My first attempt :-)

Gillar

tråden. Och har själv meckat lite, men inte kommit så långt att det blivit bilder av det än.. men det ligger på TODO-listan. Så vänta bara!

tråden. Och har själv meckat lite, men inte kommit så långt att det blivit bilder av det än.. men det ligger på TODO-listan. Så vänta bara!

Jag väntar med spänning !

Ska bara tillverka en skjutdörr till vardagsrummet först, men det ska jag inte lägga ut på utsidan, det hör nog hemma någonannanstans...

Bilagor

• IMAG0058.jpg
    IMAG0058.jpg
    85.4 KB · Visningar: 917
Senast ändrad:
Förlåt förlåt

;)
Gjorde en ny, 2nd attempt, av vedköket (men orkar inte starta en ny tråd).
Det skall förståss vara 1l färgburk som man använder och sen en vanlig konservburk.
I det andra försöket tog jag ytterligare en konservburk (skivad annanas) och gjorde om till kastrullställ (som då kan stoppas ner i köket om man lyfter på färgburkslocket).
Jag tog även och gjorde till-luft hålen större och 2st till. i övrigt samma konstruktion.

de större hålen gjorde hela köket till en eldkastare, det brann utav h-vete och blev varmt som den.
bilden blev inte så bra, men va fn

BZ

Bilagor

• IMAG0060.jpg
    IMAG0060.jpg
    21.3 KB · Visningar: 805
eldburken

Du kan få ett omnämnande på min blogg:)
Inte för att det är nåt värt men ändå.......
ja här kommer ett par bilder på burken.
187g väger den tutti baletti.
elden fås av lite björknäver, björkflis och en tändsticka

6mm hål i inre burkens botten typ 12st. (det är väl bara den bilden som saknas)
inre burken satt i locket på färgburken (om det inte va uppenbart)
"kastrullstödet" e borrat å klippt... inte snyggt men effektivt. ett hål större för vedinmatning :)
nedersta bilden ser man hur det kommer in frisk luft som antänds...

BZ

Bilagor

• DSC_0554.jpg
    DSC_0554.jpg
    24.8 KB · Visningar: 930
  • DSC_0557.jpg
    DSC_0557.jpg
    29.3 KB · Visningar: 954
  • DSC_0570.jpg
    DSC_0570.jpg
    39.7 KB · Visningar: 930
Eldtunna

Har nu pysslat ihop en eld-låda av en 5l Jever öl-burk. bilder kommer kanske i afton då vissa alterationer anses nödvändiga efter gårdagskvällens proveldning :)

BZ/

Det verkar inte vara så många som nördar ut på first attempts :)
Jag har precis pysslat ihopa ett vedkök... skall testas i helgen så det kommer bilder :)

BZ

Du har hantverkstekniken i din hand, bra jobbat !

Vedköket verkar effektivt, ett föryelsebartbränslekök i all ära, det är något för dom som ser sig som miljömedvetna, så lämna inte burkar på återvinningen längre, utan gör vedkök o sälj.

5l Jever - eldburk

nu har jag lagt upp lite bilder på eldburk, grill, kamin eller va fn det nu är,på min sida.
Tanken var att det max skulle bli 500g (nästan).
Att den skall kunna användas i kåtan för värme, ljus och matlagning.

Sen gör jag sånthär för att det e kul

BZ

c60a3b11f8e9cf112e50a1d18c50f8dd.jpg

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg