Varför klipper ni inte er karbin direkt i maillonen? Om det nu är ett problem..
Helt enkelt för att många använder en "biltema" bailbiner och den kan vara mentalt svår att lita på om man ska dra på för att ta sig en rejäl flygtur... Jag litar 100% på en biltema biner för min egen kroppsvikt om den är typ 8mm gods, men inte att falla i och inte om den sitter där sen tidigare...
Förövrigt min egen syn:
Jag har själv lämnat nån bailbiner och några gamla karbiner, men föredrar Texas rope trick eller att fira av i en bit slinga istället då det inte lämnar spår eller är enklare att rensa för den som kommer efter, även om dom blåser onsighten då... Fifilösningen gillar jag inte, men det är mest för att jag är lite feg av mig, det är lätt att råka avlasta en fifi om det inte är hängande firning.
Att ta sig vatten över huvudet är ju annars hela idén med sportklättring, klättrar man inte över sin nivå så utvecklas man inte... Och många gånger så går det inte att som på våra små skitklippor i Sverige att fira sig ned ovanifrån. Då blir man helt enkelt tvungen att välja vad man ska lämna... Sportklättring tycker jag många gånger handlar lika mycket om att logga flygtid som att ta sig upp, jag har försökt börja överföra det till traden också, men psykar ut hårt emellanåt!