattentät med tejpade sömmar och sen sy in den vattentäta förvaringen i ett snyggare tyg. För att göra en väldigt rak lådkonstruktion tät är kanske inte så besvärligt? Hela ryggsäcken behöver ju inte vara vattentät på det sättet.

hmhm tål att tänkas på. Tack för information o inspiration
 
Jag fick en idé när jag läste ditt inlägg: Jag skulle kunna göra kamerainatsen som ett rätblock- eller låda- helt vattentät med tejpade sömmar och sen sy in den vattentäta förvaringen i ett snyggare tyg. För att göra en väldigt rak lådkonstruktion tät är kanske inte så besvärligt? Hela ryggsäcken behöver ju inte vara vattentät på det sättet.

hmhm tål att tänkas på. Tack för information o inspiration

Räcker ju med en vattentät säck i ryggsäcken. Det är meckigt att ta fram o så vidare, men det handlar ju mycket om ens approach till foto. Jag har fotat en del storformat i naturen och då blev det ju inte så stor skillnad med vattentätt kontra vanlig väska, men är man mer för att fota djur och rörliga saker och vill ha snabb tillgång till kameran är det ju ingen hit. Idag upplever jag att de flesta kvalitetskameror är ganska vattentåliga, har aldrig haft problem med min 5dmkII, förutom att slutarknappen slutade funka efter ett hårt regnväder, men den hade fått bekänna färg ordentligt.
 
Sömtätningsmedel som man slabbar med läste jag att du använder, gro. Flytande form alltså, är det bättre än tejpprodukter? och hur tycker du det fungerar ihop med spinnakerväven?

Jag har tätat ett antal ryggsäckar med Aquasure, Biltemas Gummilagning, McNett SeamGrip och andra liknande polyurethanebaserade produkter. De håller. Har aldrig behövt täta om. Du tänker antagligen på tätning av silnylon med utspätt silikon, det är lite värre. Silikonet fäster inte lika bra på silnylonet som de polyurethan baserade limmen jag nämnt ovan fäster på nylon och PU-belagda vävar.

Har haft lite problem med ett fåtal väldigt glatta beläggningar som jag misstänker inte har varit PU trots info från återförsäljare.

Fördelen med tejp jämfört med lim är att du kan täcka hela "skarven/sömmen" inklusive sömsmånen och få det helt tätt, det är svårare med lim om du vill täta på avigsidan, själva tråden suger åt sig en del lim och drar in den i väven och täpper till hålet efter nålen men det blir sällan helt vattentätt. Tejp är hyffsat enkelt att applicera på rakasömmar men kan vara ett rent helvete att få tätt i hörn eller skarvar, då kan lite PU lim som petas in under flikar och veck vara ett bra tips!
 
Nu har jag surfat runt på extremtexti.de och inventerat mina materialgömmor här hemma. Nu ska jag logga ut och börja provklippa mönster! Jag hoppas ni får se bilder ganska snart...
 
Vad roligt och inspirerande att läsa om alla ryggsäcksprojekt. :)

Har själv just införskaffat ramen från en gammal fjällrävenrygga (köpt på second hand för en mager 50-lapp) och tänkte också sy en säck till den. Förhoppningsvis blir det hemmagjorda axelremmar och kanske även midjebälte också. De medföljande är lite i klenaste laget, tänker mig att för att göra en sån rejäl ram rättvisa bör resten av bärsystemet också tåla uppemot 40 kg.

Jo, jag vet, 40 kg är inte rimligt att man någonsin kommer att släpa med sig på en längre tur. Men jag ska snart bli pappa, och jag tänker mig att den lille också kommer att vilja följa med ut. Både jag och mamman vill i alla fall att den lille ska vilja det... :p Och då blir det förstås en hel del mer att släpa på, barnet kommer inte att ha samma fördragsamhet som jag och min fru med bristande bekvämligheter.
 
Det är väldigt roligt och inspirerande att pyssla med din säck också... Jag köpte också en säck på secondhand för 60 spänn. Dock har materialet gått på aningen mer.

Men, det tar så mycket tid innan man får det som man vill (i alla fall för mig. Mitt absolut viktigaste verktyg har varit sprättaren). Är sen en tid tillbaka klar med själva säcken och bärsystem, men väntar tills jag fått ordning på sidofickorna innan jag visar upp resultatet. Har tagit bilder hela tiden och tänkte skriva ihop nåt när jag är klar. Förhoppningsvis senare till våren (kanske till och med denna våren).
 
I väntan på att jag orkar skriva en egen tråd om det så tänkte jag här lägga upp ett par bilder på min ryggsäck. Blev rätt nöjd... Har inte fått läge att testa den på någon tur än.

Fick slut på sömtejp och har inte fått tummen ur att köpa mer, så två sidofickor ligger halvfärdiga. Dessutom saknar jag ett par fickor modell mindre inne i säcken, som jag nog kommer fixa inom en snar framtid.

Rullstängning på både huvudsäcken och sidofickorna och en dragkedja vid botten på huvudsäcken.

Säcken rymmer ca 45 liter, men om man inte rullar ihop den hela vägen kan man få i ca 60. Dessutom har jag två löstagbara sidofickor på 3,5 liter var och de två sidofickorna som ligger halvklara som kommer bli på ca 6 liter var.

Ramen:
Ryggs%C3%A4ck-01.jpg


Klar:
Ryggs%C3%A4ck-21.jpg


Insidan:
Ryggs%C3%A4ck-27.jpg


På ryggen:
Ryggs%C3%A4ck-32.jpg
 
Snygg säck Johan!

Mitt eget projekt fick ett abrupt men lyckligt slut när jag på Stadium sprang på en 40-literssäck som hade ett rejält fack i topplocket. Jag har vadderat upp det facket med hjälp av liggunderlag och jag kan med lätthet slänga in kameran där utan att ta av säcken. lätt och snabbt. Fast när man ser din säck blir man ju bra sugen på att sy själv...
 
Snyggt Johan! Vad hamnar slutvikten på?

Hittade en gammal Fjällräven Gyro idag på Kronans ÅVC, mest troligt en Nepal Vinter, + 2 regnöverdrag - för 40kr:)
Riktigt bra skick, kommer nog att nöja mig med att byta bärremmar och ev köra med en 65l Alpkit Airlok XT vattentät påse istället för originalsäcken.
 
Vad hamnar slutvikten på?

Vet faktiskt inte... Slutvikten på säcken var aldrig ett av målen (även om man självklart inte vill bära bly), men den känns inte alltför tung när man handskas med den. Om jag försöker mig på lite snabb huvudräkning baserat på materialet borde vikten hamna på ca 2-3 kg. Får väl göra en kontroll ikväll och se om jag räknat helt tokigt. :)