Det finns en liten grå punkt väster om 2813B på kartan ovan, ungefär där brukar jag stiga iland när jag går den väg jag skall beskriva. Om du går iland ytterligare västerut och följer bergkanten ser du en gammal offerplats som ser ut som en sittande björn när du ser den från öster, värd ett besök.
Gå fram till jokken och korsa den, det är enkelt, sväng norrut och stig upp mot passet. Det är, om jag minns rätt, ca 700 meters stigning men stigningen går förvånansvärt lätt. Det är brant uppför - men lättgånget.
Ställ packningen i passet och bestig toppen 1515, därifrån har man en fin utsikt. Anslut till den svarta linjen på kartan ovan. Jag brukar gå lite mer österut än vad linjen visar, en lättare väg(torrare) enligt min uppfattning (på andra sidan sänkan (dalgången). Jag går ned väster om Rasek ungefär som kartans svarta linje visar, kanske lite tidigare.
Letar man lite i rasbranten nedanför Rasek finner man en gammal Samisk förrådsgrotta. Ett stort stenblock med ”vass” rygg leder upp till själva grottan – och man går på denna rygg för att komma dit.
I skogen nedanför står en stor platt sten som ser ut som en ”runsten” i formen, ca 2,5-3 meter hög, ca 1-1,5 meter bred. Den är ovanlig och har säkert haft någon betydelse förr i tiden.
Pietsaures sandurfält är intressant att titta på. Sitojaure hade sitt utlopp hitåt under istidens sista del. Kanjon som leder ned mot Salto är också intressant att titta på, en stig går på dess östra sida. Här rann Sitojaures vatten ned i Langas.
När du stiger uppåt i början av denna vandring kan du se de gamla strandlinjerna runt Sitojaure, det finns flera olika strandlinjer så vattennivån varierade. Du kommer även att korsa några av dem på din väg mot passet.
Thomas