Hammock

Några till

Här är några flera. Just på de här bilderna ligger det två personer, en vuxen och en femåring. Strax efter var det min tur och jag somnade direkt. :)
 

Bilagor

  • IMG_9822.jpg
    IMG_9822.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,560
  • IMG_9792.jpg
    IMG_9792.jpg
    48 KB · Visningar: 1,460
Jag undrar om någon har använt hammockar av märket: Ticket to the Moon?

Funderar på att köpa en sådan, skulle gärna pröva övernattning i skog under sommaren i hammock.
 
Hej allihopa!

Jag är nybörjade på detta och har läst igenom tråden men om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt alla förkortningar och den rådande hammock-lingon :)

Dock tycker jag konceptet verkar vara riktigt spännande och av alla bilder att döma så finns det många i denna tråd som har riktigt häftiga setups.

Om man som jag vill kunna sova ute från april till nov, vad är att rekommendera då?
Jag kan absolut tänka mig att sova i en sovsäck men vad jag förstår kan man även använda något täcke samt isolering utanpå själva hammocken?

Är ukhammocks och hennessey likvärdiga?
 
Ja, det är ju lite ett gissel det där med språket. :)

Hennessy och UK-hammocks är båda leverantörer som har hög kvalitet, men UK-hammocks är generellt dyrare.

Om du vill ha en hammock som funkar från april till november beror det ju lite på hur din budget ser ut. Men vill du använda sovsäck och helst inte vill göra en massa extra investeringar skulle jag rekommendera följande:

Hennessy Explorer De Luxe Asym Zip

Hennessy Hex tarp (det ingår tarp, men den räcker inte om det regnar mycket)

Radiant Double Bubble Pad XL (fungerar ner till ca +5 grader)

Du har då en utrustning som fungerar finfint, med en vanlig sovsäck, utan liggunderlag.

Annars är DD-hammocks bra utrustning. För halva priset jämfört med det jag rekommenderade ovan kan du få hammock och en bra tarp för ca 1100 kr.
 
Senast ändrad:
Jag undrar om någon har använt hammockar av märket: Ticket to the Moon?

Funderar på att köpa en sådan, skulle gärna pröva övernattning i skog under sommaren i hammock.

En hängmatta utan nåt myggnät skulle jag inte rekommendera annat än sen höst och vinter. Det kan bli så fruktansvärt med mygg och knott att inte ens min hund kan sova ute så jag får ta in honom i hängmattan.
 
En hängmatta utan nåt myggnät skulle jag inte rekommendera annat än sen höst och vinter. Det kan bli så fruktansvärt med mygg och knott att inte ens min hund kan sova ute så jag får ta in honom i hängmattan.

Utan någon dragkedja kanske det blir svårt att få det tight om man vill sluta den kring sig, eller komplettera med ett myggnät över...Synd, för jag har läst väldigt mycket bra om märket i övrigt. Men de kanske inte sovit i myggtäta trakter :).
 
Ja, det är ju lite ett gissel det där med språket. :)

Hennessy och UK-hammocks är båda leverantörer som har hög kvalitet, men UK-hammocks är generellt dyrare. Deras modeller skiljer sig åt en hel del dessutom.

Om du vill ha en hammock som funkar från april till november beror det ju lite på hur din budget ser ut. Men vill du använda sovsäck och helst inte vill göra en massa extra investeringar skulle jag rekommendera följande:

Hennessy Explorer De Luxe Asym Zip

Hennessy Hex tarp (det ingår tarp, men den räcker inte om det regnar mycket)

Radiant Double Bubble Pad XL (fungerar ner till ca +5 grader)

Du har då en utrustning som fungerar finfint, med en vanlig sovsäck, utan liggunderlag.

Annars är DD-hammocks bra utrustning. För halva priset jämfört med det jag rekommenderade ovan kan du få hammock och en bra tarp för ca 1100 kr.


Tack Lasse för ett bra svar!

Fungerar det du rekommenderade till ett par minusgrader?
Är en vanlig sovsäck en sådan som är runt ett par plusgrader eller en tjockare med komforttemp på runt -10 ?


Följdfråga: om jag sedan vill utöka detta kit och börja sova ute på vintern, är det bara att investera i en "underquilt" eller bör jag även köpa ytterligare liggunderlag m.m?
 
Ja, det är ju lite ett gissel det där med språket. :)

Hennessy och UK-hammocks är båda leverantörer som har hög kvalitet, men UK-hammocks är generellt dyrare.

Om du vill ha en hammock som funkar från april till november beror det ju lite på hur din budget ser ut. Men vill du använda sovsäck och helst inte vill göra en massa extra investeringar skulle jag rekommendera följande:

Hennessy Explorer De Luxe Asym Zip

Vilka fördelar har Explorer De Luxe? Jämfört med t.ex. scout-modellen (förutsatt att man klarar längd- och vikt-krav för den). Om man har en tight budget är Scout ett alterantiv, eller är det bara ett dåligt val?
 
Tack Lasse för ett bra svar!

Fungerar det du rekommenderade till ett par minusgrader?
Är en vanlig sovsäck en sådan som är runt ett par plusgrader eller en tjockare med komforttemp på runt -10 ?

Följdfråga: om jag sedan vill utöka detta kit och börja sova ute på vintern, är det bara att investera i en "underquilt" eller bör jag även köpa ytterligare liggunderlag m.m?

Sovsäck i hammock skiljer sig inte från att sova på marken, det är bara undertill du behöver förstärkning med liggunderlag eller undertäcke. Ska du sova i låt säga -5 skulle jag använda en säck som är för -10 (även om jag sov på marken). Man kan aldrig riktigt lita på väderprognoser dessutom.

Fördelen med just underquilt (eller undertäcke för att skriva på svenska :) ), är att sovkomforten blir annorlunda. Du sover skönt med ett liggunderlag också, men med ett undertäcke får du maximal komfort.

Jag för min del är väldigt frusen av mig och har så varmt som går året om men det är ju personligt det där. Om det skulle bli 28 grader varmt på dagen och låt säga 18 på natten skulle jag ha ett vanligt liggunderlag i cellplast i hammocken. Skulle det bli varmare skulle jag sova utan helt.

Det jag rekommenderade ovan fungerar ner till +5. Sen behöver du komplettera med liggunderlag eller undertäcke.
 
Utan någon dragkedja kanske det blir svårt att få det tight om man vill sluta den kring sig, eller komplettera med ett myggnät över...Synd, för jag har läst väldigt mycket bra om märket i övrigt. Men de kanske inte sovit i myggtäta trakter :).

Jag skulle satsa på en bra men billig hängmatta komplett med myggnät och köpa en vanlig lättvikts presenning som tak över huvudet om min budget var lite snål. Komplettera med ett liggunderlag i hängmattan så klarar du dej under vår, sommar och höst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar