Jag klarar mig lugnt med f1 eller h1 till allt som kan hända en normal person en dag i skogen. Jag förstår inte kommentarerna att knivarna är klumpiga eller man kan inte göra vissa saker med dom. Någon skev att man inte kunde ta hand om en fisk, jag har rensat, abborre, havsöring, regnbåge med min f1 och den fungerar oklanderligt. Jag har täljt små saker med båda knivarna inga problem.
Alltså det finns inte en kniv i hela världen som klarar alla typer av arbeten bäst av alla förekommande knivar.
Jag tror att du misstolkar det som har skrivits om F1-an. Ingen påstår nämligen att det är en dålig kniv eller att man inte "kan" använda den till fiske eller täljning. Däremot så säger jag och många andra att det finns bättre knivar till dessa uppgifter. Det kan sedan ha att göra med själva bladformen, slipfasen eller bladlängden i kombination med greppets utformning.
En vanlig mora nr 1 eller 2 utrustad med nollegg piskar F1-an precis varje dag i veckan när det kommer till täljning. Likaså så har F1-an inte mycket att sätta emot en Marttiini filékniv när det handlar om att finrensa fisk eller en KJ Eriksson Mora 205P när det kommer till grovrensning.
Vad vi har konstaterat i tidigare diskussioner i det här ämnet är att F1-an är eventuellt den ultimata kompromisskniven. Inte lysande på något men heller inte helt kass på något.
~Paul~
PS Välkommen till forumet men framför allt den här tråden