Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kan tänka mig att allt jag skrivit inte alltid uppskattas av er tillverkare, men det är bra att belysa med exempel när man gör riktigt fel. Här syns det verkligen att det kanske är 1-2 ton som klappar till om överdelen av tuben lossar - men det kan lika gärna vara botten som lossar med ungefär samma kraft.
Jättefelet här är att man satte tuben ovanpå grytan man värmde. i det här läget har man ingen koll alls vilken temperatur tuben uppnår och dessutom har man en avgasplym på 200 grader plus efter grytkanterna och som samlar sig i mitten när det får tillfälle över grytan - det är inte bara att tuben kan kokas av vatteångan (iofs inte såå varm vid 7000 m) utan också omspolas av de betydligt hetare avgaserna från förbränningen.
Vad jag mins (hittar inte manualen till omnifuel just nu...) står det ingen varning om just den här biten (mer om kolmonoxid), det kanske bör införas någon illustrativ överkryssad bild på att man inte får ha gastuben ovanpå på grytan medans man värmer på köket i nästa revision - och en annan ikon man visar att det är ok att värma tuben i en bytta bredvid köket om vattnets temperatur är under 35 grader C, men å andra sidan skall man ta med alla saker som folk hittar på så skulle det bli en stor bilderbok med häften överkryssat av det....
Det är alltså själva iden att sätta tuben ovanför grytan under uppvärmningen som är den stora användarfelet här, mindre grad om det var ren propan i tuben eller orginalinnehåll - det är bara att det senare har större marginal och tål större upphettning till runt 70-90 grader C istället som med ren propan som smäller tuben redan vid 59-60 grader C - en skillnad på 30 extra grader i marginal ungefär genom att använda orginalgasen. Ren propan går till kritisk punkt vid 96 grader C och all vätska upphör att existera och trycket är då ca 42 Bar - inte ens sievertflaska avsedd för propan håller för den trycket - dock brukar dom ha sprängbleck/försvagning som brister långt innan dess - dock fortfarande med en jäkla smäll
Skall man värma tuben så skall det göras med en skvätt jummen vatten i en skål på sidan av köket - i värsta fall nollgradig vatten från vattenflaska på den djupfrysta tuben tills man får lite värme i några dl vatten och kan värma tuben vidare på den - man skall alltid kunna sticka fingret i vattnet och det får bara kännas max jummet innan man doppar tuben i vattnet.
Det här tycker jag och många här är självklart men uppenbarligen inte alla eftersom det sker sådana händelser trots allt
Sievert 2208 väger 650 gram innehållet 390 gram och flaskan är gjord i aluminium.
För att få lite bättre drag i köket (Primus OmniFuel med Eta-gryta) ställer användaren gasbehållaren uppe på locket för att försiktigt värma den (helt okej).
Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB
PS. Behöver jag nämna att köket fortfarande fungerar?? DS.
Är det rätt uppfattat att ni rekommenderar att ställa gasbehållaren på grytlocket så länge den inte är återfylld? Hur stor diameter måste grytan ha för att de skall vara safe? Jag har hittils inte vågat göra det själv.
Tack för det skrivna! Kan passa på och fråga om ni på Primus har några flaskor som tåg kyla bättre, med högre propanhalt? Det är ju tydligt efterfrågat, så kanske något att sätta delfokus på?
På den tiden man hade träskidor som skulle grundvallas med tjära så kom gasolbrännaren (propan) och gjorde livet lite lättare än med blåslampan.
På en loppis har jag hittat ett gasolkök som använder samma propanflaska som skidvallabrännaren. Gasolflaskan rymmer 340 g propan och har en tara på 800 g. Inget som dom flesta bär med sig frivilligt
Är det rätt uppfattat att ni rekommenderar att ställa gasbehållaren på grytlocket så länge den inte är återfylld? Hur stor diameter måste grytan ha för att de skall vara safe? Jag har hittils inte vågat göra det själv.
Det är inte något alternativ!!!! Glöm detta - Radera detta ur ditt sinne!! Titta på bilderna på vad som kan hända - även med en tub med orginalfyllning!!
Ser du någon annan göra det, se till att tuben lyfts bort från grytan ovan på köket fortast möjligt och om så med våld och förklara hur jäkla livsfarligt och idiotiskt detta är - Detta kan faktiskt betrakta som allmänfarligt beteende!!!
Du kan inte i denna situation med tub på grytlock ovanpå en gryta som man eldar under garantera att tuben inte under några som helst omständighet överstiger 50 grader i temperatur - börja det koka i grytan så är ångan runt 100 grader C - spolar den om tuben så är den snart också 100 grad och kan smälla. Rökgaserna runt om efter grytkanten är en bit över 100 grader och går ihop mitten ovanför grytlocket - tuben värms också av detta och smäller
---
Det enda tillåtna sättet med minimal riskhöjning är att doppa tuben i en bägare bredvid köket med max 30-35 grader C vatten dvs. max pinkjummet! - och vattnets temperatur skall kollas före innan tuben doppas i vattnet - helst med en termometer eftersom det finns vissa som anser att 70 grader C vatten anses vara handjummet...
tänk på att en tub behöver inte vara varmare än 12 grader C för att tömmas fullständigt med 0.5 Bars övertryck - och vid 0.5 Bars övertryck så brukar dom flesta gaskök ha hyffsad till bra fart på lågan!!
är tuben rumsvarm och har innehåll men köket fungerar dåligt med dålig fart - så har du stopp och igensättning i köket - fixa köket med rengöring med rensing/borttagande av filter och peta upp hålen i munstycken med rensål - värm _inte_ gasoltuben i tron att problemet löser sig med mer tryck - det gör det inte.
Jag använder gaskök i hyfsad kyla , runt -20.
Under vila tar man med tuben i säcken, funkar fint på
morgonen.
När man skall få igång sakerna i -20 under gång
så brukar jag knyckla ihop några tidninsgpapper och sätta eld
på och låta brinna lite och sen slänga på gastuben.
Elden slocknar ju omedelbart men den kvarvarande glöden
ligger ju kvar och ruvar , gastuben kommer ju upp i några
få plus , no probs.
Detta kan man göra utan risk, i stark kyla finns det ingen
chans att det blir för varmt.
Gaskök is tha shit om man inte operar i områden utan gas utan
måste använda bensin,fotogen,diesel och matolja
Kollar man tuben med handen hela tiden under uppvärmning och avbryter uppvärmningen så fort den närmar sig jummen så kan man prova med lite vildare uppvärmningsmetoder som ovan nämda - men då måste utövaren ha lite sunt förnuft, vilket uppenbarligen inte gäller för 100% av alla utövare eftersom folk gör dumma saker, där man med lite insikt borde ha insett ganska snabbt att det nog inte är så smart, men gör inte det och olyckor händer.
Att sätta en gasoltub ovanpå en gryta som man eldar för fullt under hör till en av de mindre smarta sakerna... Det är nästan i klass med en Darwin Awards IMHO...
Det där borde nog absolut få en Darwin Award! Alldeles definitivt.
På 7000 m höjd är det dessutom klart svårt att få hjälp av en iltransport med ambulanshelikopter till närmaste brännskadeavdelning...
Inte ens med en fulfylld falska med ren propan hade smällt om man följde tubens beskrivning att inte värma tuben mer än absolut max 50 grader C.
En EN417-flaska som dessa gasoltuber, är trots allt så hållbara att den hade kunnat ha ren propan till ungefär 59-61 grader C innan den smäller av för högt tryck.
Att köket ser ut som den gör bevisar inte att det är farligt med fulfyllda gasolflaskor med ren propan - det bevisar istället grovt felaktig användning av campingasoltuben där man inte har försäkrat sig om att tuben aldrig når över 50 grader C - med denna användning som skedde här så har man snarare garanterat att tuben mer eller mindre fort når en temperatur betydligt _högre_ än 50 grader C....
---
Enligt händelsebeskrivning så nämdes inte ens några brännskador - troligen för att det inte ens slog eld under explosionen utan snarare blåste ut all eld omkring - Det finns många your tube -snuttar där man lägger fulla campingasolflaskor i elden, springer bort och låter mobilen filma - i 9 fall av 10 så blir det ingen eldboll alls utan oftast så släcker explosionen hela brasan så att tom. glödande träkolet slocknat pga. syrebrist under några sekunder. Dom fallen när det brinner med ofta lång eldstråle så beror det oftast att det gått hål i tuben i någon fals eller i ventilen och exploderar inte..
Det som nämdes istället var splitterskador och att man fick tinnitus av den feta smällen när campingasolburken briserade.
Jag kollade med några lokala butiker vad en flaska Sievert 2208 skulle kosta. Den ena ville ha 200 kr inkl moms och den andra ville ha 225 kr inkl moms.
/Niklas
Priset verkar nästan halverats sen i våras. Nu ville de endast ha 117 kr/burk, varför jag beställde hem 2 testburkar. Får dem troligtvis på tisdag.
/Niklas
Priset verkar nästan halverats sen i våras. Nu ville de endast ha 117 kr/burk, varför jag beställde hem 2 testburkar. Får dem troligtvis på tisdag.
/Niklas
Tyvärr visade det sig att detta pris avsåg Sievert 2203 (175 gram gas innehållandes 35% propan och 65% butan). För Sievert 2208 var det fortfarande samma hutlösa pris som i våras. Dock lyckades jag få ner priset till 149 kr/st. innan jag löste ut dem.
Det har inte varit tillräckligt kallt ännu för att jag vill köra med lyxgasen (Sievert 2208), men jag provade i alla fall med att se hur den gastuben funkade rent monteringsmässigt till mina 3 gaskök.
Med MSR Rapid Fire (utgången gasvariant av MSR Whisperlite) och Primus Gravity II EF så var det precis att 2208-tuben passade till dessa kök. På båda köken blir längden på bränsleslangens böjliga del ca 31 cm. Det vore ju lämpligt om det fanns en lös förlängningsslang (ca 10-15 cm lång) att köpa till dessa kök.
Den gamla Epigas-brännaren till Trangia har en klart längre bränsleslang, så här blir det inga som helst problem med för kort bränsleslang till Sievert 2208. Bränsleslangens böjliga del (plastslang) är ca 41 cm lång, alltså ca 10 cm längre än bränsleslangarna på mina två andra gaskkök (metallslang).
På publika bilder verkar Trangias moderna gasbrännare ha en kortare bränsleslang än den gamla Epigas-brännaren. Någon som orkar mäta längden på den böjbara delen av bränsleslangen hos en modern Trangia gasbrännare?
/Niklas
hmm - det kanske är tur att slangarna inte är längre med tanke på vad folk hittar på att göra så fort som det ges möjlighet - tänker på inlägg 45 i den här tråden...
epigasen skullle jag dock vara lite försiktig med i värme och propantub med tanke på den ospunna slangen och relativt enkla krimpningarna i slangändarna (kolla att de är i bra skick då gummi tendera att spricka med tiden...) - i det avseende så känns primus grejorna bra mycket säkrare om det av misstag skulle bli för hårt uppskruvad gastryck...
(sprang och mätte)
(primus) trangiabrännarens slang är klart kortare, 273 mm av den synliga stålspunna slangen mellan pressningarna och om det mäts mellan centrum av brännaren och centrum av tuben hamnar man på 33 cm om man verkligen sträcker ut och inte tar hänsyn till tubhöjd - kort sagt så måste man gräva ned propantuben en bit om man skall använda den tillsammans med en trangia 27.