• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vänsterextremismens framfart

Tack för lektionen :)
En organisation som expo är viktigt att ha för att upplysa och kartlägga för att belysa problem. Skälet till mitt misstroende till expo är att de allt som oftast lyfter fram en ensidig bild. Vore bättre och mer förtroende ingivande om de var opolitisktfärgade. Dessutom sysslar de med det som joanna lyfte tidigare - "guilt by assossiation".

Jo visst är det lite krystat men huvudsaken är väl vad ståndpunkterna är för tillfället - inte vad det var eller vad som man inte med fog kan utläsa bli i framtiden.
Om inte så är fallet är sd och v lika tyngda av denna börda.

Att Expo anlitas som experter av Svensk press är ju i sig en kvalitetssäkring eftersom tidningarna själva är ansvariga för det som trycks. Expo är politiskt obundet och de samarbetar med tidningar från höger till vänster vilket gör att hela det politiska spektrat speglas.

De ståndpunkter och uttalanden som kritiseras hos sd är aktuella.
Artikel om sd gamla program (2005)

Kritik som lyftes fram mot partiets nya principprogram. (2011)
Jag tror att jag börjar förstå varför SD formulerat svenskhetskriterier även för infödda. De tycker att även vi kan ha ”muslimska” egenskaper och därmed vara defekta. Detta är inte heller något nytt. Rasismliknande ideologier har den egenheten att de även värderar medlemmar av den egna gruppen efter idealtypen.

Analys av det nya principprogrammet (2011)
En nyhet är dock synen på vad som definierar den svenska nationen. Medan de tidiga programmen betonade blodsband och etnisk gemenskap betonar det nya programförslaget enbart den kulturella identiteten i språk och traditioner. Detta är ett vanligt mönster i nutida högerextremism och ultranationalism i Europa. Den gamla blodsbandstanken upplevs som allt mer ohållbar och den nya kulturellt definierade nationstanken fungerar faktiskt minst lika bra. Men programförslaget betonar, liksom för att lugna oroliga partimedlemmar, att denna kulturella svenska identitet har rötter tusen år tillbaka i tiden och alltid har vilat sig mot en redan existerande svenskhet.

Det nya kulturella nationsbegreppet läggs så uttryckligen till grund för att dela in medborgarna i tre kategorier som närmast liknar ett utkast till en apartheidstat.

Den första gruppen (I) benämns ”infödda svenskar”. Till denna kategori räknar partiet den som är född i Sverige, men också den som är tidigt adopterad av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.

Den andra gruppen (II) benämns ”assimilerad till den svenska nationen”. Dit räknar partiet den invandrare med icke-svensk bakgrund som:”talar flytande svenska, uppfattar sig som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än någon annan nation”.

Den tredje gruppen (III) utgörs av den som inte är assimilerad enligt dessa kriterier och som därför utgör ett problem och ett hot mot den nationella identiteten och sammanhållningen.

Utdrag ur sd principprogram
Sverigedemokraterna står för en mer nyanserad och därmed också en mer realistisk människosyn. Vår strävan*är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi tror inte*på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har*visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den*fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur*hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta*människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen…

Med nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte hela mänskligheten menar vi*framförallt, att det förutom de socialt konstruerade skillnader vars existens vi erkänner, också finns biologiska*skillnader mellan de flesta kvinnor och de flesta män, som sträcker sig bortom det som kan observeras*med blotta ögat…

Nu börjar vi klyva hår och snöa in oss. Men ingen i frankrike får väl bära burka. Det är väl likhet inför lagen?
Nja, jag markerade med "förenklat" för att inte skriva alltför långrandigt. Skulle kanske ha skrivit något i stil med principen om värdeneutral lagstiftning och principen om individens frihet att göra allt som inte är farligt eller frihetsbegränsande för andra.
Konkret: det skulle vara helt ok att förbjuda ansiktsmaskering vid bilkörning, i offentlig lokal, bank etc, eftersom det går att motivera med t ex funktion, säkerhet och/eller identifieringsbehov. Men det är ett avsteg från "värdeneutralitetskriteriet" att förbjuda en särskild sorts kvinnlig klädsel endast för att den uppfattas som en religiös symbol (vilket den de facto inte är). Framför allt är det ett avsteg från "oskadlighetskriteriet", se detta extremt väl förklarande inlägg av Polarnatt.

Jag hävdade för många år sedan att rädslan för att överhuvudtaget ens prata om den otroligt snabba, och stora, invandringens alla tänkbara problem skulle komma att leda till att bruna skjortor åter skulle börja poppa upp runt om i Europa. Hatar att ha rätt. Ibland.
Hmm, jag tror inte det är så enkelt. Brunskjortorna poppar upp som mest i Ryssland och f.d. Östeuropa, vilket måtte te sig som en svart historisk ironi. Inget av dessa länder "lider" av någon nämnvärd invandring.
Där är det uppenbart, att "de brunas" växtmån är de snabbt ökande ekonomiska och sociala klyftorna och de sönderfallande välfärdssystemen efter den s.k. "transformationen" (jag följer utvecklingen rätt nära i mitt gamla hemland). Det är så likt 30-talet så man ryser.
Därför är jag inte förvånad (men lika orolig), när jag ser samma tendenser (om än trots allt i mildare former) dyka upp även i Väst vid ekonomisk kris, arbetslöshet, ökande samhällsklyftor, urholkade trygghetsystem och permanentat ekonomiskt och socialt utanförskap för stora grupper.
Sverige svalde en gång en snabb och rätt omfattande invandring från Sydeuropa, därbland de muslimska delarna av dåvarande Jugoslavien, utan några "bruna" motreaktioner. Men då var det högkonjunktur och välfärdsstaten i praktiken konsensus.

Jag vill därmed inte alls försvara alla korkade missar man IMHO faktiskt gjort vid försöken att integrera invandrare i det svenska samhället, men vågar nog hävda att "problemen" har mer ekonomiska och politiska än etniska rötter.
Har man inte i ett krisläge "invandrare" att skylla allt ont på i "vi och de"-diskursen, så duger det lika bra med allt annat, som kan uppfattas som tillräckligt främmande - t o m, som i Polen, med folkgrupper som inte ens längre bor i landet.

Hur du sen kan få det till att partiprogramkrav på (generell) begränsning av invandringen, och en retorisk* uppmaning till (specifikt) religiösa extremgrupper att välja ett mer passande bosättningsland är "samma syn på invandringspolitiken", överstiger min fattningsförmåga, så på den punkten lägger jag ner debatten.

* retorisk = utan att det innebär något konkret (t ex i detta fall förslag till motsvarande lagstiftning).

Senast ändrad:
Gamla etablerade parlamentariska partier måste såklart vara beredda att förändra sig när samhället förändras.
Självklart.
Beslut som framkommit på demokratisk väg kan väl aldrig vara ett hot mot just demokratin. Att man sedan inte alltid gillar dessa demokratiska beslut och väljer att kalla dem för populistiska är en annan sak.
Demokrati är ett lite mer avancerat koncept, än majoritetens diktatur över minoriteten. Polarnatts fina utläggning om frihet och dess gränser hör ihop med detta. Se mina inlägg från 13:09 och 15:46.

Hmm, jag tror inte det är så enkelt. Brunskjortorna poppar upp som mest i Ryssland och f.d. Östeuropa, vilket måtte te sig som en svart historisk ironi. Inget av dessa länder "lider" av någon nämnvärd invandring.
Där är det uppenbart, att deras växtmån är de snabbt ökande ekonomiska och sociala klyftorna och de sönderfallande välfärdssystemen efter den s.k. "transformationen" (jag följer utvecklingen rätt nära i mitt gamla hemland). Det är så likt 30-talet så man ryser.
Därför är jag inte förvånad (men lika orolig), när jag ser samma tendenser (om än trots allt i mildare former) dyka upp även i Väst vid ekonomisk kris, arbetslöshet, ökande samhällsklyftor, urholkade trygghetsystem och permanentat ekonomiskt och socialt utanförskap för stora grupper.
Sverige svalde en gång en snabb och rätt omfattande invandring från Sydeuropa, därbland de muslimska delarna av dåvarande Jugoslavien, utan några "bruna" motreaktioner. Men då var det högkonjunktur och välfärdsstaten i praktiken konsensus.

Jag vill därmed inte alls försvara alla korkade missar man IMHO faktiskt gjort vid försöken att integrera invandrare i det svenska samhället, men vågar nog hävda att "problemen" har mer ekonomiska och politiska än etniska rötter. Har man inte i ett krisläge "invandrare" att ta till i "vi och de"-diskursen, så duger det lika bra med annat - t o m, som i Polen, med folkgrupper som inte ens längre bor i landet.

Hur du sen kan få det till att partiprogramkrav på (generell) begränsning av invandringen, och en retorisk* uppmaning till (specifikt) religiösa extremgrupper att välja ett mer passande bosättningsland är "samma syn på invandringspolitiken", överstiger min fattningsförmåga, så på den punkten lägger jag ner debatten.

* retorisk = utan att det innebär något konkret (t ex i detta fall förslag till motsvarande lagstiftning).

Nja, du skulle läsa det tvärtom, lite fel av mig kanske.
SD skriver att deras invandringspolitik skall vara som våra grannländers. Sålunda blir min undran: är Danmark ett galet rasistland?

Om inte, varför hävdar man det isf om SD:s invandringspolitik?

Vad gäller brunskjortor, i Ryssland har man väl ett problem med invandring och integration? Kanske mer kopplat till olika regioner dock. Men jag förstår vad du menar. Min poäng var snarast oviljan/skräcken att prata om eventuella problem med invandring. Jag skulle vilja drista mig till att SD idag inte behöver göra särskilt mycket, de andra partierna skapar röster åt dem snudd på dagligen. SD får hela tiden ikläda sig en offerroll. Eftersom man helst inte vill fundera på varför detta parti numera är Sveriges tredje största.

Var för övrigt i Estland och noterade tröjförsäljning i hamnen med tröjor föreställandes tyska SS-soldater och den finska flaggan tillsammans. Jag såg flera som bar dessa tröjor och de jag frågade om dessa motiv förstod inte riktigt min förvåning. En udda upplevelse.

Vad gäller fryshuset och hotet så är det synnerligen intressant att fundera på detta utifrån yttrandefrihet samt om vissa "får räkna med hot". Läs vad personen skrev att han skulle göra med Jimmie. Otroligt att han får jobba kvar, och att de skickar honom till Almedalen. OCH att Ola Rapace tydligen ska ingå i detta projekt.

Nja, jag markerade med "förenklat" för att inte skriva alltför långrandigt. Skulle kanske ha skrivit något i stil med principen om värdeneutral lagstiftning och principen om individens frihet att göra allt som inte är farligt eller frihetsbegränsande för andra.
Konkret: det skulle vara helt ok att förbjuda ansiktsmaskering vid bilkörning, i offentlig lokal, bank etc, eftersom det går att motivera med t ex funktion, säkerhet och/eller identifieringsbehov. Men det är ett avsteg från "värdeneutralitetskriteriet" att förbjuda en särskild sorts kvinnlig klädsel endast för att den uppfattas som en religiös symbol (vilket den de facto inte är). Framför allt är det ett avsteg från "oskadlighetskriteriet", se detta extremt väl förklarande inlägg av Polarnatt.

Ok, jag som brukar titulera mig liberal antog att du tidigare menade något liknande du skrev nu. Helt i linje med mina åsikter.
Dock, just denna grej och övriga religiösa plagg anser jag vara ett hinder för individen.

Fast om man kallar sig liberal torde man inte anse sig ha någon rätt att diktera hur någon annan klär sig, oavsett vad man själv anser om dessa plagg.

Kollektiv beklädnad vars bärande inte är av eget val utan av yttre påverkan dessutom exklusivt för kvinnan- går emot liberalismen. Alla har och skall ha bestämmande över sig själv, sitt kön, sin tro och sitt övriga liv. Dessutom ha samma rättigheter som övriga i samhället. Vad jag mao "dikterar" är rätten att bestämma själv. Alla har inte den rätten eller vet om att de har den - andra har valt den.
Att det är rätt sätt att "släppa kvinnorna fria" genom att lagstadga bruk av denna håller jag inte med om och inte heller skrivit. Däremot har Frankrike sett det som en nödvändighet.
Läs hela inläggen eller ta på dig brillorna.;)

Bara att ignorera clownen.

Jag må vara en clown och jag kanske till och med vet om det. Till skillnad från er.

Det är bus enkelt att locka fram er åsikter. Så med fiender som er behövs inga vänner.

Ni är så onsnöade och enkelspåriga. Det finns ingen som som säger att vänsterextremister inte är ett hot. Men de är inte ett större hot än höger exttemisterna. Jag och de flesta här anser att båda är farliga.

Andyyy har helt snöat in på en rapport har tolkar och återger falska fakta . Säger att "alla" vet hur vänster gör för störa demokratin. men kan inte svara på frågan vad han menar med det.
Han är tok rolig. Men farlig.
Superheten är också en favorit. För ett litet tag sen jämnförde jag hans räddsla varg för den räddsla vissa känner för invandrare. Och att den rädslan handlar om okunskap och gamla sagor. Vem hoppar in i tråden för att försvara andra som och är också rädda för dessa sagor.

Fast eftersom ni nu börjar gå över en lovlig nivå , så har jah börjat att tröttnat. Det är inte roligt längre utan bara så tragiskt.
Sanningar är aldrig svarta eller vita som extrema populistiska organisationer försöker lura individer detta. Och ju mer svaga individer som samlas i grupp och tror på budskapet att det bara finns en lösning, det är då det börjar bli farligt.

Du grodanbollo är också en topkandidat på utsidan. Du kallar aftonbladet för vänterextrem tidning.
Då blir ju exspressen en högerextrem tidning. Sen vill du på stå att Fredde sagt att sd politiker ska tåla stryk. Det må var medias bild av det men det är inte det han säger. Lyssna på intervjun.
Men det visar vad du stå och går för.

Senast ändrad:
Kollektiv beklädnad vars bärande inte är av eget val utan av yttre påverkan dessutom exklusivt för kvinnan- går emot liberalismen. Alla har och skall ha bestämmande över sig själv, sitt kön, sin tro och sitt övriga liv. Dessutom ha samma rättigheter som övriga i samhället. Vad jag mao "dikterar" är rätten att bestämma själv. Alla har inte den rätten eller vet om att de har den - andra har valt den.
Att det är rätt sätt att "släppa kvinnorna fria" genom att lagstadga bruk av denna håller jag inte med om och inte heller skrivit. Däremot har Frankrike sett det som en nödvändighet.

Du var svår att plasera i ett fack...

Men tror du att ingen kvinna väljer själv att bära burka? Att alla är tvingade...

Behöver alla personer rymmas inom olika fack. Kan man inte ha åsikter utöver "sitt fack"?

Du var svår att plasera i ett fack...

Men tror du att ingen kvinna väljer själv att bära burka? Att alla är tvingade...

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg