Gissa position

Men Claes då. Vad du gissar...
Nu har du två rätt i alla fall.
På första och den andra frågan.

Men, vad är det för topp som syns under den röda pricken?
 
Den röda pricken heter Sarekpakte (inofficiellt i alla fall) och ska vara ett sådant berg som ej låter sig erövras utan klättertag.



Nu blev det rätt! Sarekpakte.:)
Namnet finns ej på kartan tyvärr. Höjden ej heller:1840

Vem som nu lägger upp bild av er två vet jag ej. Claes hade ju rätt på de två andra frågorna. Men du tog ju den ‘röda pricken‘. Den kanske var svårast trots allt.

/Anders
 
Men Claes då. Vad du gissar...
Nu har du två rätt i alla fall.
På första och den andra frågan.

Men, vad är det för topp som syns under den röda pricken?
Den röda pricken heter Sarekpakte (inofficiellt i alla fall) och ska vara ett sådant berg som ej låter sig erövras utan klättertag.

Nu får vi ta fram trigonometrin... du står på Skarjatjåkkå. den toppen är 1647. Sarektjåkkås stortopps utlöpare möter glaciären på c:a 1600m höjd. Toppen vi ser måste alltså vara betydligt högre än 1600m.

Sarekpakte, är det den som är 1593 nedanför nordtoppen? Den borde inte synas över glaciärtröskeln som är drygt 1600m

I den riktningen får jag leta ända bort till Kuoperatjåkka (1730m) för att hitta något som inte döljs av sarekmassivet. Är det den?

///Claes

Sorry! Såg inte att du hann svara, Anders. Är den 5mm till vänster om 1593 toppen?
d.s
 
Nu får vi ta fram trigonometrin... du står på Skarjatjåkkå. den toppen är 1647. Sarektjåkkås stortopps utlöpare möter glaciären på c:a 1600m höjd. Toppen vi ser måste alltså vara betydligt högre än 1600m.

Sarekpakte, är det den som är 1593 nedanför nordtoppen? Den borde inte synas över glaciärtröskeln som är drygt 1600m

I den riktningen får jag leta ända bort till Kuoperatjåkka (1730m) för att hitta något som inte döljs av sarekmassivet. Är det den?

///Claes

Sorry! Såg inte att du hann svara, Anders. Är den 5mm till vänster om 1593 toppen?
d.s

Google Earth fungerar ypperligt bra i dessa sammanhang. Jag lägger inte upp nästa bild dock.
 
Jag gissar att du står på Skanátjåhkkås utlöpare Niendotjåhkkå med blicken åt Sijddojávrrehållet. Vi ser kanten på Ähpármassivet till höger, bergen i bakgrunden tillhör Guodektjåhkkåmassivet. Den solbelysta kullen är Njárggavárásj.
 
Jag gissar att du står på Skanátjåhkkås utlöpare Niendotjåhkkå med blicken åt Sijddojávrrehållet. Vi ser kanten på Ähpármassivet till höger, bergen i bakgrunden tillhör Guodektjåhkkåmassivet. Den solbelysta kullen är Njárggavárásj.
Jomen visst! Jag står nära stigen ner mot bron. Bilden är tagen för 22 år sedan, men det ser ju lika vackert ut idag. (om man har tur med vädret.

Jaha, Nuukeer, nu fick du bollen igen! eller duckar du en gång till. I så fall får någon annan ta upp den.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Jag får ducka ännu en gång, med ledning av mina tidigare utlåtanden i samma stil. :)
Dock har jag tillskansat mig en ny kamera; nytt (enormt) minneskort tillkommer inom kort, varför nya bilder kan förväntas om några månader, när sommarens bilder börjar trilla in.
 
Ja, det finns ju några sjöar att välja mellan, men jag kan ju börja gissa.

Du står vid norra änden av Grövelsjön och fotograferar i riktning norrut. Fjället kan då heta Gröthogna.

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg