Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hade 3 bävrar framme igår kväll, tog den minsta av dom, ca 15 kg..
Lite bilder på kniven som Seved har gjort, en prototyp som skickas runt för att testas. Jag är den andra personen som har den, fick den riktigt vass men nu får jag nog skärpa upp den innan den skickas vidare;)
Seved kan nog komplettera med spec på kniven..
ImageUploadedByTapatalk1368084657.460554.jpg
ImageUploadedByTapatalk1368084669.910393.jpg
ImageUploadedByTapatalk1368084684.627232.jpg
ImageUploadedByTapatalk1368084714.947150.jpg
ada5erab.jpg

J.

Bilagor

• ImageUploadedByTapatalk1368084558.660950.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1368084558.660950.jpg
    100 KB · Visningar: 1,265
Mina tankar om EKA Swede 7

Första intrycket
Spänningen steg när jag såg paketet på bordet. En liten fin låda med de tre stilrena bokstäverna på, EKA. Ett namn som har börjat betyda en hel del för mig. Vet inte varför, men av någon anledning har det blivit så.
Jag öppnar paketet och ser den vackra, robusta slidan i grovt läder. Den var ingen nyhet, så den knäpptes snabbt upp för att få se vad som gömde sig däri. Och det var ingen besvikelse. Kniven är gedigen och ger ett mycket bra intryck med de förhållandevis breda metallager som skollorna är fästa på. Bladet är centrerat och lätt att öppna. Faktiskt mycket lättare än min EKA Swede 92. Och rygglåset är smidigt och lätt att hantera, även här mycket lättare än på 92an. På tal om skollorna, de är väldigt fina. Det har varit en del kommentarer runt om på nätet om att den masur som EKA sätter på sina knivar inte riktigt lever upp till den kvalitetsnivå som är önskvärd, men det är ingenting som jag har haft problem med på någon av mina två fällknivar.
Tälja
Ett första test med att tälja med kniven gjordes med en enkel pinne. Som jämförelse användes Swede 92 och EKA W11. W11 är en kompetent täljkniv, så det var tufft motstånd. 7an hade givetvis svårt att mäta sig med den, men klarar ändå de enklare sysslorna. Jämfört med 92an så är det ingen större skillnad vid lättare jobb, men när jag tar i så fjädrar 7an tillbaka en liten bit vilket 92an inte gör. Jag vet inte om det är meningen, men det störde mig lite. Det gjorde att jag inte vågade ta i speciellt mycket. Men det räcker gott och väl för att göra en grillpinne, eller liknande. En sak jag var lite skeptisk till var den stora klumpen, men den gjorde mig ingenting. Det tog en liten stund att vänja sig vid, men sen tänkte jag inte mer på det. Nu tycker jag att den ligger bra i handen. Men i mitt tycke är balansen lite för långt bak, ungefär där långfingret håller. Jag skulle vilja ha den ett finger längre fram. Det här är givetvis beroende på klumpen i bak, så jag är lite kluven till den.
Fixa maten
Med en flatslipad bladprofil så bör 7an vara lite mer lämpad för mat-prepp, och det kan nog stämma. Bladet är även lite tunnare, 2,8 mm, än mina två andra EKA-knivar. W11 har 4 mm blad och Swede 92 ska ha 2,8 mm enligt EKAs hemsida, men min har knappt 3,1 mm. I miTT:s tycke skär den lite bättre i ex äpple än W11, som istället spräcker klyftorna. Men det kortare bladet gör att det ändå är någonting som saknas vid större göromål, men då får man väl skära runt istället.

Om utseendet
Min högst personliga åsikt är att kniven är väldigt vacker att se på. Jag gillar stålet mot masurbjörken och formen. Jag tycker även att det rutmönster som EKA har på en del av sina knivar tillför något litet till utseendet, på ett positivt sätt, något min fru inte håller med om.

Övrigt
De främre skruvarna är bra försänkta och lämnar inget att önska. Men de bakre är lite upphöjda mot slutet. Med det menar jag att baken på kniven sluttar rätt mycket mot slutet och det gör att det blir olika höjd runt om skruven. Ingen jättesak, men lite irriterande.
En annan sak som stör mig lite är att det inte finns något hål för fånglina. Kanske inte något som behövs på en fällkniv i mellanstorleken, men ändå någonting jag har fått för mig att jag vill ha.

Slutsats
Jag gillar kniven. Den kommer definitivt få följa med på en del äventyr framöver. Det mesta jag påpekar tycker jag är småsaker och ingenting som stör mig speciellt mycket. Köpläge? Absolut :)
__
Fredrik

Ja, i de flesta fallen. Som vanligt finns det undantag :).

Eftersom VG-10 har större motstånd gentemot abrasiv nötning så lämpar det sig bättre för material som har moderat densitet och fibrös konsistens. Om du däremot ideligen bankar in kniven i en ekstubbe i syfte att dela den i mindre bitar så kommer VG-10 att förlora skärpan fortare än A2.

~Paul~

OK!
Det har varit svårt för mig att slöa ner både A2 och VG-10 i 8" bladen, trots ibland långa arbetspass.
Detsamma gäller vanlig 1095.
Det har räckt med enklare underhåll av skärpan efter avslutat arbete.

Med rätt inställd geometri på eggen, håller sig alla tre stålen inom mycket acceptabla råmärken.
Det jag har sett är en aning mer abrasiv nötning på A2 än på 1095 och VG-10.

