Pulkastabilisering med sidomedar?

Nollgradigt snöfall är väldigt obra. :)

Enligt beskrivningen skulle man kunna tro att du syr pulkakapeller dagarna i ända. Du råkar inte ha en bild eller skiss? För du vet, en bild säger mer än tusen ord.

Ett alternativ är att packa i din stora ryggsäck (som jag alltså förutsätter att du har) och sedan låta tältet och annat som är fuktokänsligt surras utanpå.

Har själv gjort så med Paris eftersom jag oftast transporterade mig till starten med tåg och då ändå bar rubbet i min största ryggsäck.

...numera nyttjar jag Snowsled enligt Eycks länk, lite stabilare än Paris enligt mig...

//J

Lägger även till IceBlue Trail som referens:

SnowTrek 60 -- 150 x 60 x 30 -- 7 kg -- SEK 795
SnowTrek 75 -- 190 x 77 x 35 -- 15 kg -- SEK 1600
Paris-pulkan -- 150 x 50 x 15 -- 2,2 kg -- 40 euro / SEK 350
Fjellpulken X-Country 144 -- 144 x 43 x 50 -- 5 kg -- 600 euro / SEK 5250
Ice Blue Trail 149 x 50 x 16 - 2,2 kg - 859 SEK (länk nedan.
IceBlue -- 170 x 60 x 22 -- 4.4 kg -- SEK 1247 (+ frakt till Sverige)
Fjellpulken Transporter -- 155 x 50 x ? --4 kg -- SEK 1200

IceBlue har svensk återförsäljare, http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=BRANDS:SNOWSLED&prod_id=15000.

Är det någon som testat att dra/bära pulkapackning på det viset som "Baffin Babes" gjorde i reportaget från Sydgeorgien i Utemagasinet ? De hade ju kapade Parispulkor... jag förstår inte hur de fick med sig all vinterpackning "bara" i ryggsäck som ryms i en kortad/kapad/nitad Parispulka. Jag har prövat dra snål men full vinterpackning i 50-liters ryggsäck + "leksakspulka" med duffel, men nog var det mer än 110 liter totalt, har svårt att se att man rymmer allt i en normal ryggsäck, inklusive liggunderlag...
/ Claes

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg