Varför alla dessa tjej-grejjer?

Jämställdhet handlar om att alla ges samma möjlighet att forma sina liv, göra egna val, tänka själva och skapa sina egna livsöden, utan att någon överordnad instans eller sociala strukturer bestämmer hur och vad de ska göra eller värderar dem olika utifrån kön, sexuell läggning, ursprung, och ålder.

Millimeterrättvisa är något helt annat. Resonemanget att allt och alla ständigt ska göra lika, få samma resultat och vara exakt lika har inget med jämlikhet att göra men används som argument av de som av en eller annan anledning motsätter sig riktig jämlikhet.

Med andra ord: att det finns tjejgrupper spelar ingen som helst roll så läge killar har samma förutsättningar att utöva samma aktiviteter. För det finns väll knappast någon, utom möjligtvis andyyy, som påstår att killar inte har möjlighet att hålla på med det dom vill bara för att det finns tjejgrupper?

Fantastiskt va lättkränkta pojkar det finns, slapp av.
Patriarkatet är det faktum vi bör fokusera på att få bort.

Jag tycker det verkar som ursprungsfrågan överanalyseras en del i denna tråd. Mycket intressant och OT om kvotering och idrott m.m.

Jag slänger in en brandfackla. Handlar det inte till stor del om sex?
Det kan väl vara ganska skönt att vid vissa typer av aktiviteter helt enkelt få förenkla tillvaron lite och slippa killar som spelar allan och tjejer som tindrar med ögonen...

Många alfahanne-typer blir lättare att samarbeta med som kille om det inte finns tjejer med, och säkert lättare för många både tjejer och killar att våga göra bort sig om inte motsätta könet finns representerat.

Säkert också rätt skönt att som tjej kunna ställa frågor av typen: -Hur satte du på dig din sele? Till en kurs deltagare, utan att behöva tänka: Hur formulerar jag detta så att han inte ska ta det som en invit till att känna mig på rumpan?

/Peder (Som minns jumpan i högstadieåren.)

Det är knappast det manliga könen som ropar jämlikhet när det är något...

Det gör kvinnorna. Men samtidigt är det dom som aktivt arbetar för att dela upp könen i precis allting.

Ska man vara med ska man väl vara med på lika villkor??
Annars ska man väl vara tyst?

Nä, det där är en ekvation som inte går ihop.

Första gången du stöter på dubbelmoral eller?

Har du någonsin hört någon feminist gnälla över att det var obligatoriskt med militärtjänsten för män.

Första gången du stöter på dubbelmoral eller?

Har du någonsin hört någon feminist gnälla över att det var obligatoriskt med militärtjänsten för män.
Har du någonsin hört en manschauvunist gnälla om låga löner i kvinnodominerade yrken?
Någonsin hört en moderat gnälla om klassklyftor?
En vänsterpartist gnälla om den höga beskattningen på de allra rikaste?

Ärligt talat, vad är det för korkat argument? Varför påstår du att just feminister har "dubbelmoral" för att de inte kämpar för mäns rättigheter, när alla andra har rätt att engagera sig i att förbättra för vissa grupper av människor?

Det är inget som hindrar kvinnor från att söka högskoleutbildningar som ger en hög lön, men istället väljer de tydligen att utbilda sig till barnmorskor och dietister (*1) - traditionellt lågavlönade "kvinnoyrken". Trots att kvinnor som grupp har högre betyg än män är det männen som söker tekniska yrken där antagningskraven i regel är högre och framför allt löneutvecklingen bättre. Visst kan tjejer få ha sitt eget, men att sedan gnälla över att lönen är sämre och att det inte visas damfotboll i tv blir bara larvigt.

Det handlar inte om att vara lättkränkt, om manschauvinism eller om "patriarkatet", utan om att värna riktig jämställdhet. Att skrika "patriarkatet" eller att kalla män för korkade, lättkränkta och manschauvinister så fort vi har åsikter om vulgärtolkningar av jämställdhet är inget annat än att tillämpa "härskartekniker"...

Gärna jämställdhet, men på lika villkor!

*1 http://allastudier.se/artiklar/801-vem-läser-vad/

För det finns väll knappast någon, utom möjligtvis andyyy, som påstår att killar inte har möjlighet att hålla på med det dom vill bara för att det finns tjejgrupper?

Det finns väl INGEN som utom möjligtvis DU som påstår att tjejer INTE kan utföra sina aktiviteter tillsammans med killar.

Eller dumförklarar du hela det kvinnliga könet så pass mycket att du anser det är helt rimligt att dom ska göra ALLT på egen hand för dom inte kan eller förstår någon som helst aktivitet i det verkliga livet?

Det här handlar inte om "KAN", det här handlar om "VILL" och det är intressant varför...

Då tjejer mycket väl kan göra aktiviteter på lika villkor tillsammans med killar.

Det här handlar inte om "KAN", det här handlar om "VILL" och det är intressant varför...

Tror det började på mellanstadiet, det där med att jag umgicks mest med killar. Vi var nyinflyttade och tjejgänget var redan "färdigformerat" - det var svårt att fa vara med. Killarna däremot hade inget emot en tjej som var lika vild som dem, som lekte krig i skogen, byggde kojor och klättrade i trän. Jag drogs med i deras intressen och snart så hade jag förutom innebandyn och fotbollen även rena "killidrotter" = sådana där jag var ensam tjej.

Åren gick och jag tror att jag var den som var mest korkad. Det var inte förrän min bästa kompis, en kille, förklarade att han var kär i mig och varit så ett tag som jag upptäckte att killarna såg med annorlunda ögon på mig nu när vi kommit upp i tonåren...

Hur som helst så fortsatte jag med killintressena och helt plötsligt hade jag börjat jobba i ett klart mansdominerat yrke. För att passa in hängde jag med i jargongen. Efter ett tag så blev det lite för mycket, det fanns alltid någon som skulle vara så jäkla bäst (inte bara bra, utan bäst) och inte så sällan på andras bekostnad. Nedsättande kommentarer hade ofta karraktären (OBS! Könsuttryck följer!) "han va en sån jävla kärring", "han var helt kuklös, nästan som om han hade en fitta istället", "han orkade ju ingenting, precis som en tjej va han" osv. Det gjorde att man som tjej fick passa sig noga för att inte "leva upp till" och "klara av" samma saker som killarna. Efter ett tag dök det upp andra tjejer, jag var inte längre ensam. Där fanns helt klart en tävlingsvilja och ett jävlar anamma men utan de nedsättande kommentarerna. Så klart att man jämförde sig med de andra tjejerna men det var aldrig frågan om en "snoppmätartävling". Tjejer kan vara elaka (ibland elakare än killar) men det sker inte spontant i en grupp, det verkar inte som om ett gäng tjejer måste klura ut rangordningen det första de gör.

Och nej, alla killar är inte så. Precis som att alla tjejer inte är så här heller....

Jag har någon gång valt att delta i "tjejaktiviteter" - för att jag ville, inte för att jag inte kunde göra samma sak med killarna. Det är en faktiskt lite skönt att slippa vissa kaxiga element som alltid ska visa sig på styva linan. Som tror att man inte kan bara för att man är tjej. Att man inte orkar. Att det inte behöver bli en "snoppmätartävling". Det kan vara lika hårda fighter när det bara är tjejer men det finns liksom en viss jargong som inte infinner sig när det bara är tjejer närvarande.

Jag skulle säga att jag är ovanligt hårdhudad för att vara tjej, uppväxten och yrket kanske bidragit till det. Men ibland är det skönt att ex inte behöva tänka på att det finns killar i närheten ur de vinklar jag skrivit om ovan och ur en sexuell/fysisk/anatomisk vinkel.

Därför... För att jag KAN välja något annat så gör jag ibland det.

//Karolina som nu bytit yrkesbana och ger sig in i ytterligare ett manligt domninerat yrke...

Och för er som missade det förut, en bild om hur (vissa) killar kan uppfattas ibland...

Det finns väl INGEN som utom möjligtvis DU som påstår att tjejer INTE kan utföra sina aktiviteter tillsammans med killar.

Eller dumförklarar du hela det kvinnliga könet så pass mycket att du anser det är helt rimligt att dom ska göra ALLT på egen hand för dom inte kan eller förstår någon som helst aktivitet i det verkliga livet?

Då tjejer mycket väl kan göra aktiviteter på lika villkor tillsammans med killar.
Nej, det är du som inte kan se skillnad på "några få tjejaktiviteter" och total segregation.

Det finns som sagt kurser för endast killar inom kvinnodominerade aktiviteter, jag länkade till några i ett tidigare inlägg. Detta torde enligt ditt resonemang innebära att killar är för dumma och fega för att kunna delta i blandade aktiviteter, för om det finns några få tillfällen där det kan vara kul att bara vara killar måste det ju innebära att det handlar om att *alla* killar inte klarar konkurrensen med tjejerna, någonsin...

Inser du hur korkat det låter när man vänder på resonemanget?

Det är inget som hindrar kvinnor från att söka högskoleutbildningar som ger en hög lön, men istället väljer de tydligen att utbilda sig till barnmorskor och dietister (*1) - traditionellt lågavlönade "kvinnoyrken". Trots att kvinnor som grupp har högre betyg än män är det männen som söker tekniska yrken där antagningskraven i regel är högre och framför allt löneutvecklingen bättre. Visst kan tjejer få ha sitt eget, men att sedan gnälla över att lönen är sämre och att det inte visas damfotboll i tv blir bara larvigt.
Hur menar du med "ha sitt eget"? Jag tvivlar på att männen uteblir från de kvinnodominerade yrkena för att de inte skulle få vara där...

Sen att det "gnälls" om låga löner... Jaha, det är väl klart, hur ska man få till en förändring, om man inte synliggör problemen? Vårt samhälle behöver sjuksköterskor och barnmorskor likväl som det behöver tekniker. Att bara anse att de som valt en utbildning som inte ger en hög lön ska tiga och lida löser inga problem, utan rimligen borde väl alla se en fördel i att man får upp lönenivåerna inom vårdyrken så vi kan fortsätta ha en kompetent kår, för annars kommer vi nog se fler och fler som söker sig utomlands, samt att antalet personer som söker dessa utbildningar fortsätter minska.

I mina ögon handlar det här väl visserligen mer om samhällsekonomiska prioriteringar än manligt och kvinnligt. En sjuksköterska har en 4-5 års utbildning, ett slitigt och kompetenskrävande jobb som verkligen behövs, och färre och färre är villiga att göra det bara för att de finner ett kall i omvårdnad, antagligen delvis eftersom andra delar av samhället påpekar att de minsann var korkade som sökte sig till den här branchen när de klagar på dåliga lönelägen... Men eftersom färre söker sig till yrket och de som gör det inte är rädda för att stå upp för sig själva har vi ju börjat se en rörelse åt rätt håll :).
Det handlar inte om att vara lättkränkt, om manschauvinism eller om "patriarkatet", utan om att värna riktig jämställdhet. Att skrika "patriarkatet" eller att kalla män för korkade, lättkränkta och manschauvinister så fort vi har åsikter om vulgärtolkningar av jämställdhet är inget annat än att tillämpa "härskartekniker"...
Några frågor på det här:
1. Vad anser du vara riktig jämställdhet?
2. När anser du att någon skrikit om "patriarkatet" osv i den här tråden?
Gärna jämställdhet, men på lika villkor!
Vilka villkor är det som är så orättvisa i dina ögon?

Jaha, då var vi där igen - att behöva försvara sin åsikt på grundval av att man inte är kvinna... Eftersom tråden ännu inte är stängd av någon moderator antar jag att det ännu är "safe" att skriva vad man tycker...

Hur menar du med "ha sitt eget"?

Jag citerar hrungnir i inlägget: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=597654&postcount=107

Jag tvivlar på att männen uteblir från de kvinnodominerade yrkena för att de inte skulle få vara där...

Nej, jag tror att de håller sig därifrån därför att yrkena är lågavlönade och söker sig definitivt inte dit för att därefter klaga på att de är lågavlönade och därför känner sig diskriminerade...

Sen att det "gnälls" om låga löner... Jaha, det är väl klart, hur ska man få till en förändring, om man inte synliggör problemen? Vårt samhälle behöver sjuksköterskor och barnmorskor likväl som det behöver tekniker. Att bara anse att de som valt en utbildning som inte ger en hög lön ska tiga och lida löser inga problem, utan rimligen borde väl alla se en fördel i att man får upp lönenivåerna inom vårdyrken så vi kan fortsätta ha en kompetent kår, för annars kommer vi nog se fler och fler som söker sig utomlands, samt att antalet personer som söker dessa utbildningar fortsätter minska.

Vad är det egentliga problemet? Att för många (kvinnor?) söker sig till yrket så att det blir ett överskott på sökande? Att landstingen inte slösar våra skattepengar på att betala ut överlöner? Jag tror inte det. Marknaden för barnmorskor och dietister är dålig - varför ska vi då kasta skattepengar över dem?

I mina ögon handlar det här väl visserligen mer om samhällsekonomiska prioriteringar än manligt och kvinnligt. En sjuksköterska har en 4-5 års utbildning, ett slitigt och kompetenskrävande jobb som verkligen behövs, och färre och färre är villiga att göra det bara för att de finner ett kall i omvårdnad, antagligen delvis eftersom andra delar av samhället påpekar att de minsann var korkade som sökte sig till den här branchen när de klagar på dåliga lönelägen... Men eftersom färre söker sig till yrket och de som gör det inte är rädda för att stå upp för sig själva har vi ju börjat se en rörelse åt rätt håll :).

Bra! Låt marknaden reglera sig själv istället för att använda mina skattepengar i politiska syften. När tillräckligt få söker sig till barnmorske- och dietistutbildningarna kommer brist att uppstå och lönerna därför att höjas. Problemet löst!

Några frågor på det här:
1. Vad anser du vara riktig jämställdhet?

Jag anser att riktig jämställdhet till skillnad från "feministisk" jämställdhet uppnåtts när varje individ (inte kvinna eller man) behandlas efter sina individuella försutsättningar oavsett om det handlar om bristande förmåga eller exceptionella förutsättningar. En person med stora förutsättningar att gå långt om han eller hon får extra stöd i skolan ska ha precis samma möjligheter att få anpassat stöd som en individ som behöver extra stöd för att över huvud taget klara sig i samhället - och detta oavsett kön. Förresten, vad är kön? Ska inte var och en få tillhöra det genus "hen" vill tillhöra?

2. När anser du att någon skrikit om "patriarkatet" osv i den här tråden?

Här: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=597669&postcount=110

Vilka villkor är det som är så orättvisa i dina ögon?

Att jämställdhet bara ska ske på kvinnors villkor... För att ta rygg på ett tidigare inlägg - jag har aldrig hört en kvinna kräva rätten till värnplikt...

---

Jag behandlar ingen på något speciellt sätt på grund av kön, etnicitet, religion eller sexuell läggning - däremot har jag problem med människor som kräver speciella förmåner på grund av ovanstående. Antingen anser vi att vi är lika på alla plan och tar de konsekvenser detta medför eller så inser vi att vi är olika och istället tar de därav följande konsekvenserna...

Tack Karolina P !

Äntligen Substans från någon med egna erfarenheter.

Precis vad jag eftersökte.

Det tog ett antal veckor...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg