Okay, först och främst: alla människor är inte utpräglat katt eller hund men vissa av oss är verkligen påtagligt det ena eller det andra.
Jag är hundmänniska.
Det här är inte bara för att man gillar antingen hundar eller katter mer eller mindre; nej, det har en djupare innebörd, en personlighetstyp eller ett visst "habitus" så att säga. Förvisso; fastän jag älskar de flesta av jordens alla djur så väljer jag nog en hund framför en katt men det beror ju på omständigheterna såklart...
Varför är jag då hundmänniska?
Jo, jag ser det lite såhär:
- lätt att arbeta i grupp
- börjar gärna "fullt ut" för att få det lättare allt eftersom istället för att börja lätt
- impulsiv
- kan accpetera tydliga hierarkier och lyda/ge order
- strukturerad/disciplinerad
- föredrar raka besked
- mer aktiv än passiv
- mer uthållig än explosiv
osv.
Har en del utpräglade kattmänniskor i min närhet. Några av dem står mig mycket nära så dem kan jag hantera men annars måste jag erkänna att kattmänniskor går mig på nerverna (litegrann som katter också gör) och jag har fått en fördjupad förståelse för varför hundar och katter ligger i luven på varandra allt som oftast
Vad gäller då för kattmänniskoattributen?
Nu blir det ju svårt att inte bara klanka ned men det är ändå såhär jag upplever dem:
- veliga/ska "känna efter" in i det sista
- passiva
- tillbakahållna/tillbakadrag
- inte så benägna att "ta tjuren vid hornen"
- dåliga på raka besked
- undvikande
- tänker hellre på det än gör det
- mystiska/otydliga
- ingen vidare lagspelare
- lite klena (?)
Hm. Nu känns det som om jag var lite hård och orättvis. Nåväl, det är upp till diskussion iaf, jag är beredd att försvara/motivera mina ståndpunkter
Vad har ni själva för tankar om det hela?
Vi kan ju alltid sikta på att inte börja slåss om saken
Jag är hundmänniska.
Det här är inte bara för att man gillar antingen hundar eller katter mer eller mindre; nej, det har en djupare innebörd, en personlighetstyp eller ett visst "habitus" så att säga. Förvisso; fastän jag älskar de flesta av jordens alla djur så väljer jag nog en hund framför en katt men det beror ju på omständigheterna såklart...
Varför är jag då hundmänniska?
Jo, jag ser det lite såhär:
- lätt att arbeta i grupp
- börjar gärna "fullt ut" för att få det lättare allt eftersom istället för att börja lätt
- impulsiv
- kan accpetera tydliga hierarkier och lyda/ge order
- strukturerad/disciplinerad
- föredrar raka besked
- mer aktiv än passiv
- mer uthållig än explosiv
osv.
Har en del utpräglade kattmänniskor i min närhet. Några av dem står mig mycket nära så dem kan jag hantera men annars måste jag erkänna att kattmänniskor går mig på nerverna (litegrann som katter också gör) och jag har fått en fördjupad förståelse för varför hundar och katter ligger i luven på varandra allt som oftast
Vad gäller då för kattmänniskoattributen?
Nu blir det ju svårt att inte bara klanka ned men det är ändå såhär jag upplever dem:
- veliga/ska "känna efter" in i det sista
- passiva
- tillbakahållna/tillbakadrag
- inte så benägna att "ta tjuren vid hornen"
- dåliga på raka besked
- undvikande
- tänker hellre på det än gör det
- mystiska/otydliga
- ingen vidare lagspelare
- lite klena (?)
Hm. Nu känns det som om jag var lite hård och orättvis. Nåväl, det är upp till diskussion iaf, jag är beredd att försvara/motivera mina ståndpunkter
Vad har ni själva för tankar om det hela?
Vi kan ju alltid sikta på att inte börja slåss om saken