Stomme som idag, skaft med reduceringar som Swede 60.
OK, ingen större skillnad mot dagens då.
~Paul~
Stomme som idag, skaft med reduceringar som Swede 60.
Tror heller inte att förhållandena kommer att ändras speciellt mycket i och med fler deltagare. 32 stycken är tillräckligt många. Men för skojs skull kan vi kanske vänta till efter helgen. Folk är trots allt lediga och har lite mer tid att ägna sig åt dylika aktiviteter.Nu har 32 personer svarat, så här kommer den aktuella ställningen.
Så totalt sett har det inte ändrats speciellt mycket i förhållandena, utan min förra sammanställning kvarstår. Kanske snart dags att göra om det hela till en fråga till EKA vad de skulle ta för den kniven och därefter fråga vilka som är intresserade av den kniven till det priset... Då kan vi ställa det mot erbjudandet från Casström.
Tror heller inte att förhållandena kommer att ändras speciellt mycket i och med fler deltagare. 32 stycken är tillräckligt många. Men för skojs skull kan vi kanske vänta till efter helgen. Folk är trots allt lediga och har lite mer tid att ägna sig åt dylika aktiviteter.
~Paul~
1. Ja, det är som sagt frågan vilket som hade varit bäst. Vi får se hur det ser ut längre fram i tiden. Jag har en del info som jag tyvärr lovat att inte yppa.1. Från vad jag har läst så var det antingen gå i konkurs eller minska kostnader. Du kanske har information som jag bara spekulerar om.
2. Jag läste om Stiga som "flyttar hem" produktion från Kina till Eskilstuna.
3. Det var ju lite roligt igår också när jag postade bild med kniv "Made in USA" tillsammans med min Skeppshult cykel "Made in Sweden" och du postar din kniv "Made in China". Fast jag köpte inte Skeppshult för att den är svensk utan för att den är bäst.
4. Är det inte trots allt trevligt att EKA nu verkar lägga fokus på knivar som är skandinavisk och Torbjörn Evrell Tradition? Och som Omnes skrev: vi får väl rimligen lita på att om EKA VD säger att tex Swede 92 (och förhoppningsvis de andra i masur) är helt tillverkade i Sverige.
5. I "Knivar från Eskilstuna" står det bara att Swede 82 kom 1982, inget om Swede 92.
6. Om man står i mega-stormarknad och gräver i högen av Swede 88 i masur för 199:- så inser man att marknadsläget är rätt pressat för producenten.
7. Men med knivkonsumenter som dig Paul skulle det ju finnas utrymme för knivproduktion i de flesta länder!
Personligen föredrar jag variant nr 1.1. Jag tänkte så här... Efter helgen så gör jag en ny sammanställning på enkäten. Då vet vi hur den demokratiska kniven ska se ut. Det förslaget skickar jag till Johny och ber om ett pris på det. När vi har ett pris så kan vi ta ställning till om det är någonting som vi vill satsa på eller inte.
2. Det andra sättet att göra det på är att ha ett pris som vi kan tänka oss att betala och sedan fråga vad EKA kan sätta ihop för någonting för de pengarna. Men det har inte kommit in så jättemånga uppgifter på vad folk är villiga att betala direkt...
Personligen föredrar jag variant nr 1.
När det gäller det övre pristaket så är jag villig att betala för vad man får upp till ca 800:- kronor.
~Paul~
Problemet med en markant smakfullare kniv än standardutgåvan, samt dessutom gravyr med naturtema är att dessa ingrepp fördyrar slutprodukten till den grad att de flesta förmodligen avstår från köpet.Som jag skrev förut så kan jag tänka mig att betala liknande, men då vill jag att det ska vara en kniv som på något sätt är markant smakfullt annorlunda än den 92 masur som kommer som standardkniv.
Grafiskt förslag från någon med design-talang? dvs inte jag.
Gravyr med nåt naturtema; en fågel, växt ...
+ ny pling i huvudtråden under helgen om att detta "projekt" pågår.
Jo, självklart . Men som sagt, det är många som skall rösta.till som kanske är ännu roligare vore forumsignaturen. I mitt fall thureb. En knivnördkniv märkt "dePaul" vore inte det nått för dig Paul!
Thure
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Fråga om eka swede 88 | Utrustning allmänt | 9 | ||
Eka H8. Smörkniv | Utrustning allmänt | 13 | ||
EKA Nordic H8 | Utrustning allmänt | 1 | ||
tjejer & knivar! | Utrustning allmänt | 172 |