Plattform för SPD

Jag funderar på att byta ut mina pedaler med en sida spd/andra platform (PD-M324) mot vanliga dubbelsidiga spd (M520) för att cykla smidigare i skogen.

Finns det ngn adapter som man kan använda för att kunna cyckla till kiosken när man inte vill sätta på sig cykelskorna eller måste man byta pedaler då:)?

/Andreas
 
Jag funderar på att byta ut mina pedaler med en sida spd/andra platform (PD-M324) mot vanliga dubbelsidiga spd (M520) för att cykla smidigare i skogen.

Finns det ngn adapter som man kan använda för att kunna cyckla till kiosken när man inte vill sätta på sig cykelskorna eller måste man byta pedaler då:)?

/Andreas

Har själv använt adapter men dom var i plast å höll dåligt! Gick sönder efter ett par rundor! Men varför inte använda dina cykelskor till kiosken? En av fördelarna med mtb/spd pedaler/skor ;)

/Janne
 
Jag funderar på att byta ut mina pedaler med en sida spd/andra platform (PD-M324) mot vanliga dubbelsidiga spd (M520) för att cykla smidigare i skogen.

Finns det ngn adapter som man kan använda för att kunna cyckla till kiosken när man inte vill sätta på sig cykelskorna eller måste man byta pedaler då:)?

/Andreas

De pedaler du har samt "adaptrar" är skrivbords produkter av och för folk som inte har en aning om hur man tränar mtb. Plattforms pedaler med dubbelsidig spd funktion (PD-M647/545, Crank Bro. Mallet mfl ) är att föredra om du inte tävlar i xc. Funkar utmärkt om har samma cykel till pendling och vill ha vanliga skor. Alt gör du som allt fler och lär dig köra med flaties från början.
 
Har använt denna mycket, fungerar alldeles utmärkt att "åka ner till kiosken" med,
vilket ju frågan gällde här.

/Per D

Frågan var behålla kombipedaler eller köpa nya dubbelsidiga spd och plattformar. De pedaler jag nämner är ett bättre alternativ förutsatt att frågan ställdes i rätt forum.
 
Finns det ngn adapter som man kan använda för att kunna cyckla till kiosken...?
/Andreas

Fortfarande nån tvekan om vad frågan var ?

Men den har fått kritik för dålig hållbarhet bl a.
Thure

Jo, det gäller ju trots allt en pryl för under hundringen.
Min erfarenhet baseras på att jag och flera i familjen har flera års goda erfarenheter av dessa adaptrar på flera olika cyklar, och då talar vi om betydligt mer än att cykla ner till kiosken.
För andra har de tydligen gått sönder (handlat om att cykla ner till kiosken här också, eller ?).
 
De pedaler du har samt "adaptrar" är skrivbords produkter av och för folk som inte har en aning om hur man tränar mtb. Plattforms pedaler med dubbelsidig spd funktion (PD-M647/545, Crank Bro. Mallet mfl ) är att föredra om du inte tävlar i xc. Funkar utmärkt om har samma cykel till pendling och vill ha vanliga skor.

Jag har precis som Per haft rimligt goda erfarenheter av adaptrar. De har mött mina förväntningar...

Det är vidare möjligt att jag inte har en aning om hur man tränar mtb - men givet detta så är jag himla nöjd med en vändbar klassisk (strippad) SPD-pedal (som inte är kombinerad med plattform) - precis sånna som trådstartaren säger sig vilja ha (exempelvis M520).

Jag har provat plattformspedaler med dubbelsidig spd funktion, typ PD-M647/545 och jag fann för egen del två problem - det vara svårare att komma i dem och de var mer i vägen i stökig terräng där mycket sten sticker upp. Då tror jag mer på rena plattformspedaler - fast då missar man ju rundtrampsmöjligheten och jag gillar väldigt mycket att sitta fast.

Att göra som trådstartaren själv föreslår har jag inga som helst invändningar emot. Givet att man tar det varligt med adaptrarna och har lagoma förväntningar på dem (mina erfarenheter gäller de billiga som här bedömts som dåliga vilka jag enkom nyttjat för stilla stadscykling ner till kiosken).
 
Dubbelsidiga pedaler hör inte hemma i skogen, iaf. inte om man cyklar stig. Så fort man ska klicka i är fel sida upp.

Adaptrar har jag ingen erfarenhet av.

647-pedalen har jag dock cyklat massor av timmar på och gillar den skarpt. De har så klart inte speciellt bra plattformsgrepp så tro inte att de kan funka som riktiga plattformspedaler men för att cykla till kiosken och liknande med vanliga skor fungar de ypperligt.

Den stora vinsten med dem jämfört med klassiska SPD (520/540/959) är när man tvingas stanna och sätta ned en fot i stök. När man sedan ska trampa vidare behöver man inte lösa iklickningen direkt utan man kan ta sig förbi knixpartiet och lösa det sedan, väldigt bra när det är brant och stenigt t.ex..

Hur man än vänder och vrider på det tar det lite tid att klicka i en sko och är terrängen krävande är det sista man vill att behöva krångla med pedalen. Med 520/540/959 är det direkt farligt att försöka cykla stök utan att ha lyckats klicka i, lätt att halka av pedalen!

647 har dock ett stort problem som den delar med övriga Shimano SPD, vintercykling. Snö som packas under skon klarar pedalen inte av att skära genom och iklickning blir snabbt omöjlig.

CrankBros äggvispar och Time klarar att skära genom snö utan problem, enligt uppgift. Dock tycks CrankBros ha dålig hållbarhet så jag anser Time vara den bästa pedalen just nu. Z och Z control har plattform som 647 och Mallets: http://www.time-sport.com/fiche-produit-z-control.2.0.idp.134.html

Synd att jag sitter fast i Shimanoträsket på pedalsidan, annars skulle jag skaffa ett par Z direkt. Någon som vill byta motsvarande Time-produkter mot ett par 520, ett par 959 och två par 647 samt ett gäng nya utbytesklossar? :D

Här är en tråd där pedaler nyligen dissekerades: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1131641
 
Så blev det!

efter funderingarna blex det ett par PD-M520 och dom dyre plattformsbitarna. Pedalerna i sig verkar mkt trevliga med ett distinkt klick när man kliver i dom, ett bra köp! Jag köpte inte dom med integrarade plattformar, jag tror som min gamla telemarkslärare - det är fostrande att man måste göra rätt direkt och inte kunna fuska.

Plattformarna visade sig vara dyra (305kr) och som sagt ingick inte SPD-klotsar. Ett extra set klotsar följde ju med pedalerna och klotsar hade jag sedan innan till mina skor så ett mindre problem, men irriterande. Ett par provturer till dagis visade att Winwood-prylarna led av ett annat problem: dom är hala! Lackad svart yta... I vilket fall kommer dom inte att lösa ut av misstag ;). En "sandgreppsprej" eller liknande skulle inte vara ur vägen. Får se om jag ruggar upp dom med filen... Inte riktigt prisvärda skulle jag säga.

/Andreas

(Den som säger att kombipedaler är skrivbordsprodukter har inte förstått var dom är avsedda att användas. På vardagscykeln där dom fungerar utmärkt. Förutom att PD-M324 har en tendens att rosta..)
 

Bilagor

  • DSC00375.JPG
    DSC00375.JPG
    107.3 KB · Visningar: 1,454
  • DSC00376.JPG
    DSC00376.JPG
    102.7 KB · Visningar: 1,684
Senast ändrad:

Liknande trådar