På knivar runt 4" bladlängd, som används i spånplatta känns skillnaden större mellan A2, VG-10 och Mora kolstålen.
Det kan ju bero på att BR A2 ofta ligger på hrc 58.
När det ligger på hrc 60, som i min Huntsman prototype, så känns A2 mer likt de andra stålsorterna.

Mikael

OK!
Det har varit svårt för mig att slöa ner både A2 och VG-10 i 8" bladen, trots ibland långa arbetspass.
Detsamma gäller vanlig 1095.
Det har räckt med enklare underhåll av skärpan efter avslutat arbete.

Med rätt inställd geometri på eggen, håller sig alla tre stålen inom mycket acceptabla råmärken.
Det jag har sett är en aning mer abrasiv nötning på A2 än på 1095 och VG-10.

På knivar runt 4" bladlängd, som används i spånplatta känns skillnaden större mellan A2, VG-10 och Mora kolstålen.
Det kan ju bero på att BR A2 ofta ligger på hrc 58.
När det ligger på hrc 60, som i min Huntsman prototype, så känns A2 mer likt de andra stålsorterna.

Mikael
Ja, så är det. En högre RC-grad ger ett slitstarkare blad när det handlar om kolstål. Det är den enda vägen att vandra om man inte vill legera stålet.

Helt klart är dock att vid samma RC-grad så är A2 sllitstarkare än 1095.

~Paul~

PS Tackar för recensionen Fredrik‼ Intressant läsning.

Varianter på Swede 45

Flat eller rundad mässingsskruv, oljat trä eller fernissa, mindre variationer i blad (förutom rostfritt/kolstål)

8710497481_cca24b5cc1_b.jpg

Olika varianter på fjäderstål
8710497431_6294a723bd_b.jpg

Bakre fjäderstål vilande på sprint/bussning eller genomgående
8711620768_6c1fe0e7dc_b.jpg

Har ni ytterligare variationer att presentera?

Fina EKA klassiker!

Tyvärr har jag inte kvar min från pojkåren och det är synd, men din samling är fin!

Mikael

Hade 3 bävrar framme igår kväll, tog den minsta av dom, ca 15 kg..
Lite bilder på kniven som Seved har gjort, en prototyp som skickas runt för att testas. Jag är den andra personen som har den, fick den riktigt vass men nu får jag nog skärpa upp den innan den skickas vidare;)
Seved kan nog komplettera med spec på kniven..
Visa bilaga 13313
Visa bilaga 13314
Visa bilaga 13315
Visa bilaga 13316
ada5erab.jpg

J.

Fin fångst och fin kniv!
Vad tyckte du efter testet?

Mikael

Fina EKA klassiker!

Tyvärr har jag inte kvar min från pojkåren och det är synd, men din samling är fin!

Mikael

Mina "original" Swede är också bortslarvade sedan många decennier. På den tiden gick man till skolan med kniv utan att det var konstigt.

Alla EKA-knivar jag har nu har jag köpt under lite mer än ett halvår. Det har blivit en omgång:

EKA Classic pocket-knife ABB Generation logo
EKA Compact Yellow
EKA Swede 38 "proto version" of unknown model name, Elm-tree scales, simple carbon steel
EKA Swede 38 Orange + Carbon steel
EKA Swede 38 Yellow + Carbon Steel
EKA Swede 45 Bubinga + Carbon steel
EKA Swede 45 Bubinga + Carbon steel "Nitro Nobel" logo (with Alfred)
EKA Swede 45 Bubinga + Carbon steel "Blomstermåla Faner" logo (old type spring two blades)
EKA Swede 45 Bubinga + Carbon steel (old type spring, one blade) flat brass screws
EKA Swede 45 Bubinga + Stainless
EKA Swede 60 Bubinga + Stainless (lock not functional)
EKA Swede 60 Bubinga + Stainless "/// Ericsson" engraving
EKA Swede 60 Bubinga + Carbon Steel "Domänverket" logo
EKA Swede 82 Bubinga + Stainless
EKA Swede 82 Bubinga + Stainless "SWEDCON" engraving
EKA Swede 86 Bubinga + Stainless "Bohmans Oskarshamn" logo
EKA Swede 88 Bubinga + Stainless "Gotlands Kustartilleri" Logo engraving
EKA Swede 90 Bubinga curved sides + Stainless
EKA Swede 90 Bubinga straight sides + Stainless
EKA Nordic S8 Bubinga + Stainless
EKA Swede 92 Green + Stainless
EKA Swede 92 Masur (Forumkniv)
EKA Swede 7 Masur Birch + Stainless
EKA Swede 8 Black + Stainless
EKA Swede 8 Orange + Stainless
EKA Swede 10 Orange + Stainless
EKA Nordic H8 Masur (Flat)
EKA Nordic W11 Bubinga (Scandi)
Normark Super Swede (very similar to EKA Swede 82 but with wider blade)
EKA 110 Stainless

Favorter är Swede 45, Swede 38 Gul, EKA 110, EKA Swede 82, Swede 7

Ja, så är det. En högre RC-grad ger ett slitstarkare blad när det handlar om kolstål. Det är den enda vägen att vandra om man inte vill legera stålet.

Helt klart är dock att vid samma RC-grad så är A2 sllitstarkare än 1095.

~Paul~

Här får jag tro på dina uppgifter.
Det är svårt att känna skillnaden mellan 1095 och A2 vid hrc 60.
Bägge är bra, men A2 känns på något sätt lite finare än 1095.
Det kan ju ha med geometrin att göra och byggkvaliten hos min BR Huntsman.

Mikael

Bilagor

• Huntsman-005.jpg
    Huntsman-005.jpg
    138.7 KB · Visningar: 1,209

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg