Funderingar kring UL och prylfixering.

Kompass lär alla behöva en Silva 15 TDLC kostar för närvarande ca 450:- väger ca 78 g, min Silva 26, 33 g och gratis med en tidningsprenumeration, pris i boden ca 195:-. Båda är syftkompasser och spegeln är nästan lika stor.
go tur

Senast använde jag mig av en Suunto M-9 syftkompass som väger 15 gram och kostar 235:- hos Addnature... Funkade finfint...

Global-ProductImages-Suunto-M-9-Suunto-M-9-3395.png
 
Förslag för de 4 stora..

De 4 stora, som oftast kan ge mest viktsparning är ju bära, sova, bo och äta.
Här kommer förslag på ett billigt, säkert och någorlunda lätt kit för att klara av detta.
Pris och säkerhet har satts i första hand, vikt i andra hand.

Bära: Osprey Exos 46 1495:- 1050 g
Sova: Liggunderlag 80:- ca 300 g
Sovsäck Haglöfs LIM 100 1400:- 660 g
Bo: Helsport ringstind 1 4399:- 1650 g inkl rep.kit
Äta: Mini Trangia 225:- 330 g
Pet-flaska till t-röd 1:- 30 g
Spork light my fire 20:- 10g (pris för 4-pack.)
JO vikkopp 29:- ca 25 g

Totalt: pris 7649:- vikt 4055 g

Räkna med ca 4300 g med diverse packpåsar etc.
Har kollat på ett liggunderlag biltema, exakt vikt okänd.
Billiga väl fungerande liggunderlag till ännu lägre pris och samma ca-vikt finns ju på många varuhus, mackar och många andra ställen.
 
De 4 stora, som oftast kan ge mest viktsparning är ju bära, sova, bo och äta.
Här kommer förslag på ett billigt, säkert och någorlunda lätt kit för att klara av detta.
Pris och säkerhet har satts i första hand, vikt i andra hand.

tror det är sova (sovsäck + liggunderlag), bära samt bo.

lite OT: här kommer det lätta och dyra alternativet:

bo: helsport ringstind superlight: 1040 gram 5500 kr
sova: marmot plasma 40: 530 gram 4195 kr
sova: thermarest neo air xlite reg:350 gram 1895 kr
bära: arcteryx fl pack 45: 680 gram 1999 kr (ej i handeln, kommer 2014)

vikt: 2600 gram 13589 kr

obs 1: mer (mitt) dröm alternativ för korta snabba vandringar.

obs 2: finns ett stort prisspann för 4 for 3, försök alltid hitta rea eller köp via utlandet så blir ovanstående bra mycket billigare.
 
det där med öppna dörrar...

Det som är dyrt är inte inköpet av enskilda pryttlar och prylar. Det som däremot benäms som dyrt i dessa sammanhang, och som många ännu inte förstått eller bortser från, är att livsspannet inte är lika långt samt att beteendet bland fanatikerna är att ständigt byta ut sin utrustning (genom att köpa) då det kommer nya lättare diton.

Jag köper aldrig utrustning som är tung. Däremot kvalitet och med hög förmodad livslängd.
 
Silva SL på 17g ger dig fortfarande en spegelsyftkompass, spegeln ger många extrabruk, är du däremot helt viktfixerad torde Silvias mini på 2 g bli svår att slå. Priserna ca 290:- respektive 60:-.
 
Det som är dyrt är inte inköpet av enskilda pryttlar och prylar. Det som däremot benäms som dyrt i dessa sammanhang, och som många ännu inte förstått eller bortser från, är att livsspannet inte är lika långt samt att beteendet bland fanatikerna är att ständigt byta ut sin utrustning (genom att köpa) då det kommer nya lättare diton.

Min 149-kronors 60-liters ryggsäck från Rusta (som väger 1250 g) håller fortfarande efter nästan 10 år. Tyvärr slutade de sälja den modellen ganska snart efter att jag hade köpt den, jag ångrar än idag att jag inte köpte 1-2 extra som reserv.

Och jag kan ju direkt säga att de flesta alternativ som listats här i tråden skulle jag aldrig komma mig för att köpa. De är alldeles för dyra för min smak. Jag föredrar hyfsat lätt och billigt före ultralätt och dyrt. Inte för att det ultralätta inte håller (det gör det) utan för att det är en för dyr investering.
 
tror det är sova (sovsäck + liggunderlag), bära samt bo.

lite OT: här kommer det lätta och dyra alternativet:

bo: helsport ringstind superlight: 1040 gram 5500 kr
sova: marmot plasma 40: 530 gram 4195 kr
sova: thermarest neo air xlite reg:350 gram 1895 kr
bära: arcteryx fl pack 45: 680 gram 1999 kr (ej i handeln, kommer 2014)

vikt: 2600 gram 13589 kr

obs 1: mer (mitt) dröm alternativ för korta snabba vandringar.

obs 2: finns ett stort prisspann för 4 for 3, försök alltid hitta rea eller köp via utlandet så blir ovanstående bra mycket billigare.

Laser Comp väger (med Hillebergs V-pinnar) kanske 50 gram mer än Ringstind och kostar 2.000 kronor mindre. Jaghar köpt mitt ex i Sverige.

Mitt Ridgerest väger (många kontroller!) 316 gram och är betydligt billigare än neo air xlite (är det fulllängd?). Men det skrymmer.
 
Att köpa sig till lättvikt lär alltid vara dyrare än att lära sig lämna onödiga saker hemma. Att små ryggsäckar är billigare än stora är väl inte heller något som behöver bevisas.

Ang 75 L så fick jag lära mig att det är för vinterturen några inlägg upp. Berätta gärna vilken typ av vintertur som avses, så blir uppgiften mer begriplig.

46L var ett annat bud, men hur mycket mat bärs med?

Annars räcker foppatofflor och välfyllt kreditkort mkt långt, en kasse i polyester finns för tre kr hos den lokala handlaren och riktigt långa turer har tidigare gjorts med bivack under duschdraperiet ;)...

//J
 
Repetition regler

En spännande utmaning borde vara att visa på att lätt inte är dyrt.. Så, hur lätt och billig kan en utrustning vara som klarar 1 vecka på sommarfjället ex. mat och vatten utan att på något sätt sätta säkerheten ur spel?

regler:
-Nytt
-Säkert
-Klara 1 vecka sommarfjäll för en medelavancerad vandrare

Det är också baspackning, alltså utan bränsle, mat och vatten.
 

Liknande trådar